Identyfikator artykułu:
Tytuł:
Kategorie tematyczne:
Autor(zy):
Data (format: rrrr.mm.dd):
Właściciel:
Przyklejony:
Numer na forum:
Artykuł:
#Rowerowy skok cywilizacyjny - postępy realizacji Wydawany przez Urząd Miasta coroczny
Raport Rowerowy
- broszura, której celem jest ocena stanu infrastruktury rowerowej w mieście - zawiera informacje m.in. o długości infrastruktury rowerowej, takiej jak drogi dla rowerów, pasy ruchu dla rowerów czy ulice o ruchu uspokojonym. To cenne dane, ale nie dają pełnego obrazu sytuacji. Dlatego proponujemy kilka dodatkowych wskaźników, które pozwolą monitorować postępy w rozwiązywaniu kluczowych problemów. Pierwszy wskaźnik, który przedstawiamy dzisiaj, ocenia sieć tras rowerowych pod kątem najważniejszych, identyfikowanych już w 2001 r. potrzeb (dojazd do centrum [[sonda-3]]) i problemów (brak ciągłości [[sonda-4]]). Dla zwykłego rowerzysty istotne jest, czy może bezpiecznie i wygodnie dojechać na rowerze z punktu A do B (np. z domu do pracy), a mimo ciągłego przyrostu kilometrów, spójność warszawskiej sieci rowerowej wciąż kuleje. Tymczasem trasa rowerowa jest tak dobra jak jej najsłabsze ogniwo! #Wskaźnik nr 1: trasy rowerowe z dzielnic do centrum Wskaźnik: odsetek zrealizowanych tras rowerowych łączących poszczególne dzielnice Warszawy z centrum miasta. ##Skąd? Dla każdej z dzielnic wybraliśmy co najmniej jeden punkt charakterystyczny (lokalne centrum, ważny węzeł komunikacyjny, środek głównego osiedla). Dzielnice o dużej liczbie mieszkańców są reprezentowane przez większą liczbę punktów. Liczba mieszkańców | liczba analizowanych punktów | dzielnice ponad 200 tys. | 4 | Mokotów 150-200 tys. | 3 | Praga Południe 100-150 tys. | 2 | Bemowo, Białołęka, Bielany, Śródmieście, Targówek, Ursynów, Wola 0-100 tys. | 1 | pozostałe Łącznie w całej Warszawie wybraliśmy 30 punktów, stanowiących zgrubne przybliżenie rozkładu gęstości zaludnienia. Następnie przeanalizowaliśmy możliwość dojazdu rowerem z tych punktów do centrum. ##Dokąd? Za centrum przyjęliśmy kwartał Świętokrzyska - Marszałkowska - Al. Jerozolimskie - al. Jana Pawła II, w którym znajduje się m.in. Dworzec Centralny, Dworzec Śródmieście, Pałac Kultury i Nauki oraz stacja metra Centrum. Wystarczy, że trasa rowerowa doprowadzi do dowolnego punkt wewnątrz tego kwartału. siec_rowerowa-158.jpg Punkty reprezentujące poszczególne dzielnice oraz "centralny" kwartał al. Jerozolimskie - Marszałkowska - Świętokrzyska - al. Jana Pawła II na tle mapy warszawskich tras rowerowych. ##Jak? Trasy rowerowe mogą prowadzić drogami dla rowerów, pasami ruchu dla rowerów, ulicami o ruchu uspokojonym (Tempo 30), alejkami parkowymi. Powinny: - zachowywać ciągłość na całej długości (bez schodów, konieczności schodzenia z roweru, korzystania z jezdni z szybkim lub intensywnym ruchem samochodowym); - możliwie bezpośrednie (wydłużenie nie większe niż 20% w stosunku do odległości w linii prostej lub trasa krótsza od trasy dla ruchu samochodowego); - spełniać podstawowe wymogi techniczne w zakresie np. szerokości czy wysokości uskoków. Oczywiście, trasy wiodące do centrum z różnych punktów mogą się częściowo pokrywać - ten sam odcinek ulicy może być ważny zarówno dla mieszkańców Pragi Północ jak i Targówka. #Stan na wrzesień 2015 r. ##1/30 (3%) Ciągłą trasę rowerową znaleźliśmy tylko z jednego z wytypowanych punktów. Co ciekawe, punkt ten był położony na jednym z najdalszych osiedli - Tarchominie. Wydłużenie wynosi wprawdzie ponad 30% względem odległości lotem ptaka, ale trasa nie jest dłuższa niż dojazd samochodem. Na wyrost, bo objazdy w rejonie mostu Grota bywają trudno przejezdne, a ciąg pieszo-rowerowy przy Grodzkiej nie spełnia żadnych standardów, ale zaliczamy ten punkt! siec_rowerowa-159.jpg Przykładowa trasa dojazdu do centrum z Tarchomina: Ćmielowska - Świderska - most Północny - Szlak Wisły - (tymczasowo: objazd przez Gwiaździstą i park Kępa Potocka) - przejazd przy Wenedów (alternatywnie: przejście podziemne przy Grodzkiej) - Bulwarowa Ścieżka Rowerowa - Tamka (można skrócić, niestety wciąż tylko w jedną stronę, Oboźną) - Kopernika - Świętokrzyska. Niestety, Tarchomin to wyjątek, inne osiedla pozostają odcięte od centralnego kwartału. Do Szlaku Wisły można dojechać też z Bielan, ale w podróży do centrum oznacza to nieakceptowalne wydłużenie ponad 50%. Jeśli chodzi o inne kierunki, to: ##Co z pozostałymi dzielnicami? - Na pierwszy rzut oka na mapie nieźle wygląda dojazd z południa - z Dolnego Mokotowa i Wilanowa - ale wszystko rozbija się o barierę Al. Jerozolimskich, której na śródmiejskim odcinku nie przecina żadna trasa rowerowa. - Od zachodu do kwartału doprowadzona jest już droga dla rowerów w ul. Prostej i Kasprzaka, jednak jej ciągłość jest przerwana na skrzyżowaniu z ul. Krzyżanowskiego. - Zapowiadany na ten rok był dojazd z północy - al. Jana Pawła II, ale wyznaczenie przejazdów zostało właśnie przełożone na rok kolejny. - Ze wschodu prowadzi Świętokrzyska - Kopernika - Tamka, ale brakuje powiązania z mostem Świętokrzyskim, a wcześniej - przejazdu przez Wybrzeże Helskie, by odblokować dojazd z Pragi Północ. ##Dokumentacja zdjęciowa rondo_zaba-158-66.jpg Koniec trasy rowerowej z Bródna - rondo Żaba. radzyminska-116-3649.jpg Koniec trasy rowerowej z Targówka - al. Solidarności / Szwedzka. wyb_helskie-158-05.jpg Koniec trasy rowerowej z Pragi Północ - Wybrzeże Helskie / Kłopotowskiego. pl_3_krzyzy-158-10.jpg Koniec trasy rowerowej z Dolnego Mokotowa i Wilanowa - plac 3 Krzyży. marszalkowska-158-75.jpg Koniec alternatywnej trasy rowerowej z Mokotowa i Wilanowa - Marszałkowska / Nowogrodzka. al_niepodleglosci-158-17.jpg Jeszcze jeden koniec trasy rowerowej z Mokotowa, tym razem przy al. Niepodległości. al_jerozolimskie-158-27.jpg Koniec trasy rowerowej z Włoch i Ursusa, dla odmiany nieoznakowany - al. Jerozolimskie w okolicach Bramy Zachodniej. kasprzaka-158-32.jpg Brak ciągłości trasy rowerowej z południowej części Woli - Kasprzaka / Krzyżanowskiego. gorczewska-tyszkiewicza-z_filmu.jpg Koniec trasy rowerowej z Bemowa - Górczewska / Tyszkiewicza. al_jp2-solidarnosci-z_raportu.jpg Koniec trasy rowerowej z Bielan - al. Jana Pawła II / al. Solidarności. #Komentarz Niedługo minie 20 lat od przyjęcia uchwały w sprawie tworzenia warunków dla komunikacji rowerowej [[uchwala_188c96]]. Przez ten czas Warszawie udało się wybudować trasę rowerową z jednego z 30 dużych osiedli mieszkaniowych do centrum. Dla porównania np. w Gdańsku już w 2006 r. drogi dla rowerów łączyły wszystkie najważniejsze osiedla tzw. Dolnego Tarasu (Wrzeszcz, Brzeźno, Zaspa, Przymorze, Jelitkowo, Oliwa) ze sobą i Śródmieściem. Ponad 400 km tras wykazanych w stołecznym Raporcie Rowerowym to z jednej strony duży potencjał, bo nie trzeba dużo, by połączyć je w spójne ciągi, ale z drugiej też zagrożenie, bo urywające się drogi dla rowerów nie są wykorzystywane tak jak powinny, generują konflikty i podkopują poparcie dla rozwoju infrastruktury rowerowej (
po co budować te ścieżki, skoro rowerzyści po nich nie jeżdżą?
) W ostatnich latach widać wprawdzie pilotażowe działania w zakresie likwidacji niespójności w sieci (np. na Mariensztacie czy na zjeździe z mostu Gdańskiego), ale w porównaniu do skali zaległości jest to kropla w morzu potrzeb. Warszawa jest wciąż na samym początku budowy sieci dróg dla rowerów. #Cdn. W następnym odcinku przyjrzymy się bliżej śródmieściu Warszawy [[rowerowy_skok_cywilizacyjny-2]] i spróbujemy ująć w liczbach jego przejezdność dla ruchu rowerowego.
Podpis:
(jeśli nie masz własnego loginu, podpisz się trzema krzyżykami +++)
Diagnostyka: