Zielone Mazowsze w szeregach European Passengers Federation
Zielone Mazowsze członkiem EPF
Od stycznia 2010 roku Zielone Mazowsze jest członkiem stowarzyszonym Europejskiej Federacji Pasażerów (European Passengers’ Federation – EPF). EPF zrzesza organizacje reprezentujące pasażerów i promujące zrównoważony transport poprzez dążenie do poprawy standardów transportu publicznego i podróży długodystansowych w Europie. EPF dąży też do zwiększenia zakresu praw pasażera w Europie:
W związku z naszym członkostwem w EPF wysłaliśmy wysłannika na doroczną konferencję EPF, która w 2010 roku odbyła się w Malmö w Szwecji. Gościem konferencji była m.in. Veronica Manfredi z Komisji Europejskiej DG MOVE.
Prezentacje z konferencji w Malmö
Prezentacje z konferencji można pobrać ze strony EPF:
Szczególną uwagę chcemy zwrócić na dwie prezentacje, istotne w kontekście aktualnych problemów polskiej kolei.
Pierwszą z nich jest wystąpienie wiceprezesa EPF Christophera Irwina, który zebrał dane Komisji Europejskiej dotyczące satysfakcji z usług i produktów w Unii Europejskiej. Okazuje się, że w przeciwieństwie do nowych samochodów, transport publiczny jest jedną z usług dających najmniej satysfakcji konsumentom w całej Europie.
Ciekawe przekrojowe spojrzenie na problemy kolei dał także Jacques Dirand z CER, który pokazał, że bez finansowania kolei na odpowiednim poziomie liberalizacja rynku kolejowego oraz wprowadzenie konkurencji nie zapewni kolejom odpowiedniej bazy do rozwoju i konkurencji z transportem samochodowym. Jednym z wykorzystanych w prezentacji przykładów jest właśnie stan polskiej kolei.
Kilka migawek ze Szwecji
Przykład polskiej kolei prezentuje Jacques Diarand z CER.
Malmö Central Station – przystanek wszystkich linii autobusowych, które zatrzymują się przy stacji kolejowej. Jak widać na przystanku autobusy obowiązuje odwrotny kierunek ruchu wokół wyspy, który powoduje, że możliwe są przesiadki pomiędzy autobusami drzwi w drzwi bez konieczności zmiany peronu przystankowego.
Autobus miejski w Lund rutynowo pokonuje płytowe progi zwalniające.
Nawet namiastka śluzy autobusowej pozwala utworzyć fragment jezdni tylko dla autobusów. Na zdjęciu Lundalänken w Lund, czyli jezdnia dla autobusów zaplanowana na przyszłość jako separowana od ruchu ulicznego linia tramwajowa.
… albo tylko dla trolejbusów. W mieście Landskorona funkcjonuje od niedawna tylko jedna linia komunikacji miejskiej – trolejbus ze stacji kolejowej do centrum.
Organizacja wnętrza stacji kolejowej w Malmö. Uwagę zwraca rozświetlenie stacji światłem dziennym.
Organizacja węzła przesiadkowego kolei, autobusów miejskich i regionalnych oraz promów w Helsingborg. Trzy poziomy, na których umiejscowione są różne środki transportu dostępne są na tej stacji za pomocą jednej windy. Cała ta funkcjonalność oszałamia w sytuacji, kiedy jeszcze pod koniec lat 80. w tym miejscu pociągi przeprowadzane były przez plac portowy przez przewodnika niosącego przed nimi czerwoną flagę ostrzegawczą.
Lokalna stacja kolejowa Landskorona, przykład połączenia biznesu z potrzebami estetyki – budynek przypomina stację kolejową, ale w środku mieści się hipermarket, w którym osoby przyjeżdżające koleją do miasta mogą zrobić popołudniowe zakupy.
A skoro już o hipermarketach, to w tym zabytkowym budynku mieści się prozaiczny dyskont spożywczy.
Koleje szwedzkie satysfakcjonującą jakość przewozów zapewniają zarówno starymi składami z lat 70…
…jak i najnowszymi superszybkimi pociągami X2000.
Szwedzi nie widzą żadnego problemu aby ruch pieszy i rowerowy był pomieszany na miejskim deptaku w Malmö.
Przejście pieszo-rowerowe pd ulicą nie musi przypominać kazamatów, ani zmuszać ludzi do nakładania drogi, jeśli jest wystarczająco szerokie i nie wymagające pokonywania schodów.
Parking rowerowy na stacji kolejowej w Lund.