Najlepsze rozwiązania komunikacyjne w Warszawie
Najlepsze praktyki
22 września, podczas obchodów Europejskiego Dnia bez Samochodu, na stoisku Zielonego Mazowsza przy placu Zamkowym ogłoszono wyniki konkursu na najlepsze rozwiązania komunikacyjne dla niezmotoryzowanych już funkcjonujące w Warszawie. [zobacz >>>] [zobacz >>>] Ich konsekwentne wdrażanie powinno przyczynić się do większego powodzenia obchodów 22 września w przyszłości, jak również mniejszych korków przez resztę roku.
W konkursie chodziło o wskazanie rozwiązań już funkcjonujących w aglomeracji warszawskiej, które podobają się podróżnym. Zamiast ciągłego narzekania, udało się pochwalić to, co już udało się zrobić i pokazać, w którą stronę ludzie chcieliby, aby szły dalsze działania miasta.
A oto wyniki plebiscytu, w którym prawie 700 osób wybierało najlepsze spośród rozwiązań wytypowanych przez kapitułę ekspertów [zobacz >>>]:
Transport zbiorowy
I miejsce – 38% głosów – wspólny bilet Zarządu Transportu Miejskiego i Kolei Mazowieckich. [zobacz >>>] Obecnie obowiązuje on w granicach Warszawy, ale wedle najnowszych doniesień już wkrótce ma zostać poszerzony do Pruszkowa i Sulejówka. Byłby to pierwszy krok w stronę prawdziwego biletu aglomeracyjnego.
II miejsce – 29% głosów – wydzielony pas autobusowy z odrębną sygnalizacją dla autobusów. [zobacz >>>] Było to również zgłoszenie dotyczące Dzielnicy Śródmieście, które zdobyło największą ilość głosów (jak też trzecie miejsce w ilości głosów ze wszystkich 15 rozwiązań).
III miejsce – 18% głosów – wydzielony pas tramwajowy [zobacz >>>] – czyli rozwiązanie analogiczne do powyższego, zapewne mniej popularne głównie ze względu na fakt, że większość pasów tramwajowych w Warszawie już jest wydzielona, jest więc mniejsze pole do popisu w przyszłości.
IV miejsce – przewóz roweru w Kolejach Mazowieckich. [zobacz >>>] Być może w przyszłości będzie on, na wzór przewozu rowerów w ZTM, funkcjonował przez cały rok.
V miejsce – lokalna linia autobusowa, [zobacz >>>] umożliwiająca dojeżdżanie do punktów zainteresowania w okolicy miejsca zamieszkania bez konieczności używania samochodu lub kłopotliwych przesiadek.
Ruch pieszy
I miejsce – 31% głosów – Wyniesione przejście dla pieszych i przejazd rowerowy. [zobacz >>>] Rozwiązanie to zdobyło również wyróżnienie kapituły konkursu – jak widać podoba się ono zarówno ekspertom jak i użytkownikom, będąc przy tym rozwiązaniem tanim i prostym we wdrażaniu. Należy mieć nadzieję, że wyniesione przejścia i przejazdy będą wkrótce łatwiejsze do znalezienia w w stolicy niż obecnie. Tym bardziej, że poboczne korzyści takiego rozwiązania widać szczególnie w taką pogodę, jak panowała 22 września: na wyniesionym przejściu dla pieszych nie mają szans powstawać kałuże, z których woda ochlapywałaby oczekujących przechodniów.
II miejsce – 30% głosów – Krakowskie Przedmieście, czyli warszawski trotuar [zobacz >>>] i jedna z nielicznych warszawskich ulic, których jezdnie doczekały się zwężenia. Jak widać, piesi doceniają, gdy przeznacza się część pasa drogowego na coś innego niż jechanie w inne miejsce.
III miejsce – 13% głosów – Pasaż Wiecha, Chmielna i Nowy Świat (w weekendy), [zobacz >>>] czyli strefa wyłącznie piesza. Być może jest to póki co nieco mniej spektakularne pod kątem estetyki i wykończenia, ale za to całkowite oddanie przestrzeni pieszym, z wykluczeniem ruchu samochodowego. Dzięki temu w centrum miasta można na chwilę odetchnąć od spalin i hałasu.
IV miejsce – Wyniesione oznakowanie poziome przy przejściach dla pieszych, [zobacz >>>] czyli zwężenie jezdni w najbardziej niebezpiecznym
punkcie, tym samym minimalizując czas przebywania pieszego na jezdni, kiedy istnieje ryzyko wypadku.
V miejsce – Wyniesione tarcze skrzyżowań. [zobacz >>>] Jak widać, trzy z pięciu zgłoszonych rozwiązań w kategorii „ruch pieszy” dotyczyły tego samego: ludziom podoba się ruch uspokojony, jako znacząco zmniejszający ryzyko wypadków i tym samym podwyższający poczucie bezpieczeństwa. W sumie zdobyły one większość głosów w tej kategorii.
Ruch rowerowy
I miejsce – 26% głosów – Darmowy przewóz roweru w środkach transportu ZTM [zobacz >>>] – rozwiązanie, które trudno dalej ulepszać. Warto się jednak zastanowić nad pobocznymi udogodnieniami, które uczyniłyby ten przewóz łatwiejszym i wygodniejszym, przy okazji ułatwiając tez podróż innym: np. wyższymi peronami przystanków.
II miejsce – 23% głosów – Kontrapas rowerowy [zobacz >>>] – jest to rozwiązanie bardzo tanie w wykonaniu, a drastycznie ułatwiające podróże rowerowe. Dzięki temu, że rower zajmuje wielokrotnie mniej miejsca niż samochód, bez problemu mieści się on obok samochodu na ulicy jednokierunkowej. Niestety w Warszawie taki kontrapas jest tyle jeden, ale należy mieć nadzieję, że ta sytuacja ulegnie zmianie.
III miejsce – 23% głosów (zaledwie dwa głosy mniej) – Włączenie ścieżki w jezdnię [zobacz >>>] – jest to rozwiązanie na jedną z najczęstszych przyczyn narzekań rowerzystów i publicystów, czyli ślepo kończące się ścieżki. Na przykładzie Puławskiej pokazano, że można płynnie, wygodnie i bezpiecznie pozwolić włączyć się rowerzyście do ruchu ulicznego.
IV miejsce – Bezpieczne stojaki rowerowe [zobacz >>>] – to rozwiązanie na szczęście staje się coraz łatwiejsze do zauważenia na co dzień, m.in. dzięki staraniom dzielnicy Śródmieście.
V miejsce – Kładka z pochylniami zamiast wind [zobacz >>>] – tańsze w konserwacji rozwiązanie od kładki z windami, odporne na awarie i minimalizujące (nieuniknione w przypadku kładek) utrudnienia dla rowerzystów.
Nagrody
Transport zbiorowy
Miejsce | Zgłaszający | Nagroda | Ufundowana przez |
---|---|---|---|
I | Jakub Bartoszewicz | Karty miejskie, łącznie ważne przez 270 dni | Metro Warszawskie |
II | Paulina Wapińska | „Sztuka cenniejsza niż złoto” | Urząd Dzielnicy Ursynów |
III | Jagoda Rodzoch | „Spacerownik warszawski” | Zielone Mazowsze |
Ruch pieszy
Miejsce | Zgłaszający | Nagroda | Ufundowana przez |
---|---|---|---|
I | Anna Daria Wachowicz | Bony towarowe do sklepu turystycznego | Zarząd Dróg Miejskich |
II | Piotr Ciszecki | „Sztuka cenniejsza niż złoto” | Urząd Dzielnicy Ursynów |
III | Katarzyna Nowicka | „Spacerownik warszawski” | Zielone Mazowsze |
Ruch rowerowy
Miejsce | Zgłaszający | Nagroda | Ufundowana przez |
---|---|---|---|
I | Piotr Ciszecki | Rower miejski | Zielone Mazowsze |
II | Agnieszka Anioła | „Stolica niezłomna” | Urząd Dzielnicy Ursynów |
III | Tomasz Opach | „Spacerownik warszawski” | Zielone Mazowsze |
Nagroda główna w kategorii „ruch rowerowy” czeka przed namiotem Zielonego Mazowsza.
Nagroda specjalna Dzielnicy Śródmieście
Aparat fotograficzny i inne upominki z rąk Urszuli Majewskiej z Urzędu Dzielnicy Śródmieście otrzymała Paulina Wapińska.
Nagrody pocieszenia
Autorzy zgłoszeń, które zajęły czwarte i piąte miejsca otrzymali od Zielonego Mazowsza, odpowiednio, pamiątkowe koszulki i torby.
Nagrody dla głosujących
Wśród osób, które brały udział w plebiscycie rozlosowaliśmy 5 zestawów upominków ufundowanych przez Zarząd Transportu Miejskiego. Otrzymali je: Dominik Chudzik, Alicja Iller, Artur Klodos, Marcin Kordowski i Katarzyna Wojda.
Koszulki Zielonego Mazowsza otrzymali zaś: Gabriela Bielecka, Krzysztof Łuckiewicz, Łukasz Kościjańczuk, Piotr Mechocki, Piotr Markowski i Łukasz Wildangier.
Podziękowania
Konkurs zorganizowany został przez Stowarzyszenie Zielone Mazowsze, które serdecznie dziękuje za pomoc:
Urzędowi Dzielnicy Śródmieście,
Urzędowi Dzielnicy Ursynów,
Metru Warszawskiemu,
Zarządowi Dróg Miejskich,
Zarządowi Transportu Miejskiego,
„Magazynowi rowerowemu”,
„Polskim drogom”,
„Transportowi miejskiemu i regionalnemu”,
Unii Europejskiej, współfinansującej projekt „Społeczny Rzecznik Niezmotoryzowanych” realizowany przez Zielone Mazowsze
oraz, oczywiście, wszystkim zgłaszającym rozwiązania i głosującym w plebiscycie.
I co teraz?
Już wkrótce raport z konkursu zostanie wręczony osobom odpowiedzialnym za kierunki rozwoju transportu w mieście. Będziemy dążyć do tego, aby rozwiązania wyłonione w konkursie, a szczególnie te najbardziej docenione przez głosujących, były znacznie szerzej implementowane w aglomeracji warszawskiej. Zachęcamy tez do samodzielnego zgłaszania takich sugestii właściwym instytucjom i urzędom. Wydaje się, że wyniki konkursu organizowanego przy pomocy wielu spośród tych instytucji powinny być przekonującym argumentem.