Milion wydam, las zastawię, a rezerwat stąd wykurzę!
,,(…) kandydat na prezydenta nie może chować głowy w piasek – musi mieć odwagę, by zmierzyć się z problemami, a nie udawać, że ich nie ma. Ale wszędzie tam, gdzie planowane inwestycje będą budziły kontrowersje, będziemy szukali rozwiązania wspólnie z lokalnymi społecznościami.” Tak wypowiadała się Hanna Gronkiewicz-Waltz podczas kampanii wyborczej siedem lat temu na rozesłanej mieszkańcom mapie swoich zamierzeń inwestycyjnych.
Wołanie na puszczy
W jaki sposób ratusz szuka rozwiązań wspólnie z lokalną społecznością Bielan? W taki to, że w tajemnicy przed mieszkańcami podlegli pani prezydent bielańscy urzędnicy planują na ul. Dewajtis budowę chodnika, rozbudowę oświetlenia i likwidację jednej z dwóch gruntowych ścieżek. Zrealizowanie tych chorych planów pochłonie milion złotych. A to dopiero wstęp do innych zmian. Szczegóły w pismach poniżej.
Pani prezydent doskonale wie, jak duże kontrowersje budzą w społeczeństwie Bielan wszelkie przedsięwzięcia ryzykowne dla Lasu Bielańskiego. Pod listem otwartym do niej [zobacz >>>] podpisało się ponad 1000 osób. Miała okazję zapoznać się też z zarzutami postawionymi trzy lata temu [zobacz >>>] na skutek licznych i długotrwałych zaniechań i zaniedbań.
Hanna Gronkiewicz-Waltz otrzymała w 2009 roku niejedno pismo od mieszkańców zaniepokojonych zamiarem budowy chodnika, jednak nie wyciągnęła żadnych konsekwencji wobec urzędników winnych nielegalnych działań. Nie wykazała też żadnej inicjatywy, aby rozpoczął się od dawna oczekiwany, prawdziwy dialog społeczny na temat przyszłości Lasu. W najnowszym piśmie pani prezydent odmawia podjęcia jakichkolwiek zmian podnoszących poziom bezpieczeństwa pieszych.
Obecnie piesi mają do dyspozycji praktycznie całą jezdnię i dwie szerokie nieutwardzone alejki. Hanna Gronkiewicz-Waltz zapowiada stłoczenie wszystkich na jednym dwumetrowym chodniku z kostki bauma! A pytać zainteresowanych o zdanie nie zamierza.
Samochody mają chody
O co chodzi w tych chorych planach utrwalających wielce niekorzystną dla rezerwatu motoryzację?
Z pewnością nie chodzi o pieszych – gdyby ich bezpieczeństwo leżało władzom na sercu, wprowadziłyby choć część z wielu możliwych i postulowanych przez nas środków [zobacz >>>] [zobacz >>>].
Nie chodzi także o niepełnosprawnych. Prawdziwa troska o ich wygodę znalazłaby odbicie przede wszystkim w jakże prostym usunięciu już istniejących barier widocznych na zdjęciu. Tymczasem trwają one bez zmian od wielu lat (mimo że zwróciliśmy na to uwagę już pięć lat temu [zobacz >>>] [zobacz >>>] )
Budowa chodnika ma umożliwić wyrzucenie pieszych z jezdni, aby bez przeszkód mogły po niej kursować nie tylko autobusy komunikacji miejskiej [zobacz >>>], ale też liczne samochody ciężarowe nie wyłączając tirów. Potwierdza to zapowiedziana przez Hannę Gronkiewicz-Waltz wymiana istniejących spowalniających progów płytowych na wyspowe. Próg wyspowy (jak wskazuje nazwa) nie rozciąga się na całą szerokość jezdni, lecz tworzy na jej środku wyspę, którą samochody o dużym rozstawie kół mogą pokonać bez żadnych dolegliwości. Czemu miałaby służyć taka zmiana?
Usprawnienie ruchu ciężkich pojazdów jest istotne dla poprawy obsługi różnych komercyjnych instytucji wynajmujących pomieszczenia w budynkach byłego seminarium duchownego.
Ekipa rządząca Warszawą nie próbuje nawet ukrywać, że los najcenniejszego stołecznego rezerwatu przyrody w ogóle jej nie interesuje. Ważniejszy jest dobry interes w ,,Dobrym Miejscu”
Podatnicy mają zapłacić milion złotych, aby w tym miejscu na jeszcze większą skalę rozkwitała różnorodna komercja (zdjęcie sprzed 5 lat). Przypomnijmy więc, że dzisiejsze cele i funkcje tych obiektów stanową jaskrawe zaprzeczenie pierwotnego przeznaczenia i warunków zgody na zabudowę [zobacz >>>].
Obecnie lista najemców rozrosła się. Znajdziemy na niej m.in. sprzedawców wykładzin, sprzętu studyjnego, poradnię psychologiczną, hurtownie produktów spożywczych, farmaceutyczną, automatyki do bram, szkolenia sprzedaży fotelików samochodowych.
W ten sposób realizuje się złożone siedem lat temu obietnice. W programie wyborczym PO dla Bielan obiecywano zachowanie unikatowego charakteru Lasu Bielańskiego
. Zaś w programie samorządowym PO „Platforma dla Warszawy 2006-2010” mogliśmy przeczytać m.in. Ogromnym atutem Warszawy jest położenie w bezpośredniej bliskości Parku Kampinoskiego oraz terenów leśnych na prawym brzegu Wisły. Lewy brzeg to także m. in. lasy młocińskie i Lasek Bielański. Za wszelka cenę musimy chronić te enklawy przyrody przed zakusami żywiołowej zabudowy i hałaśliwej cywilizacji. Dlatego naszym priorytetem będzie uchwalenie planów zagospodarowania przestrzennego terenów zielonych i kompleksowej wizji ich rozwoju.
Oczywiście przez siedem lat nie słyszeliśmy nawet zapowiedzi przygotowania planu zagospodarowania przestrzennego Lasu Bielańskiego. Zamiar wybudowania chodnika jest niczym innym niż próbą obejścia przewidzianych prawem procedur planowana przestrzennego metodą faktów dokonanych.
Zobacz też
Kto za tym stoi [zobacz >>>] [zobacz >>>]
Ile pieniędzy już zmarnowały władze Bielan [zobacz >>>]
Pismo prezydenta Warszawy
Warszawa, dn. 05.08.2013 r.
Do: Zielone Mazowsze
W odpowiedzi na pismo z 26 lipca 2013 r. [zobacz >>>] uprzejmie informuję:
Ad. a) w zakresie ustawienia na ul. Dewajtis znaku B-1 z tabliczką T-22 za najdalszym na wschód zlokalizowanym wjazdem na teren Wyższego Męskiego Seminarium Duchownego podtrzymuję stanowisko przekazane przez Dzielnicę Bielany w piśmie UD-lll-WIR-MOS-5243-4-2-10 z dnia 15.07.2010 r. że znak B-1 ustawiony przy ul. Marymonckiej obowiązuje na całej długości ulicy. Pojazdy zwolnione ze stosowania się do w/w zakazu mogą dojeżdżać jedynie do miejsc wskazanych na tabliczce umieszczonej pod znakiem B-1. Natomiast nie mają prawa zjeżdżać aż do ul. Pergaminów. Ustawienie dodatkowego znaku we wskazanym miejscu nie znajduje uzasadnienia.
Ad. b) w zakresie ustawienia znaku B-18 z tabliczką „nie dotyczy służb miejskich” informuję, że obowiązujący znak B-1 eliminuje ruch pojazdów ciężarowych z wyłączeniem obsługi obiektów wymienionych na tabliczce pod znakiem.
Ad. c) w zakresie ustawienia znaków D-40 i D-41 informuję, że podtrzymuję stanowisko Zarządu Dzielnicy Bielany m. st. Warszawy przekazane w piśmie z 2 czerwca 2010 r. znak: UD-lll-WIR-MOS-55140-16-1-10, że odrzuca zasadność wnioskowanego oznakowania. Ulica Dewajtis została oznakowana znakami B-43 i B-44 zobowiązującymi kierowców do ograniczenia prędkości pojazdów do 30 km/h ze względu na bezpieczeństwo pieszych. W celu ułatwienia ruchu pieszym i zwiększenia ich bezpieczeństwa planowana jest budowa chodnika po południowej stronie ulicy.
Ad. d) w zakresie zmiany lokalizacji znaku B-36 informuję, że po wybudowaniu chodnika wzdłuż ul. Dewajtis na odcinku od ul. Marymonckiej do wjazdu do Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego po obydwu stronach jezdni zostaną ustawione drewniane wygrodzenia.
Ad. e) został opracowany projekt stałej organizacji ruchu uwzględniający wymianę istniejących progów płytowych na wyspowe. Projekt zostanie wdrożony po wybudowaniu chodnika.
Ad. f) w zakresie ustawienia trwałych wygrodzeń w postaci głazów, betonowych donic lub okorowanych pni drzew w poboczu ul. Dewajtis w odległości 0,5 m informuję, że zostaną ustawione wygrodzenia, o których mowa w punkcie d.
Prezydent Warszawy
Hanna Gronkiewicz-Waltz
[skan kopii pisma
PDF, 407 kB]
Pismo burmistrza Bielan
Do: Stowarzyszenia Zielone Mazowsze
dot.: wniosku o udostępnienie informacji publicznej – CRWiP/3088/13.
W nawiązaniu do Państwa wniosku z dnia 11.09.2013 r. przekazuję następujące informacje:
Ad. 1.2: Na terenie Dzielnicy Bielany konserwacją oświetlenia drogowego zajmuje się Wydział Oświetlenia Zarządu Dróg Miejskich. ZDM zleca i przechowuje protokoły pomiarów ochrony przeciwporażeniowej infrastruktury oświetleniowej.
(…)
Ad. 4: Szacunkowy koszt wykonania chodnika po południowej stronie ul. Dewajtis, przebudowy oświetlenia i kompensacji przyrodniczej wynosi 1 000 000.00 zł.
(…)
Ad. 8.: Działaniem zmierzającym do poprawy bezpieczeństwa pieszych korzystających z drogi ul. Dewajtis, jest wykonanie bezpiecznego przejścia dla pieszych wzdłuż ulicy. W tym celu zarządca drogi, w 2011 r. wykonał dokumentację projektową budowy chodnika.
Ad. 9: W celu wyeliminowania parkowania pojazdów na poboczu drogi zostały ustawione znaki zakazu parkowania. Ponadto po wybudowaniu chodnika, na odcinku drogi od ul. Marymonckiej do wjazdu na teren UKSW, zostaną ustawione, obustronnie. drewniane wygrodzenia mające na celu ochronę poboczy drogi przed zniszczeniem przez parkujące pojazdy.
(…)
Ad. 12: Zgodnie z w/w decyzją GDOŚ z 16.01.2013 r. istniejący przedept po północnej stronie ulicy Dewajtis zostanie zlikwidowany w ramach kompensacji przyrodniczej.
Rafał Miastowski
Burmistrz Dzielnicy Bielany
[skan pełnej kopii pisma
PDF, 222 kB]