Uwagi do projektu połączenia ulicy Dewajtis z Wisłostradą
Formularz do zbierania podpisów
można pobrać spod adresu
wrzutnia.zm.org.pl/dewajtis/wniosek_dewajtis_2007_zbiorczy.doc
Poniżej publikujemy najnowsze informacje dot. projektu połączenia ulicy Dewajtis z Wisłostradą – plan sytuacyjny, wyciąg z Uwag w postaci głównych wniosków i zawiadomienie o komisji.
Uproszczony plan sytuacyjny
Najpierw jednak chcemy nadrobić pewien brak w dotychczasowych materiałach, które zawierały tylko jeden skan projektu – dużych rozmiarów i nie dla wszystkich czytelny. Zabrakło prostszego rysunku, jaki wydrukowały kilka dni temu „Rzeczpospolita” i „Polska”.
Aby przybliżyć samą zasadę połączenia ulicy Dewajtis z Wisłostradą przedstawiamy uproszczony plan sytuacyjny.
Do istniejącego układu drogowego (skrzyżowanie ul. Dewajtis z ul. Pergaminów) mają być dobudowane dwie jednokierunkowe łącznice – zjazd z Wisłostrady tuż przy brzegu rzeki i wjazd na nią, kosztem wycinki łęgu w granicach rezerwatu.
Obie jezdnie mają omijać zatoki przystankowe (także pokazane na rysunku) i mieć szerokość aż 5-5,5 metra.
Uwagi do projektu połączenia ulicy Dewajtis z Wisłostradą
Zdaniem Stowarzyszenia Zielone Mazowsze należy podjąć następujące kroki i wprowadzić w Projekcie następujące zmiany:
1. Zobowiązać Inwestora do uzupełnienia Materiałów o dokładną analizę celów
Przedsięwzięcia oraz przyjętych miar dla oceny ich osiągania. Założenia te powinny odnosić się do
uwarunkowań takich jak lokalizacja, historia, stan prawny itp.
Zagadnienia ochrony środowiska i wpływającego na nie ruchu samochodów należy traktować całościowo i łącznie.
Ustaliwszy cele należy podporządkować rozwiązania techniczne ich osiągnięciu, a nie odwrotnie.
2. Zobowiązać Inwestora do uzupełnienia
alternatywnych rozwiązań, wśród których powinny się znaleźć m.in. postulowane przez nas niżej alternatywy (zwężenia jezdni, rezygnacja z doprowadzania komunikacji autobusowej na Skarpę, zmiana prowadzenia ruchu rowerowego itp.), a także analiza niepodejmowania przedsięwzięcia oraz wariantu najkorzystniejszego dla środowiska wraz z uzasadnieniem wyboru.
3. W dalszym toku prac zweryfikować Materiały pozostawiając jedynie stwierdzenia należycie uzasadnione lub poparte materiałem źródłowym, a pozostałe usunąć z opracowania.
Wspomniany materiał źródłowy powinien objąć kluczowe dla sprawy dokumenty (lista w oryginale)
4. Przyjąć, że na ul. Dewajtis wjazd będzie dozwolony jednorazowo dla liczby samochodów osobowych nie większej niż liczba miejsc parkingowych, oraz przewidzieć środki kontroli dostępu (przepustki, bramki, zliczanie pojazdów z dynamicznym wskaźnikiem zajętości itp.) oraz pobieranie opłat za wjazd,
co najmniej na teren powyżej Skarpy.
5. Przyjąć, że główny ciężar obsługi komunikacyjnej Kompleksu spocznie na środkach transportu zbiorowego, podobnie jak w wielu miejscach i obiektach, których położenie i charakter wymaga ograniczenia motoryzacji.
6. Zasugerować uczelni i parafii stworzenie bezpiecznych i wygodnych przechowalni i parkingów rowerowych, zachęcających do dojazdu rowerem. Obecne braki w/w infrastruktury bardzo do tego zniechęcają lub wręcz to uniemożliwiają.
7. Zrezygnować z wprowadzania komunikacji autobusowej na Skarpę i stosowne skorygować Materiały i Projekt albo potraktować to jako jeden z wariantów, uzależniony od dokładnej analizy technicznej, ekonomicznej i prawnej wykonalności pętli.
8. Z chwilą otwarcia nowego połączenia wjazd w ul. Dewajtis zarówno z ul. Marymonckiej, jak i przy ul. Kamedulskiej musi być bezwzględnie i skutecznie zamknięty.
9. Rozważyć zwężenie jezdni obu łącznic do 3,5 m i wprowadzenie zachodniej do istniejącej zatoki, zamiast prowadzenia jej obok, co zapobiegnie poszerzaniu pasa drogi, wycince drzew i ingerencji w rezerwat, a także skróci przebieg łącznicy przy ciągu pieszo–rowerowym, uciążliwy dla niezmotoryzowanych.
10. Zrewidować założenia dotyczące ruchu rowerowego i uzupełnić Projekt o dodatkowe rozwiązania wariantowe, w tym ruchu na zasadach ogólnych i pasów dla rowerów w jezdni (w jednym lub obu kierunkach).
11. Przyjąć dla ulicy Dewajtis klasę drogi dojazdowej (D) lub maksymalnie lokalnej (L), stosownie zwęzić pasy ruchu i uspokoić go.
12. Zrezygnować z dwukierunkowej drogi rowerowej przy chodniku na ul. Dewajtis na rzecz któregoś z w/w wariantów,
co poprawi wygodę ruchu rowerowego i pozwoli oszczędniej zaplanować przekrój.
13. Zwęzić pasy ruchu ul.Dewajtis w granicach opracowania do 2,75 m lub zachować obecną jezdnię dobudowując jedynie chodnik po zachodniej stronie.
14. Dopracowywać i uwzględnić w Projekcie w/w wariant ruchu pieszego i dojścia do UKSW z ul. Pergaminów od strony południowo – wschodniej.
15. Przewidzieć w Projekcie fizyczne środki zapobiegania nielegalnemu parkowaniu. [zobacz >>>]
Pełna wersja Uwag
W formacie HTML pod adresem
wrzutnia.fz.eco.pl/dewajtis/uwagi/uwagi2udz_htm.html
Dokument z uwagami i ich dokładnym uzasadnieniem w formacie
PDF, 1052 kB
Jak złożyć własne uwagi?
I dlaczego należy to zrobić? [zobacz >>>].
Dziękujemy wszystkim, którzy już złożyli lub podpisali wnioski, a także kilku osobom deklarującym pomoc w tej akcji. Dziękujemy portalom internetowym za nagłaśnianie sprawy.
Co jeszcze możesz zrobić?
– Napisz swoją (nawet krótką) opinię w tej sprawie do mediów ;
– Zainteresuj nią radnego, a nawet posła – to skutkuje! [zobacz >>>];
– Przyjdź na n/w posiedzenie komisji.
Posiedzenie Komisji Ekologii we wtorek
We wtorek temat projektu połączenia ulicy Dewajtis z Wisłostradą będzie omawiany na Komisji Ekologii Rady Dzielnicy Bielany. Zachęcamy!
gdzie: Przybyszewskiego 70/72, (sala konferencyjna)
kiedy: wtorek, 13.11.2007 r., o godz. 18.00
W porządku posiedzenia jest też inny ważny temat – informacja dotycząca postępu prac remontowych zespołu pałacowo-parkowego Brühla. Tak więc kwestia połączenia ulicy Dewajtis z Wisłostradą może być omawiana trochę później.