Schody niczyje, pasażerowie niczyi
Co z tą Ochotą?
W dyskusjach o problemach z utrzymaniem terenów kolejowych przewija się co jakiś czas stwierdzenie, że problematyczne jest ich postrzeganie jako przestrzeni niczyjej i przez to podatnej na zaniedbanie i dewastację.
Schody łączące peron przystanku Warszawa-Ochota z ulicą Towarową stanowią skrajny przypadek problemów wynikających z braku poczucia odpowiedzialności za obiekty kolejowe. Do wybudowanych 40 lat temu (sic!) schodów nie poczuwa się ani zarządca obiektów kolejowych, ani zarządca dróg. Co w takim razie należy zrobić ze schodami wykorzystywanymi przez pasażerów na ruchliwym przystanku w centrum miasta? Odpowiedź jest oczywista, prawda? Zamknąć, a docelowo zlikwidować.
A pasażerowie niech przeciskają się przy ścianach niezgodnych z przepisami zacytowanymi przez PLK.
A konkretnie przez Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Warszawie, który zaleca skontaktować się z Polskimi Linii Kolejowych S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Oddział Warszawa. Bo przecież PLK z PLK się nie dogada.
PLK S.A. ZLK w W-wie przywołuje przy tym jako argument za likwidacją schodów przepis na temat odstępu między schodami a skrajnią peronu. Tyle że, zgodnie z nim, zlikwidowane powinny zostać obecnie funkcjonujące schody.
Trudno zaś znaleźć przyczynę, dla której przepis ten miałby mieć zastosowanie na końcu peronu, gdzie nikt obok schodów nie chodzi, bo nie ma za nimi żadnego celu ani źródła podróży. Skąd my znamy taki sposób myślenia? [zobacz >>>]
Tak czy inaczej, nie pozostaje nic innego, jak napisać do PLK S.A. CRI O. w W-wie i starać się o uwzględnienie w większym stopniu interesów pasażerów niż nieistotnych w danym wypadku przepisów bądź przeoczeń w dokumentacji projektowej/własnościowej. My już to zrobiliśmy – a ty?
Pismo PLK S.A. ZLK w W-wie z sierpnia 2010 r.
Warszawa, dn. 2010.08.19
PKP PLK S.A Zakład Linii Kolejowych W Warszawie W związku z pismem „Zielone Mazowsze” nr SRN/08/0499/3/MS [zobacz >>>] informuje, że wyłączenie schodów łączących wiadukt ul. Towarowej z peronem p.o. Warszawa Ochota nastąpiło po ustaleniach komisji z 27.08.2008 r.
z udziałem przedstawicieli PKP PLK S.A Zakładu Linii Kolejowych W Warszawie, Zarządu Dróg Miejskich – DZWM , Urzędu Dzielnicy Warszawa Wola Wydziału Infrastruktury, PKP
S.A. Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami. Zainteresowane strony ustaliły, że nie są właścicielami schodów natomiast z uwagi na ich zły stan techniczny powinny zostać wyłączone z eksploatacji. W związku z ustaleniami komisji schody zostały wyłączone z eksploatacji z końcem sierpnia 2008 roku. PKP PLK S.A Zakład Linii Kolejowych W Warszawie jednocześnie informuje, że powyższe schody stanowiły konstrukcję tymczasowa, wykonaną na czas remontu schodów ruchowych w roku 1972 prowadzących z pawilonu dworcowego na peron p.o. Warszawa Ochota. Po naprawie schodów ruchomych prowizoryczne zejście miało być
zamknięte od strony wiaduktu ul. Towarowej.
PKP PLK S.A Zakład Linii Kolejowych W Warszawie informował już w poprzednim piśmie, że występował do PKP PLK S.A. Oddziału Regionalnego W Warszawie odnośnie przewidywanych
zamierzeń inwestycyjnych dotyczących .połączenia schodami peronu p.o. Warszawa Ochota z wiaduktem ul. Towarowej w ramach działań modernizacji linii średnicowej. W odpowiedzi PKP PLK S.A. Oddział Regionalny w Warszawie poinformował, że powyższa inwestycja nie wchodzi w zakres zadania pn.: Wykonanie dokumentacji projektowej, dokumentacji przetargowej dla robót budowlanych w ramach projektu Modernizacji linii średnicowej w układzie dalekobieżnym (linia nr 1 i 2) i układzie podmiejskim (linia nr 447 i 448) na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia łącznie ze stacjami oraz przystankami tunelem średnicowym w układzie dalekobieżnym. W/w obiekt nie figuruje w ewidencji środków trwałych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i nie jest własnością przedsiębiorstwa PKP.
Dodatkowym argumentem przemawiającym za likwidacją schodów jest fakt, że nie spełniają one warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie Dz.U. Nr 151 z 15 grudnia 1998 r. Rozporządzenie M T i GM z 10 września 1998 r. par. 98 punkt 12 i 16 odnośnie najmniejszej szerokości użytkowej wzdłuż całego peronu od wewnętrznej krawędzi pasa bezpieczeństwa do zewnętrznych krawędzi budowli znajdujących się na peronie to jest w sumie szerokości minimum 3m. Na p.o. Warszawa Ochota istnieją dla zapewnienia ruchu pieszych dwa niezależne dojścia do peronu z ulicy Miedzianej i z kładki od strony pawilonu kasy biletowej. Zdaniem PKP PLK S.A. Zakład Linii Kolejowych w Warszawie „Zielone Mazowsze” powinno w powyższej sprawie zwrócić się do PKP PLK S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Oddział Warszawa, ul. Targowa 74. PKP PLK S.A. Zakład Linii Kolejowych w Warszawie przeprasza za zwłokę w udzieleniu odpowiedzi na państwa pismo.
Zastępca Dyrektora ds. Technicznych
Krzysztof Karpeta
DW: Biuro Drogownictwo i Komunikacji, PKP PLK S.A. Centrum Realizacji Inwestycji, IZDK ds. Budynków, ISE W-wa Zachodnia.
Pismo ZM do PLK S.A. CRI O. w W-wie – luty 2012 r.
Do p. Sławomiry Wierzchowskiej, Dyrektor Oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PLK w Warszawie.
Nawiązując do wcześniejszej korespondencji z Urzędem Miasta oraz Zakładem Linii Kolejowych w Warszawie (w załączeniu), wnosimy o:
a) jak najszybsze przywrócenie do stanu używalności schodów prowadzących z peronu stacji Warszawa-Ochota na ulicę Towarową
oraz
b) uwzględnienie w planach modernizacji przystanku schodów w tej samej relacji (łączących zachodni koniec peronu z ulicą).
Uzasadnieniem powyższych postulatów jest niewystarczająca
przepustowość istniejących schodów w kierunku placu Zawiszy, czyli węzła przesiadkowego stanowiącego cel/źródło podróży zdecydowanej większości pasażerów wysiadających/wsiadających na przystanku Ochota. Zapewnienie drugiej pary schodów jest konieczne zwłaszcza biorąc pod uwagę ciągły wzrost liczby pasażerów korzystających z usług Kolei Mazowieckich i Szybkiej Kolei Miejskiej oraz prognozy dalszego wzrostu, m.in. z powodu napraw torów i skrócenia czasu podróży. Już teraz jedne schody prowadzące na plac Zawiszy są niewystarczające.
DW: ZTM, SKM, KM, BDiK, Gazeta Stołeczna.