Protokół rozprawy administracyjnej w/s połączenia ul. Dewajtis z Wisłostradą
Protokół
Protokół rozprawy administracyjnej otwartej dla społeczeństwa – 31 marca 2008 r. w ramach postępowania o uzgodnienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji przedsięwzięcia o nazwie Budowa połączenia ul. Dewajtis z Wisłostradą i zapewnienie miejsc postojowych przy Wisłostradzie
.
Rozprawę otworzył pan Zbigniew Dubiel – Burmistrz Dzielnicy Bielany m. st. Warszawy.
Dyskusję prowadził pan Kacper Pietrusiński – Zastępca Burmistrza Dzielnicy Bielany m. st. Warszawy oraz pani Mirosława Włodek – Naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Dzielnicy Bielany.
Osoby zabierały głos według kolejności zgłoszenia na listę chętnych do zabrania głosu. Każda osoba mogła zabrać głos jeden raz. Czas wypowiedzi został ograniczony do 5 minut.
Uwagi złożone na piśmie stanowią załącznik do protokołu.
Rafał Jankowski Dowódca Jednostki Straży Pożarnej przy ul. Marymonckiej – stwierdził, że straż pożarna interweniuje w związku z pożarem drzew kilka razy w ciągu roku; przejazd ul. Dewajtis od strony ul. Marymonckiej pozwala na dojazd do pożaru w ciągu kilku minut; konieczność dojazdu od strony Wisłostrady wydłuży znacznie czas przybycia pomocy nie tylko straży pożarnej, ale wszystkich służb ratowniczych; samochody straży pożarnej wymagają szerokiej drogi dojazdowej – droga o szerokości 3,5 m jest niewystarczająca dla dojazdu samochodów straży pożarnej; zamknięcie dojazdu ul. Dewajtis od strony Marymonckiej zwiększy zagrożenie pożarowe w istniejących zabudowaniach.
Wiesiek Drzewiecki mieszkaniec, w poprzedniej kadencji szef Komisji Infrastruktury Radny m.st. Warszawy – wyraził zadowolenie że sprawa połączenia UKSW z Wisłostradą doszła do momentu, gdy zastanawiamy się „jak” to zrobić, a nie „czy”; należy iść w kierunki zgodnego działania ludzi i przyrody; ulica Dewajtis sama w sobie niszczy to współżycie; złem jest duża liczba samochodów prywatnych dojeżdżających i parkujących na tym terenie; należy umożliwić dojazd tak, by nie niszczyć przyrody; zastąpić ruch pojazdów indywidualnych komunikacją zbiorową dojeżdżającą do kompleksu budynków przy ul. Dewajtis od strony Wisłostrady.
Kazimierz Szałata Pełnomocnik Rektora UKSW – zauważył, że zgodnie z konstytucją RP uczelnia dba o równy dostęp do uczelni dla wszystkich, również niepełnosprawnych, których na uczelni jest ponad 200 (wszystkich studentów i pracowników jest 18 500); ekologia jest ochroną człowieka w środowisku; ekologia, która nie służy człowiekowi jest sztuką dla sztuki; pracownicy i studenci żądają dojazdu autobusu do UKSW, chodnika wzdłuż ulicy Dewajtis, bezpiecznego przejścia dla pieszych przez ul. Marymoncką – rozwiązanie problemów komunikacyjnych uczelni jest potrzebne natychmiast.
Jarosław F. Słoń Radny Dzielnicy Żoliborz, Przewodniczący Komisji Infrastruktury – powiedział, że należy wprowadzić ekologiczny autobus od strony Wisłostrady, zbudować pętlę autobusową na terenie UKSW, a nie na terenie Lasu Bielańskiego, wprowadzić „rower miejski” (wypożyczalnie rowerów) ułatwiający dojazd od strony ul. Marymonckiej; dopuszczenie dojazdu służb ratowniczych ul. Dewajtis spowoduje brak potrzeby poszerzania łącznic z Wisłostradą; Las Bielański jest unikatowy w skali Europy i należy go szanować.
Krzysztof Segita – zrezygnował z zabrania głosu
Mieczysław Dziurzyński mieszkaniec Bielan od 27 lat – wyraził zdanie, że Bielany są perłą Europy; od ul. Marymonckiej powinien być dopuszczony jedynie dojazd służb ratowniczych, dla pozostałych dojazd od Wisłostrady.
Dominika Cieśla mieszkanka – stwierdziła, że UKSW jest „gościem” w Lesie Bielańskim, las jest od tysięcy lat; uczelnia powinna nie tylko dawać młodym ludziom intratny zawód ale powinna także wychowywać w duchu poszanowania człowieka i przyrody; przytoczyła fragmenty wypowiedzi rzeczniczki UKSW, słowa kard. Stefana Wyszyńskiego.
Marcin Jackowski – przypomniał, że niegdyś była koncepcja poprowadzenia Wisłostrady przez środek Lasu Bielańskiego, ale na szczęście projekt ten został zmieniony; w 1992 r. konserwator przyrody wyraził zgodę na rozbudowę uczelni pod warunkiem, że nie spowoduje ona ujemnych skutków dla rezerwatu przyrody [zobacz >>>]; w 2004 r. Liga Ochrony Przyrody przypomniała, że zgoda na rozbudowę uczelni była uwarunkowana niewprowadzaniem komunikacji miejskiej do rezerwatu [zobacz >>>]; zaapelował do projektantów, aby nie stawiali norm technicznych ponad dobrem przyrody jakim jest unikalny kompleks przyrodniczy – relikt puszczy mazowieckiej.
Anna Jakubiec Puka reprezentant samorządu Stare Bielany, wypowiedziała się w imieniu 12 samorządów mieszkańców – wnioskowała o wykonanie parkingów wokół lasu i pod Wisłostradą, przekształcenie ul. Dewajtis na odcinku od ul. Marymonckiej w ciąg pieszo-rowerowy, umożliwienie dojazdu od strony Wisłostrady, wykonanie wind dla niepełnosprawnych, poprowadzenie dojścia do UKSW ul. Pergaminów, stworzenie autobusowej linii okrężnej umożliwiającej komunikację z metrem i kampusem przy ul. Wóycickiego [zobacz >>>]
Leszek Kiełczewski mieszkaniec – zauważył, że ustawa o ochronie przyrody nakłada na władzę obowiązek dbałości o przyrodę, zachowanie substancji tego lasu jest sprawą ważną dla wszystkich, dojazd musi być, ale z dbałością o przyrodę.
Ewa Zaremska mieszkanka – stwierdziła, że bardzo rzadko widuje niepełnosprawnych studentów; z biegiem lat następuje eskalacja żądań uczelni i studentów, pytała czemu UKSW nie zabiega o przedłużenie linii tramwajowej nr 6, która obecnie kończy bieg przy AWF.
Elżbieta Stryjek samorząd studencki UKSW – podkreśliła, że komunikacja na ul. Dewajtis jest niezbędna dla niepełnosprawnych i kobiet w ciąży; środowisko trzeba chronić, ale wszystko w odniesieniu do człowieka; ciężko wytłumaczyć zagranicznym studentom, że mają w złą pogodę i po ciemku chodzić przez las.
Alina Dobrowolska-Segit – nieobecna.
Dominik Głowacki mieszkaniec – stwierdził, że osoby starsze i niepełnosprawne powinny mieć wszelakie ułatwienia i należy w tym celu wykorzystać środki techniczne; budowa dojazdu od Wisłostrady i budowa parkingów pod estakadami są bardzo słusznym rozwiązaniem; ruch ul. Dewajtis od strony ul. Marymonckiej należy ograniczyć; na pierwszym miejscu powinno być bezpieczeństwo, wygoda na ostatnim.
Janusz Skaliński były projektant drogowy -zauważył, że ul. Dewajtis ma kategorię L i ta kategoria powinna być utrzymana; zmiana kategorii drogi z L na Z wymusza zwiększenie jej szerokości; poszerzenie drogi wymusza wycinkę drzew na obrzeżu lasu; drzewa na brzegu lasu są ugałęzione od dołu, drzewa w środku lasu na dole nie mają gałęzi [zobacz >>>].
Urszula Makowska mieszkanka – poparła głosy przedmówców
Radosław Brudnicki Społeczny Komitet Proekologicznych Studentów – wyraził pogląd, że wpływ spalin samochodowych na środowisko jest niewielki; powinien być zakaz wjazdu rowerów; budowa drogi rowerowej wymusza wycinkę większej liczby drzew; istotny spór występuje pomiędzy pieszymi i rowerzystami; postuluje wykonanie ciągów pieszych, autobus komunikacji zbiorowej powinien dojeżdżać do UKSW również od strony ul. Marymonckiej, ulica Dewajtis powinna być zamknięta dla ruchu indywidualnego.
Maciej Szymański mieszkaniec – postulował by zapewnić dojazd dla służb ratowniczych; zapewnić bezpieczne przejście dla pieszych przez ul. Marymoncką, szczególnie z myślą o niepełnosprawnych; zapewnić dla studentów komunikację zbiorową od Wisłostrady; dostosować wymiary drogi dojazdowej od Wisłostrady do potrzeb.
Ewa Ostręga mieszkanka, studentka UW – poparła połączenie ul. Dewajtis z Wisłostradą z zastosowaniem takich rozwiązań technicznych które ułatwią dojście do UKSW; konieczne jest lepsze połączenie komunikacją zbiorową; należy się zastanowić czy proponowane rozwiązania nie zaszkodzą migracji zwierząt; ograniczenie ruchu samochodowego zmniejszy zagrożenie hałasem.
Stafania Egierszdorff mieszkanka – zauważyła, że dotychczasowe wypowiedzi nie powodują zbliżenia stanowisk; należy szukać rozwiązania kompromisowego; dyskusja powinna dotyczyć konkretnych rozwiązań technicznych; autobus nie może jeździć ul. Dewajtis na odcinku od ul. Kamedulskiej do ul. Marymonckiej.
Joanna Skurzak – zrezygnowała z zabrania głosu.
Henryk Podolski mieszkaniec, pracownik wydawnictwa na UKSW – poinformował, że Rektorat UKSW obsługuje wszystkich 18 000 studentów uczelni; oprócz UKSW na terenie jest gimnazjum, liceum, Papieski Instytut Teologiczny, kościół parafialny w którym odbywa się ponad 300 ślubów rocznie; uważa, że można wprowadzić autobusy elektryczne lub hybrydowe, ograniczenie dojazdu od ul. Marymonckiej spowoduje upadek uczelni.
Jerzy Jackowski mieszkaniec – zaproponował rozwiązania, które ograniczą liczbę drzew koniecznych do wycięcia; projektant przewidywał poszerzenie drogi o 30 cm [red: oczywisty błąd – powinno być 3 metrów]; można zaprojektować węższe pasy ruchu; należy zachować kategorią drogi L dla ul. Dewajtis – uwagi złoży na piśmie.
Marcin Lada Samorząd Studentów UKSW – w imieniu studentów domagał się dojazdu autobusem ekologicznym do UKSW od strony ul. Marymonckiej, dojazd samochodami możliwy od Wisłostrady; dla osób studiujących konieczne jest połączenie od ul. Marymonckiej.
Magdalena Wessel-Zasadzka SBBP – w imieniu grupy biegaczy złożyła uwagi i postulaty na piśmie.
Bogdan Rossa – wyraził pogląd, że należy spotkać się w mniejszym gronie, aby rozmawiać o konkretnych rozwiązaniach.
Mirosław Kaczorek Lasy Miejskie Warszawa – stwierdził, że można dopuścić dojazd do UKSW od strony Wisłostrady gdy droga będzie wybudowana, a czasowo można dopuścić dojazd od ul. Marymonckiej; ze względu na las drogi nie należy poszerzać.
Adam Wiśniewski UKSW (osoba niewidoma) w imieniu osób niepełnosprawnych przedstawił problemy: kłopot z przejściem przez ul. Marymoncką – brak świateł, kładka bez windy; niedogodne ciągi piesze dla osób niewidzących; konieczny autobus do UKSW od strony ul. Marymonckiej oraz wygodne ciągi piesze; przy rozwiązywaniu problemów niepełnosprawnych należy zapraszać do konsultacji osoby niepełnosprawne.
Jolanta Jacyna – przytoczyła szczegółowe informacje dotyczące wpływu drzew na środowisko; występuje na ul. Dewajtis duże nasilenie ruchu samochodów nie tylko osobowych, również firmowych; należy wprowadzać ułatwienia dla niepełnosprawnych.
Marek Kowalski Prorektor UKSW ds. kształcenia i spraw studenckich – stwierdził, że można wypracować jedynie kompromis, rozwiązania idealne nie istnieją, przedstawiciele UKSW nie przypisują sobie monopolu na rację, szanują głosy innych; dla UKSW Las Bielański jest wartością; uczelnia jest za rozwiązaniami, które zapewnią godziwy dostęp do uczelni.
Zofia Orzeł UKSW – przypomniała, że rezerwat przyrody został utworzony, gdy ATK już działała; UKSW jest następcą ATK; prawie wszystkie dziekanaty mieszczą się przy ul. Dewajtis więc większość studentów musi tu się dostać; większy hałas powoduje ruch na Wisłostradzie i ul. Marymonckiej niż na ul. Dewajtis; można zrezygnować ze ścieżki rowerowej i chodnika po jednej stronie zgodnie z rozwiązaniem zaproponowanym w aneksie do raportu.
Leszek Cieśla Parlament Studentów RP – stwierdził, że Las Bielański jest pięknym lasem; należy patrzeć na środowisko globalnie; należy zadbać o rozwiązania techniczne przyjazne dla osób niepełnosprawnych.
Cezary Szczypa Przewodniczący Zarządu Samorządu Studentów UKSW – przypomniał, że rezerwat Las Bielański został stworzony w latach siedemdziesiątych w celu ochrony wartości krajobrazowych; studenci wyrażają sprzeciw przeciw traktowaniu ekologii jako narzędzia ekoterroryzmu; wnioskują za wprowadzeniem ekologicznego autobusu od ul. Marymonckiej oraz wykonaniem ekologicznego chodnika; rozwiązanie z dojściem od Wisłostrady jest niezadowalające; dojazd lub dojście od strony Wisłostrady jest gorsze dla osób niepełnosprawnych – jest co prawda o połowę krótsze, ale trzeba pokonać przewyższenie 12 m; jedyne rozwiązanie to autobus ekologiczny od ul. Marymonckiej.
Andrzej Baćkowski pełnomocnik do spraw osób niepełnosprawnych Parlamentu Studentów RP -wyraził opinię w imieniu niepełnosprawnych – brak wygodnego chodnika przy przystanku i wzdłuż ul. Dewajtis; brak sygnalizacji świetlnej przy ul. Marymonckiej uniemożliwia przejście; autobus powinien dojeżdżać do terenu uczelni.
Alina Dobrowoiska-Segit (wcześniej nieobecna) – wyraziła zdziwienie, że skoro planowany jest dogodny dojazd od Wisłostrady, dlaczego studenci muszą mieć dojazd od ul. Marymonckiej?; gdy ul. Dewajtis od ul. Marymonckiej będzie zamknięta dla ruchu nie będzie występować konieczność budowy chodnika.
Protokół sporządziła Danuta Ćwik-Drzewiecka