Wnioski do planu rejonu dworca Wschodniego
Stowarzyszenie „Zielone Mazowsze”, działając w interesie społecznym i w ramach swoich celów statutowych, składa następujące wnioski do wymienionego planu.
Komunikacja publiczna
Plan powinien uwzględniać lokalizację przystanku kolejowego Warszawa Targowa na linii średnicowej – jako nowego przystanku lub jako przesunięcie przystanku Warszawa Stadion. Optymalna naszym zdaniem lokalizacja przedstawiona jest na załączniku graficznym. Wejścia na peron powinny znajdować się przynajmniej po obu stronach ul. Targowej, z przystanku tramwajowego „Kijowska 03” oraz po południowej stronie ul. Zamoyskiego. Do przystanku należy zapewnić wygodne, możliwie najkrótsze dojścia piesze z przystanków komunikacji miejskiej w zespołach „Kijowska” i „Al. Zieleniecka”.
Zespół przystanków tramwajowych „Al. Zieleniecka” powinien być zreorganizowany, tak by wszystkie tramwaje jadące w kierunku Dworca Wileńskiego, zatrzymywały się na tym samym przystanku.
W celu poprawy dostępności przystanku „Al. Zieleniecka 07”, wskazane jest wytyczenie dodatkowego przejścia dla pieszych przez al. Zieleniecką na wysokości południowego krańca przystanku.
Drogi rowerowe
1. Po południowej stronie ul. Zamoyskiego od zachodniej granicy planu do Teatru Powszechnego i dalej do Parku Skaryszewskiego po północnej stronie Jez. Kamionkowskiego do granicy planu.
2. Po północnej stronie ul. Targowej i dalej ul. Zamoyskiego w kierunku Grochowskiej.
3. Na przedłużeniu ul. Sokolej – od ścieżki nr 1 przez niezabudowany teren pomiędzy Zamoyskiego a Targową, następnie po południowej stronie ul. Kijowskiej (lub, alternatywnie wzdłuż torów kolejowych).
4. W al. Zielenieckiej po stronie wschodniej.
5. Jeden z tuneli pieszych pod Dworcem Wschodnim powinien zostać przekwalifikowany na ciąg pieszo-rowerowy, by stworzyć nowe, niezależne od głównych tras drogowych, połączenie pomiędzy Pragą Północ i Południe. Najlepiej prawdopodobnie nadaje się do tego tunel skrajny wschodni, jako najmniej uczęszczany przez pieszych.
Uspokojenie ruchu
Ulice Skaryszewska i Lubelska powinny zostać objęte strefą ruchu uspokojonego „Tempo 30”.
Ze względu na reprezentacyjny, handlowy charakter ulicy Targowej należy wykluczyć parkowanie na chodnikach, by poszerzyć przestrzeń dostępna dla pieszych. Po stronie północnej należy ponadto zarezerwować miejsce na drogę dla rowerów. Parkowanie samochodów powinno zostać przeniesione na obszar obecnych skrajnych prawych pasów jezdni.
Wnioskowana lokalizacja dróg dla rowerów oraz przystanku kolejowego Warszawa Targowa.
Stowarzyszenie wyraża gotowość pomocy przy formułowaniu zapisów planu i na życzenie projektantów gotowe jest uściślić swoje stanowisko na piśmie.