Jak czeskim stojakiem postawić na swoim
17 przykazań
Jesteś burmistrzem, naczelnikiem czy innym decydentem, którego rowerzyści męczą o przechowalnie rowerów w urzędowych budynkach?
A co gorsza maczają w tym palce znienawidzeni ekolodzy?
Oto sprawdzona w praktyce instrukcja postępowania krok po kroku właśnie dla ciebie.
1. Dopóki się da – tłumacz radnym i cyklistom, że na dostosowanie nowobudowanego ratusza do potrzeb rowerzystów jest za wcześnie [zobacz >>>]. Może zapomną, znudzą się i odpuszczą.
2. Jeśli jednak będą natrętni, obiecaj na odczepnego, że „w związku z ogromnym zainteresowaniem mieszkańców Bielan problematyką komunikacji rowerowej, oczywistym jest, że w momencie zagospodarowania siedziby Urzędu zaproszeni zostaną przedstawiciele stowarzyszenia X.” [zobacz >>>], po czym uznaj petenta za spławionego – zrób wszystko po swojemu, bez żadnych spotkań i bez pytania o zdanie nawet najbardziej zainteresowanych.
3. Zignoruj konstruktywną propozycję pomocy i audytu złożoną przez Biuro Drogownictwa i Komunikacji
[zobacz >>>] dając adresatowi aż nadto czytelnie do zrozumienia, by pilnował własnego nosa i nie próbował popierać ekologów [
wrzutnia.fz.eco.pl/ratuszbielan/bdik2bny_ratusz_stojaki_2009-02-18.pdf
].
4. Odmawiaj ustawienia stojaków na wolnej przestrzeni po prawej od wejścia twierdząc, że
bezpośrednio przy ścianie budynków odbywa się ruch pieszy osób wychodzących z urzędu,
a jednocześnie zezwalaj na stawianie tam np. choinki.
5. Twierdź, że nie ma możliwości lokalizowania stanowisk dla rowerów przed wejściami do budynku ze względu na kolizję z pieszymi, mimo że po obu stronach głównego wejścia z powodzeniem zmieściłoby się po jednym stojaku.
6. Nawet nie próbuj kopiować w przedsionku rozwiązania z siedziby Fundacji im. Stefana Batorego przy ul. Sapieżyńskiej [zobacz >>>].
Po co się wysilać?
7. Postaraj się bardzo, aby kształt stojaków odbiegał od zalecanego w Standardach(1), powszechnie stosowanego i sprawdzonego wzorca zw. Sheffield . Zamiast zalecanej w Standardach(1) wysokości 60-80 cm, zwiększ ją do 110 cm, aby stojaki kolidowały z kierownicą przeciętnego roweru utrudniając korzystanie ze stojaka i zmuszając do podnoszenia roweru albo nienaturalnego wprowadzania go tyłem. Niech się męczą cyklofile!
8. Nalegaj, aby rozstaw stojaków był znacząco mniejszy od zalecanego w Standardach(1) 120cm (minimum 100 cm), czyli np. równy 60 cm. Dzięki temu jeden rower wstawiony między stojaki skutecznie utrudni lub wręcz uniemożliwi dostawienie drugiego obok. Przy próbie dokonania tego będzie dochodzić do zadrapań lakieru czy uszkodzeń i wredni cykliści dostaną to, na co zasłużyli!
9. Szukaj wykonawcy możliwie daleko, najlepiej za granicą – np. w Czechach, dzięki czemu koszt przedsięwzięcia zwiększy się o 3873 zł za transport wyrobów i 2600 zł za transport montażystów z Bilovic do Warszawy i z powrotem. Będzie to podwójnie korzystne. Po pierwsze – na złość ekologom do atmosfery trafi sporo
CO2. Po drugie – wytkniesz potem ekologom, ile traci podatnik na ich fanaberiach (podobnie jak zwalano na nich wydatki na Gwiaździstej [zobacz >>>]) i zyskasz nowe wsparcie powtarzanej na okrągło mantry o braku środków na udogodnienia rowerowe.
10. Uwierz oferentowi na słowo, że jego produkt to stojak na rowery o unikalnej konstrukcji i wyrazistym, eleganckim kształcie, niebywale
przyjazny dla rowerów i wiata na rowery w nowoczesnym stylu, zaprojektowana bez żadnych kompromisów (zwłaszcza ekonomicznych…).
To po prostu musi być prawda, której z nikim nie należy weryfikować.
11. Hołduj wysmakowanej estetyce, dbając, aby o takim, a nie innym wyborze zadecydowała architektoniczna zgodność bryły ratusza z modelem wiaty.
Przekonuj, że jedynie słuszny był wybór modelu oraz materiałów z których została wykonana, podyktowany kompozycją i charakterem bryły ratusza.
Dzięki czemu niedouczony szary obywatel-rowerzysta zda sobie może w końcu sprawę, jak niewiele znaczą takie prostackie kryteria jak użyteczność, wygoda, ergonomia…
12. Nie próbuj nawet spojrzeć szerzej na kwestię parkowania rowerów również przy innych obiektach podległych pod urząd takich jak szkoły, biblioteki, poradnie, domy kultury. Nie próbuj uzyskać upustu dzięki większemu zamówieniu czy nawiązaniu z wykonawcą współpracy na przyszłość. Uznaj, że inne jednostki i instytucje, przy których mogą być ustawiane wiaty rowerowe, same będą decydowały o rodzaju zastosowanych rozwiązań, dotyczących miejsc parkingowych dla rowerów.
13. Nie wykorzystuj gotowego zadaszenia, jakie daje wykusz wyższych kondygnacji twierdząc, że to niemożliwe, ponieważ w tym miejscu będzie znajdował się letni ogródek przyszłej restauracji.
14. Ani broń boże żadnych załomów czy zakamarków.
W efekcie tych konsekwentnych starań na pięć dysfunkcjonalnych stojaków z zadaszeniem uzyskasz ofertę o całkowitej wartości brutto: 31380,84 zł, słownie: trzydzieści jeden tysięcy trzysta osiemdziesiąt złotych, osiemdziesiąt cztery grosze.
Czyli tyle, za ile można by ustawić co najmniej pięćdziesiąt zwykłych, zalecanych stojaków. Zapobiec temu – to już ponad połowa sukcesu, ale nie koniec naszych dobrych rad dla ciebie.
15. Korespondencję wpływającą do urzędu w tej sprawie przetrzymuj oraz kieruj do możliwie wielu wydziałów urzędu (np. do Wydziału Infrastruktury – WIR, Ochrony Środowiska – WOŚ, Obsługi Rady Dzielnicy – WOR, Administracyjno – Gospodarczego – WAG), aby przypadkiem sprawa nie nabierała tempa i nie rozwijała się po myśli cyklistów, zanim zrobi się już za późno [zobacz >>>].
16. Obiecaj parokrotnie, że nad bezpieczeństwem rowerów czuwać będą kamery monitorujące teren zewnętrzny i nie dotrzymaj tej obietnicy.
17. Jeśli przypadnie ci przykry obowiązek uczestnictwa w spotkaniu kończącym konsultacje społeczne, w niemiłej roli osoby odpowiedzialnej za komunikację rowerową w dzielnicy, wygłoś kilka ogólników, a potem wyjdź bez słowa, aby uniknąć niewygodnych pytań i straty czasu. Może potraktowana tak obcesowo zgraja zrozumie, że nic nie wskóra, i da ci wreszcie spokój.
Gdzie to jest?
Wszystkim chcącym ujrzeć na własne oczy ten unikalny i niebywale przyjazny dla rowerów eksponat znajdujący uzasadnienie we współczesnych kanonach sztuki projektowania architektonicznego (w przeciwieństwie do tego, co proponowało ZM [zobacz >>>]) podajemy dokładny adres
ul. Żeromskiego 29, 01-882 Warszawa, i współrzędne dla GPS: 52.276902,20.947963. Na razie jest dostępny bez ograniczeń, można go dotykać i oglądać bezpłatnie.
Źródła
Wszystkie cytaty wyróżnione kursywą pochodzą z
Oferty dostawy elementów małej architektury mmcite4 Sp. z o.o. z Bielska-Białej,
wrzutnia.fz.eco.pl/ratuszbielan/bny_ratusz_oferta.pdf
oraz pism urzędowych, które podpisywali burmistrz Bielan Zbigniew Dubiel, z-ca burmistrza Kacper Pietrusiński i z-ca prezydenta Warszawy
Jacek Wojciechowicz.
[1] Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowego w m.st. Warszawie,
załącznik do zarządzenia nr 3618/2009 Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 4.09.2009 r.