Kontraruch rowerowy w odwrocie
Negatywy
Głównie Budżet Obywatelski
Od poprzedniego raportu [zobacz >>>] w kwestii kontraruchu w Warszawie zmieniło się niewiele. W niektórych aspektach nie zmieniło się nic. Kontraruch wciąż wprowadzany jest głównie dzięki projektom Budżetu Obywatelskiego. Brakuje systemowego podejścia do wprowadzania go na nowo powstających, jednokierunkowych dla ruchu ogólnego odcinkach ulic.
Strefa parkowania strefą bez kontraruchu
“Najlepszym” tego przykładem jest zeszłoroczne rozszerzenie Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) na część Woli i Pragi. W obu tych dzielnicach powstały łącznie 24 jednokierunkowe odcinki ulic. W raporcie z konsultacji SPPN Zarżad Dróg Miejski obiecał wprowadzenie kontraruchu „w późniejszym terminie”. Mimo to na żadnym z nich, do tej pory rowerzyści nie mogą jeździć w obu kierunkach. Podobna sytuacja może mieć miejsce w tym roku podczas kolejnego rozszerzenia SPPN. Na Ochocie i Żoliborzu aż na 41 ulicach będzie można jeździć tylko w jednym kierunku. Z udostępnionych projektów organizacji ruchu wynika, że rowerem w dwóch kierunkach pojedziemy na… jednej z nich. Więcej o tym piszemy tutaj [zobacz >>>].
Prywatni inwestorzy kontraruchu nie potrzebują
Ulice jednokierunkowe nie powstają jednak tylko z inicjatywy miasta. Dwie takie ulice powstały w ostatnim roku na terenach inwestorów prywatnych: jedna koło Browarów Warszawskich, druga przy Fabryce Norblina. Kontraruchu, oczywiście, brak. Smutne jest to szczególnie w tym drugim przypadku, gdyż Norblin swoją inwestycję mocno reklamował m.in. budową pierwszego w Warszawie automatycznego parkingu rowerowego. Szkoda, że troska o rowerzystów kończy się jedynie na etapie kosztownych (choć na pewno przydatnych) gadżetów, a nie uwzględnia dużo tańszych usprawnień w organizacji ruchu.
BO wyhamowuje
Tempo wprowadzania kontraruchu spadło trzykrotnie. W poprzednich latach w ciągu roku powstawało nawet 60 odcinków ulic z taką organizacją ruchu. W zeszłym roku – tylko 20. Powodów tego stanu rzeczy jest kilka. Dzielnice ociągają się z wprowadzaniem kontraruchu, mimo że są do tego zobligowane przez wiele wybranych przez mieszkańców projektów z Budżetu Obywatelskiego. Takimi przykładowymi projektami są tutaj na przykład “Usprawnienia piesze i rowerowe na Odolanach i Ulrychowie” z 2017 roku na Woli, czy “Kontraruch rowerowy na ulicach Jelonek” z 2018 roku na Bemowie.
Blokowanie przez analizy i konsultacje
Kolejnym problemem jest blokowanie jakichkolwiek projektów rowerowych na obszarze Starego Mokotowa. Włodarze Dzielnicy Mokotów postanowili, że nie zrealizują żadnego projektu rowerowego, dopóki nie powstanie absurdalna “Koncepcja programu rozwoju ruchu rowerowego na Starym Mokotowie” (Dla przypomnienia: Stary Mokotów to obszar o powierzchni około 2 km2. Znanie za konieczne badania ruchu rowerowego na tak małym obszarze mogłaby świadczyć albo o megalomanii zlecających to urzędników, albo o całkowitym braku ich wiedzy na ten temat. Niestety tajemnicą poliszynela jest, że takie traktowanie projektów rowerowych to świadoma dywersja ze strony władz Mokotowa.). Na szczęście w tym roku w końcu udało się rozstrzygnąć przetarg na koncepcję, co daje nadzieję na możliwość dalszych działań na tym obszarze.
Wronia bez kontraruchu
Ostatni negatywny czynnik wpływający na obniżenie się współczynnika kontraruchu rowerowego jest dość nietypowy. Jest to likwidacja drogi dla rowerów na ulicy Wroniej (odcinek od Pańskiej do Prostej). Jest to jednokierunkowy odcinek o długości około 40 metrów, przy którym dotychczas istniała droga dla rowerów. Została zlikwidowana przy okazji budowy wieżowca Warsaw Unit. Likwidacja wydzielonej infrastruktury dla rowerów nie poskutkowała niestety wpuszczeniem rowerów na jezdnię w kierunku przeciwnym do ogólnego, przez co rowerzyści stracili możliwość skrócenia sobie drogi.
Pozytywy
Pierwsza jaskółka wiosny nie czyni, ale…
Jeśli chodzi o pozytywy, to oprócz wspomnianego wcześniej rozstrzygnięcia przetargu na program rowerowy na Mokotowie, mamy też dwie małe jaskółeczki zmian.
Kontraruch subito
Pierwszą jednokierunkową ulicą w Wawrze z dwukierunkowym ruchem rowerów została Śpiewna. Zasługuje zresztą na uwagę z jeszcze innego powodu: dwukierunkowa organizacja ruchu została tutaj wprowadzona jedynie poprzez oznakowanie pionowe! Najwyraźniej Zarządca Ruchu odchodzi od praktyki bezwarunkowego wymuszania malowania “ogryzków” kontrapasów na wlotach i wylotach ulic jednokierunkowych. W naszej ocenie jest to bardzo dobra zmiana, gdyż nie zawsze jest to potrzebne. Mamy nadzieję, że ta zmiana podejścia doprowadzi do ponownego, pozytywnego rozpatrzenia wprowadzenia kontraruchu na innych ulicach, na których do tej pory nie było możliwości wymalowania takiego oznakowania poziomego. Taka sytuacja miała miejsce na przykład na ulicach bemowskiego Boernerowa.
Kontraruch kluczowym elementem Nowego Centrum Warszawy
Drugą jaskółką, jest tworzący się aktualnie projekt zmian na ulicy Marszałkowskiej na odcinku od Ronda Dmowskiego do Placu Konstytucji. W opisie przedmiotu zamówienia w przetargu na ten projekt wymaga się uwzględnienia kontraruchu na ulicach poprzecznych do Marszałkowskiej. Do tej pory wprowadzenie kontraruchu na tych ulicach blokowały kosztowne zmiany sygnalizacji świetlnej.
Kontraruch elementem sieci
W kwestii sygnalizacji nie doszło to zbyt dużej zmiany ilościowej. Z to jakościowa zmiana jest duża. Połączono w jeden odcinek kawałki jednokierunkowej Nowogrodzkiej z kontraruchem. Wraz z budową drogi dla rowerów wzdłuż Jana Pawła II powstał osyganzaliwany przejazd pod wiaduktem koło Dworca Centralnego. Powstała alternatywa dla pozbawionych infrastruktury rowerowej Alej Jerozolimskich o długości 1,5km. Podobne połączenie przetnie Marszałkowską. Docelowo Nowogrodzką można będzie przejechać w placu Zawiszy do placu Trzech Krzyży
Podsumowanie
Podsumowując: największą przeszkodą we wprowadzeniu powszechnego kontraruchu na Warszawskich ulicach, oprócz różnych lokalnych przeszkód, jest obecnie rozszerzanie SPPN. Miasto, wprowadzając Strefę na nowych obszarach, chce utworzyć jak najwięcej miejsc parkingowych. Niezgodnie z własnymi dokumentami strategicznymi nie bierze jednak pod uwagę potrzeb rowerzystów. Mamy nadzieję, że obecny Zarządca Ruchu zmieni swoją strategię i rowerzyści otrzymają kontraruch jednocześnie z rozszerzeniem Strefy.
Stan na 2021-09-23
W Warszawie mamy 176,09 km ulic jednokierunkowych. W porównaniu z poprzednim raportem przybyło ich prawie 14 km . Kontraruch rowerowy zalegalizowano już na 57,59 km ulic. Oznacza to wzrost o 4 km. Nie przełożyło się to na wzrost procentowy, gdyż ten wskaźnik spadł o 0,2% do 32,7% (z 32,9%). Rosną zaległości we wdrażaniu kontraruchu. Na ten moment do wdrożenia kontraruchu czeka 46,4 km ulic, wobec 32 km w poprzednim parcie. To głównie efekt wprowadzenia SPPN na Woli i Pradze Północ
Mapa
Lokalizacje ulic z kontraruchem na mapie sieci rowerowej Warszawy – stan na dzień 2021-09-23.
Wersja pełnoekranowa:
https://umap.openstreetmap.fr/en/map/kontraruch-rowerowy-w-warszawie-2021-09-23_659789
Dane tabelaryczne
Dzielnica | Brak planów (km) | Czeka na wykonanie (km) | Wykonane (km) | Suma (km) | Zaawansowanie (%) |
---|---|---|---|---|---|
Bemowo | 4,12 | 2,25 | 2,91 | 9,28 | 31,3 |
Białołęka | 1,53 | 0,78 | 2,31 | 33,7 | |
Bielany | 6,63 | 0,2 | 2,29 | 9,12 | 25,1 |
Mokotów | 10,98 | 7,51 | 4,93 | 23,41 | 21,0 |
Ochota | 2,99 | 4,24 | 11,44 | 18,66 | 61,3 |
Praga-Południe | 13,25 | 7,1 | 2,96 | 23,31 | 12,7 |
Praga-Północ | 3,14 | 4,9 | 1,49 | 9,53 | 15,6 |
Targówek | 1,37 | 0,08 | 1,45 | 5,5 | |
Ursus | 1,48 | 0,45 | 3,08 | 5,01 | 61,48 |
Ursynów | 1,71 | 1 | 2,71 | 36,9 | |
Wawer | 0,85 | 2,95 | 0,1 | 3,9 | 2,5 |
Wesoła | 1,32 | 0 | 1,32 | 0 | |
Wilanów | 0,44 | 0,93 | 0,56 | 1,93 | 29,0 |
Wola | 4,58 | 10,83 | 4,46 | 19,86 | 22,4 |
Włochy | 4,42 | 2,49 | 6,92 | 36,0 | |
Śródmieście | 7,29 | 5,06 | 17,46 | 29,81 | 58,5 |
Żoliborz | 5,98 | 1,41 | 7,38 | 19,1 | |
Suma | 72,07 | 46,42 | 57,59 | 176,09 | 32,70 |
Lista nowych ulic z kontraruchem
Śródmieście
– Pankiewicza
– Jasna
– Bracka
– Nowolipie
– Pawia
– Kilińskiego
Białołęka
– Modlińska (Przy Jana Husa)
– Długorzeczna
Bielany
– Staffa
– Cegłowska
Ochota
– Harfowa
Praga Południe
– Męcińska
– Czapelska
– Igańska
– Kruszewskiego
Ursus
– Sosnkowskiego
– Spisaka
– Obrońców Helu
Wawer
– Śpiewna
Wola
– Bitwy pod Lenino
– Chmielna
Likwidacja kontraruchu
Wola
– Wronia
Dokumentacja zdjęciowa

Na odcinku Wroniej pomiędzy Prostą a Pańską był odcinek drogi dla rowerów, który umożliwiał jazdę w kierunku, w którym nie dało się jechać po jezdni. Po zmianach organizacji ruchu droga dla rowerów została zlikwidowana, a na jedni nie dopuszczono ruchu dwukierunkowego dla rowerów.

Ulica Śpiewna w Wawrze to pierwsza ulica z kontraruchem rowerowym w tej dzielnicy. W dodatku wykonana tak jak zawsze proponowaliśmy tylko za pomocą oznakowania pionowego czyli tabliczkami „nie dotyczy rowerów”.

Ulica Pawia to kolejna ulica z kontraruchem w Śródmieściu. Ta centralna dzielnica jest w czołówce.

Ulicą Nowolipie można teraz dojechać do Karmelickiej, która kontraruch otrzymała w latach poprzednich. Razem tworzą korytarz alternatywny dla Alei Jana Pawła II.

Długorzeczna leży na Białoęce przy samej granicy Warszawy. Tu jeszcze z brakującymi tabliczkami „nie dotyczy rowerów”.

Najważniejsza inwestycja zeszłego roku czyli droga dla rowerów wzdłuż alei Jana Pawła II. Istniejące odcinki Nowogrodzkiej z kontraruchem stały się przyczynkiem do powstania przejazdu pod wiaduktem. W perspektywie czasu powstanie jeden z ważniejszych ciągów rowerowych wschód-zachód przez centrum.