Ratusz konsultuje dokumenty nt. warunków ruchu pieszego
Projekt standardów
W ratuszu powstał projekt zarządzenia w sprawie tworzenia korzystnych warunków dla ruchu pieszego wraz z załącznikami. Jak pisze do KDS dyrektor BDiK Dokument zawiera Standardy oraz Wytyczne projektowania i wykonywania dróg dla pieszych, a także Politykę tworzenia korzystnych warunków dla ruchu pieszego w m.st. Warszawie.
Standardy te maja być obligatoryjne i określać warunki techniczne projektowania przestrzeni dla pieszych, przejść przez jezdnię oraz rodzaj dopuszczalnych materiałów w zależności od strefy.
Wytyczne projektowania i wykonywania dróg dla pieszych w m.st. Warszawie będą miały charakter fakultatywny. Jest to zestaw instrukcji, wskazówek i zbiór dobrych praktyk, od których stosowania można odstępować jedynie w przypadku napotkania na trudności wykonawcze, wynikające ze specyfiki konkretnego odcinka drogi. Wytyczne zawierają między innymi: wymagania wynikające z organizacji ruchu dla osób o ograniczonej sprawności, zasady organizacji stref pieszych, zasady sytuowania ciągów pieszych w liniach rozgraniczających ulicy, wytyczne geometryczne dla pasów ruchu pieszego w poszczególnych strefach (…) o odmiennej charakterystyce przestrzennej, funkcjonalnej i historycznej.
W opracowaniu pojawia się zachwalane przez nas niedawno [zobacz >>>] uspokajające ruch zwężenie szerokości jezdni w miejscu przejścia dla pieszych.
Zielone Mazowsze zamierza przesłać opinie do przekazanej dokumentacji. Liczymy na pomoc i wnikliwość naszych czytelników i przekazywanie nam swoich uwag w terminie do końca lipca.
Cytowane pismo przewodnie i projekt zarządzenia wraz z załącznikami można znaleźć pod adresem
www.zm.org.pl/download/projekty/2015_07-strategia_piesza/
Dotychczasowe doświadczenia uczą, że dokumenty prawa lokalnego mają ograniczony wpływ na praktykę projektową i wykonawczą. Istniejące od kilku lat wytyczne dotyczące np. infrastruktury rowerowej (nawet te bardzo konkretne i wymierne) bywają lekceważone. Tym niemniej trzeba docenić i pochwalić władze Warszawy za wykonanie ważnego kroku ku poprawie warunków ruchu pieszego i traktowania najstarszego i najpowszechniejszego środka transportu. Po latach zaniedbań wiele jest do nadrobienia w tej dziedzinie, o czym świadczy już po raz drugi urodzaj na piesze projekty w budżecie partycypacyjnym [zobacz >>>] [zobacz >>>].
Zaproponowane zarządzenie jako solidna formalna podstawa może przyczynić się do tego. Czy tak się stanie? Wiele zależy od aktywności społecznej i zainteresowania mieszkańców, do czego niezmiennie zachęcamy.