Sieć tras rowerowych dla dzielnicy Ursus, wersja robocza
Wersja 0.4.
Wprowadzenie
Zapraszamy do zapoznania się z proponowanym układem tras rowerowych na terenie Ursusa, stanowiącym kluczowy składnik koncepcji, nad którą pracujemy na zlecenie Urzędu Dzielnicy. Jest to wersja robocza rysunku, z wieloma „znakami zapytania” – upubliczniamy ją na tak wczesnym etapie, by jak najszybciej włączyć Was w proces tworzenia koncepcji i umożliwić realny wpływ na jej ostateczny kształt. Dlatego mile widziane są pytania, uwagi, wątpliwości, zastrzeżenia i kontrpropozycje.
Trasy rowerowe
Docelowy układ tras rowerowych w dzielnicy.
Można także pobrać rysunek przedstawiający proponowany układ tras rowerowych na podkładzie topograficznym 1:10.000:
PNG, 823 kB
A oto, co znajduje się na rysunku:
Dwukierunkowe drogi dla rowerów
– oznakowane znakami C-13 drogi dla rowerów (ewentualnie drogi dla rowerów i pieszych) zgodnie z ustawą Prawo o Ruchu Drogowym. Mogą być wytyczone w pasie drogowym ulicy (np. Warszawska, Gierdziejewskiego, Traktorzystów) lub niezależnie od układu drogowego (np. przez os. Niedźwiadek, na tyłach stadionu KS Ursus, wzdłuż torów kolejowych). Szczególny przypadek drogi dla rowerów stanowi „skrót rowerowy” (np. Szancera – Balbinki) pozwalający wykorzystać dla ruchu rowerowego ślepe dla innych pojazdów ulice.
Jednokierunkowe drogi dla rowerów
– jw., ale przeznaczone do ruchu rowerów tylko w jednym kierunku. Jednokierunkowe drogi dla rowerów mogą występować po obu stronach ulicy (Sosnkowskiego) lub tylko po jednej (Kolorowa, Cierlicka na odcinku Brzechwy – Kościuszki) – w tym drugim przypadku ruchu rowerowy w przeciwnym kierunku odbywać się powinien na zasadach ogólnych jezdnią.
Drogi dla rowerów w ulicach planowanych
– ulice klasy „Z” lub wyższej planowane w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego (np. Nowolazurowa, przedłużenie Gierdziejewskiego). Lokalizacja drogi dla rowerów dla tych ulic powinna być ustalona na etapie opracowywania koncepcji budowy ulicy w uzgodnieniu z reprezentacją rowerzystów.
Pasy dla rowerów
– pasy dla rowerów w jezdni, ewentualnie pobocza. W razie potrzeby w miejscach newralgicznych mogą być wydzielone separatorami.
Ważniejsze ulice rowerowa
– ulice o ruchu uspokojonym (prędkość maksymalna nie większa niż 30 km/h, w wyjątkowych przypadkach 40 km/h), w których ruch rowerowy powinien się odbywać razem z samochodowym, i które stanowią element zbiorczej lub głównej trasy rowerowej.
Problematyczne ulice rowerowa
– ulice, na których z różnych względów (droga powiatowa, droga klasy „Z”, kursowanie autobusów komunikacji miejskiej) zastosowanie typowych technicznych środków uspokojenia ruchu (progi spowalniające, podniesione tarcze skrzyżowań) jest niemożliwe lub bardzo kontrowersyjne. Można jednak zastosować inne metody uspokajania ruchu – np. skrzyżowania równorzędne, małe ronda, wysepki azyli, zwężenia jezdni. Dla warunków występujących na tych ulicach wydaje się to być lepszym rozwiązaniem, niż próba zlokalizowania w wąskim pasie drogowym substandardowej ścieżki rowerowej.
Warto też zwrócić uwagę, że na terenie dzielnicy Ursus na wielu z ulic posiadających status drogi powiatowej lub klasę „Z” rozwijanie prędkości wyższych niż 30 km/h jest bardzo niebezpieczne, ze względu np. na niewystarczająca szerokość, ograniczenia widoczności lub brak chodników. Zresztą niektóre z tych ulic (Bodycha, Dzieci Warszawy na odcinku Ryżowa – Al. Jerozolimskie), zgodnie ze zdrowym rozsądkiem już obecnie są wyposażone w progi spowalniające.
Rozwiązania opcjonalne lub wariantowe
– rozwiązania względem siebie alternatywne (np. likwidacja ścieżki i uspokojenie ruchu na jezdni vs modernizacja ścieżki w ul. Zagłoby) lub takie, których sens realizacji uzależniony jest od czynników poza kompetencjami niniejszego opracowania (np. budowa przystanku kolejowego Ursus Niedźwiadek, sposób zagospodarowania terenów byłych ZM Ursus).
Opis tras
Opis poszczególnych tras zawarty jest w odrębnym artykule: [zobacz >>>].
Robocza dokumentacja fotograficzna większości proponowanych odcinków dostępna jest w dziale dokumentacja zdjęciowa ursuskich tras rowerowych: [zobacz >>>].
Zestawienie długości poszczególnych odcinków oraz oszacowanie kosztów – w przygotowaniu.
Strefy Tempo 30
Proponowany zasięg stref ograniczonej prędkości „Tempo 30”.
Patrz też szerszy opis stref TEMPO 30: [zobacz >>>].