Terenowa prezentacja koncepcji sieci tras rowerowych dla Ursusa
W sobotę 27 sierpnia Zielone Mazowsze zorganizowało przejazd rowerowy, podczas którego zaprezentowana została w terenie koncepcja sieci tras rowerowych na terenie dzielnicy. W przejeździe udział wzięło ok. 80 rowerzystów. Byli wśród nich przedstawiciele Urzędu Dzielnicy – p. Wiesław Krzemień, zastępca burmistrza, p. Marek Ryszka, naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska oraz p. Elżbieta Lewtakowska, zajmująca się w Urzędzie ścieżkami rowerowymi.
Sobotnia wycieczka, mimo niewielkiego dystansu, trwała niemal dwie godziny, a to z powodu licznych przystanków, na których niżej podpisany opowiadał o proponowanych rozwiązaniach, a także wspólnie z burmistrzem Krzemieniem starał się odpowiadać na zgłaszane uwagi i postulaty.
Niniejszym dziękujemy wszystkim przybyłym za nadspodziewanie liczny udział i zgłoszone uwagi, a Patrolowi Warszawskiej Masy Krytycznej – w szczególności Batoremu, Lakianie i Świstakowi – za pomoc podczas przejazdu.
Zdjęcia
Zdjęcia: Manio49, Goldi.
Każdy z przybyłych na punkt zbiórki otrzymywał dwie mapy – docelowego układu tras rowerowych i pierwszego etapu realizacji koncepcji.
…a także zestaw ankiet.
Burmistrz Krzemień wita zgromadzonych. Po lewej naczelnik Ryszka.
Przejazd rusza na zachód.
Test bojowy najdłuższej obecnie ursuskiej ścieżki rowerowej przy ul. Orląt Lwowskich.
Teraz tutaj jest ściernisko…
…ale może być skrzyżowanie tras rowerowych.
Przystanek w Parku Czechowickim, czyli jak połączyć Cierlicką z Al. Bzów.
Trudne pytanie o zlikwidowaną przechowalnie rowerów na basenie „Skalar”.
Więcej zdjęć:
goldi.dobrebopolskie.com
Zgłoszone uwagi
Niżej ustosunkujemy się tylko do uwag zgłoszonych ustnie podczas przejazdu. Uwagi wpisane w ankietach skomentowane zostaną razem z innymi zebranymi z ankiet.
Ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Sławka jest zupełnie nieoznakowana.
W pierwszym etapie realizacji koncepcji rekomendujemy oznakowanie istniejącego pasa z czerwonej kostki, a w szczególności przejazdów przez skrzyżowania. W trzecim – budowę nowej drogi dla rowerów o nawierzchni bitumicznej w wolnym pasie zieleni pomiędzy chodnikiem a jezdnią.
Ścieżki powinny być tworzone dla mieszkańców Ursusa, nie tranzytowe.
Jedno nie wyklucza drugiego. Trzeba pamiętać, że zdecydowana większość mieszkańców Ursusa uczy się lub pracuje poza terenem dzielnicy. Również podróże rekreacyjne często wykraczają poza Ursus, o czym świadczy chociażby liczba zgłoszonych podczas konsultacji postulatów dotyczących dróg poza granicami dzielnicy. Dlatego np. trasa „tranzytowa” z Piastowa w stronę centrum Warszawy w równym stopniu służy również (jeśli nie przede wszystkim) mieszkańcom Ursusa.
Ścieżka wzdłuż ul. Dzieci Warszawy powinna się skończyć na Tomcia Palucha, dalej nikt nie jeździ.
Obecnie faktycznie niewiele osób jeździ na rowerze ul. Dzieci Warszawy, ale wynika to prawdopodobnie z fatalnych warunków dla ruchu rowerowego na tej ulicy. W ankietach odcinek Sławka – Ryżowa jest wskazywany jako jeden z najpilniejszych do realizacji.
Należy też pamiętać o nowowybudowanych i planowanych osiedlach na Skoroszach.
Ścieżki powinny być budowane z asfaltu – te z kostki nie nadają się do jazdy na rowerze szosowym.
Postulat słuszny. W załączanych do koncepcji standardach projektowych zdecydowanie rekomendujemy nawierzchnie bitumiczne. Nawierzchnie z kostki betonowej nie tylko oferują niższy komfort jazdy, ale są też mniej trwałe.
Potrzebna jest ścieżka do Kampinoskiego Parku Narodowego.
Postulat wykracza poza granice opracowania. Realizacja koncepcji zapewniłaby bezpieczny wyjazd z różnych osiedli dzielnicy poprzez Gołąbki w kierunku północnym (Przejazdowa) lub północno-zachodnim (Bony). Dalej do KPN można dojechać drogami o niewielkim lub średnim natężeniu ruchu np. przez Mory, Macierzysz i Stare Babice.
Przydałaby się łagodny podjazd łączący chodnik wzdłuż Cierlickiej ze ścieżką przy Orląt Lwowskich.
W koncepcji zaproponowano budowę pochylni łączącej ciągi pieszo-rowerowe w ulicach Cierlickiej i Traktorzystów. Wydaje się, że optymalnym miejscem na realizację takiej pochylni byłby obecnie zagrodzony i niewykorzystywany teren na północ od torów kolejowych i na wschód od ul. Cierlickiej, za kioskiem Ruchu.
W Parku Czechowickim ścieżki dla rowerów powinny być wydzielone ze względu na bawiące się dzieci.
Realizacja wydzielonych dróg dla rowerów w Parku Czechowickim zaplanowana została na drugi etap wdrażania koncepcji (lub przy okazji modernizacji Parku), w pierwszym ruch rowerowy w będzie odbywał się tymi samymi alejkami co obecnie. Główna trasa, łącząca ul. Brzechwy i Al. Bzów nie przebiega w bezpośrednim pobliżu placu zabaw.
Łańcuch zagradzający przejazd przez teren stadionu jest bardzo dużym utrudnieniem, zarówno dla rowerzystów, jak też dla osób z wózkami dziecięcymi.
Łańcuch należałoby zastąpić składanymi słupkami.
Na basenie koło stadionu dawniej było pomieszczenie, w którym można było przechować rowery, obecnie przekształcone w sklep. Wiele osób obawia się zostawiać rowery na zewnątrz w nowym niewygodnym stojaku.
W koncepcji rekomendujemy utworzenie przechowalni rowerowych zarówno przy basenie „Skalar”, jak i „Albatros”.