Kultura rowerowa po wiedeńsku
Akademia Rowerowych Wolontariuszy w Wiedniu
W dniach 28.03-1.04.2012 r. odbyło się we Wiedniu spotkanie rowerowych wolontariuszy z Europy biorących udział w projekcie VOCA oraz walne spotkanie Europejskiej Federacji Cyklistów. Współgospodarzem obu była organizacja IG Fahrrad z Wiednia. Oprócz wykładów, warsztatów, prezentacji i wizytacji infrastruktury [zobacz >>>] [zobacz >>>] [zobacz >>>], spotkanie w Wiedniu dało unikatową okazję bliższego przyglądnięcia się prężnie działającej kulturze rowerowej, a konkretnie różnorakim inicjatywom prowadzonym przez rowerzystów dla rowerzystów (i nie tylko).
Przedsmak wydarzeń dała projekcja filmu Auto*Mat. Rano wstanę i zmienię swoje miasto
w kino-teatro-kawiarni Schikaneder, do której przybyło sporo rowerzystów. Kolejnego wieczoru, specjalnie dla uczestników VOCA, uruchomiona została Kuchnia Rowerowa – Bike Kitchen – pełniąc funkcję miejsca serwującego strawę i napitek:
Czym jest i skąd się wzięła Kuchnia Rowerowa oraz inne rowerowe inicjatywy, mieliśmy okazję dokładnie się dowiedzieć podczas specjalnie przygotowanego, całodziennego tour po hot-spotach rosnącej wiedeńskiej kultury rowerowej. Dotarliśmy zarówno do źródeł, jak i nowych punktów energii cykloaktywizmu:
WUK
1. WUK (Werkstätten- und Kulturhaus) czyli Warsztaty i Dom Kultury, to spory kompleks budynków zaskłotowanych w latach 80-tych. Obecnie znajdują się tam nie tylko warsztaty, pracownie i mieszkania, ale też galerie, przedszkole, knajpy… WUK to jedna z najstarszych i z największym dorobkiem otwartych rowerowni we Wiedniu:
WUK prowadzi rozmaite projekty, m.in. z emigrantami i ludźmi wykluczonymi społecznie.
W ramach warsztatu działa też grupa osób zajmujących się specjalnymi konstrukcjami rowerowymi
(Sonderkonstruktionen der Fahrrad) – pojazdami, mechanizmami napędzanymi / poruszanymi za pomocą ludzkich mięśni – bo inaczej trudno jest to sklasyfikować. Dorobek konstruktorów jest przebogaty, część tych niesamowitych maszyn mieliśmy okazję podziwiać (i osobiście testować) podczas festiwalu rowerowego Argus, gdzie WUK miał swoje stoisko.
Galeria speckonstrukcji rowerowych z WUK:
fahrrad.wuk.at/index.php?id=48
Wrażenia z oglądania i ujeżdżania tych maszyn:
polskanarowery.sport.pl/blogi/tylkodlarowerow/2012/04/osiem_najciekawszych_rowerow_z_wiednia/1?bo=1
Radhaus
2. Das Radhaus na ulicy Mittersteig 4 to warsztat rowerowy prowadzony przez osoby związane z Kuchnią Rowerową:
Heavy Pedals
3. Naprzeciwko Radhaus znajduje się sklep Heavy Pedals, specjalizujący się w rowerach transportowych: longdżonach, shortdżonach, rikszach, bakfietsach, xtracycles, itp.:
Wiedeń, co rzuca się w oczy, obfituje w sporą ilość rowerów towarowych. Zapotrzebowanie na tego typu pojazdy przekute tu zostało w przedsięwzięcie komercyjne (nie trzeba tylko kupować, istnieje też możliwość wypożyczenia). Polska, z rikszami na Piotrkowskiej jako największym skupiskiem rowerów transportowych w kraju, jest pod względem obecności i wykorzystania cargo bikes ziemią dziewiczą – dlatego też wróżę tej ciągle niezagospodarowanej niszy świetlaną przyszłość.
Fix Dich
4. Fix Dich na ulicy Zieglergasse 78, to z kolei sklep oferujący hipsterskie i ostrokołowe akcesoria, części oraz oczywiście rowery. Sklep ogrzewany jest kozą, choć istnieje obawa, że palą też tam gumy 😉
Radlager
5. Radlager na skrzyżowaniu ulic Bandgasse i Westbahnstraße to połączenie restauracji, galerii z oldskulowymi rowerami, sklepu z fajansiarskimi akcesoriami i knajpy:
Bike Kitchen
6. BikeKitchen, czyli Kuchnia Rowerowa znajdująca się na Goldschlagstraße 8, to najmłodsze, nieślubne dziecko rowerowej i punkowej subkultury Wiednia. Jak działa i skąd się wzięła Kuchnia Rowerowa, można się dowiedzieć z poniższej prezentacji (bez tłumaczenia).
Bike Kitchen (BK) to jeden z wielu podobnych punktów ma mapie Europy (i świata). Podobnie jak inne, BK kieruje się zasadą DIY (zrób to sam), jest otwarte dla wszystkich i, podobnie jak w pozostałych miastach, tworzą ją gównie młodzi ludzie zaangażowani politycznie i społecznie. Kolektyw BK, założony 5 lat temu, liczy ok. 30 osób, a wszyscy tu działający są wolontariuszami.
Czym się zajmują w BK? Oprócz oczywiście pomocy w naprawianiu rowerów, buduje się tu na przykład specjalne rowero-podobne konstrukcje (używane np. podczas różnych eventów), czy też rowery transportowe, które stoją na ulicy przed lokalem, zajmując porządnym obywatelom miejsca parkingowe.
W Bike Kitchen prowadzone są też m.in. specjalne warsztaty dla płci pięknej w majsterkowaniu przy rowerach, uprawiana jest tu także sztuka rowerowa (bikeart / upcycling), czyli warsztaty jak robić np. biżuterię ze starych części i akcesoriów rowerowych. BK udziela się też podczas różnorakich lokalnych inicjatyw społecznych (festyny, festiwale, alleycaty…), a także poza Wiedniem: brał m.in. udział w wydarzeniach Europejskiej Stolicy Kultury w Linzu 2009.
Sama Kuchnia Rowerowa nie jest tak okazała jak WUK – znajduje się w niewielkich pomieszczeniach piwnicznych, wynajmowanych od prywatnego właściciela, które służą nie tylko majsterkowaniu. Na utrzymanie tego przybytku składają się datki oraz opłaty z prowadzonej kuchni / baru. Raz w tygodniu odbywa się w tym miejscu kuchnia społeczna.
www.bikekitchen.net/index.php/English_description
Zobacz też
Fotorelacja na stronie Europejskiej Federacji Cyklistów:
www.ecf.com/news/a-photo-diary-of-ecfs-annual-general-meeting/
Materiał powstał na podstawie wizyty w Wiedniu w ramach projektu Volunteers of Cycling Academy (VOCA [zobacz >>>]). Projekt VOCA jest realizowany w ramach programu Uczenie się przez całe życie – Grundtvig
i finansowany ze środków Unii Europejskiej.