Wniosek o korektę rozbudowy ul. Wołoskiej
Do: Dyrektor Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych
Dotyczy: budowy ul. Wołoskiej na odcinku ul. Racławicka – ul. Konstruktorska
W związku z realizacją inwestycji wzdłuż ulicy Wołoskiej, po zapoznaniu się z dotychczasową dokumentacją z 2010 r. oraz brakiem jej aktualizacji mimo upływu czterech lat, zwracamy się do Państwa z apelem o pilną korektę projektu inwestorskiego.
Zwracamy uwagę, że od czasu powstania projektu radykalnie zmieniła się polityka miasta wobec transportu prywatnego i publicznego, z korzyścią na rzecz publicznego, a także pieszych i ich potrzeb. Projekt inwestycji w żaden sposób nie uwzględnia jednak zmiany tych priorytetów wynikających choćby ze Strategii zrównoważonego rozwoju systemu transportowego Warszawy. Inwestycja ta, mimo że powstaje od wielu lat, nie była do tej pory konsultowana z mieszkańcami, którzy będą z niej korzystali i za nią płacą.
Ponadto dotychczasowe prace związane z wycinką drzew, które obserwujemy jako mieszkańcy okolicy, sprawiają wrażenie nie do końca przemyślanych; mamy spore wątpliwości, czy wszystkie przeznaczone do wycinki drzewa wymagały i wymagają ścięcia.
Dlatego, w trosce o to, by realizowany projekt uwzględniał interesy wielu różnych grup, w tym także interes mieszkańców najbliższej okolicy – w imieniu naszego Stowarzyszenia Wyględów – apelujemy o:
1. Zachowanie drzew nr 280, 281, 282, 290, 291, szpaleru brzóz oznaczonych jednym numerem 300, świerków 305, 308 i 315 oraz modrzewia przy ul. Wołoskiej 63 (numeracja pochodzi z dokumentacji projektowej).
2. Likwidację dwóch zatok autobusowych w okolicy ul. Bytnara – ich budowa w sąsiedztwie trzech pasów ruchu w każdą stronę wydaje się zbyteczna, niezgodna ze współczesnymi tendencjami oraz wnioskami Komisji Dialogu Społecznego ds. transportu (uchwała w sprawie racjonalizacji stosowania zatok autobusowych). Pozyskana w ten sposób przestrzeń (3 metry pod każdą planowaną zatokę) będzie mogła być dużo racjonalnej wykorzystana pod szerszy pas zieleni, który pozwoli ograniczyć hałas drogowy uciążliwy dla okolicznych mieszkańców. Proponujemy, by przystanki autobusowe zostały wymalowane na istniejącym pasie ruchu, zgodnie z tendencjami wprowadzanymi w miastach Europy Zachodniej oraz w samej Warszawie (patrz: ul. Świętokrzyska).
Zwracamy też uwagę, że obecne rozwiązanie dotyczące planowanej zatoki po zachodniej stronie ul. Wołoskiej jest wyjątkowo niefortunne dla mieszkańców tego odcinka, bowiem drastycznie ogranicza tereny zielone oddzielające ich od inwestycji do niewielkiego skrawka przestrzeni.
3. Proponujemy też miejscowe zmniejszenie szerokości ścieżki pieszej z 3 do 2 metrów, jeśli pozwoli to uratować rosnące tam jeszcze kilkudziesięcioletnie drzewa oraz zwiększyć powierzchnię terenów zielonych.
4. Apelujemy także o zmniejszenie liczby pasów ruchu drogowego przy skrzyżowaniu ul. Wołoskiej z ul. Woronicza (w kierunku południowym) z pięciu do czterech pasów (gdzie prawy skrajny pas służyłby jednocześnie do jazdy prosto oraz skrętu w prawo). Podobne ograniczenia wydają nam się zasadne przy wjeździe z obu stron na rondo przy ul. Racławickiej/Odyńca, gdzie w każdym wypadku powinno się zrezygnować z piątego pasa, a czwarty skrajny udostępnić kierowcom jadącym prosto albo skręcającym w prawo. W przypadku wlotu na planowane rondo od strony południowej, takie rozwiązanie ocali trzy kilkudziesięcioletnie platany przeznaczone do wycinki.
5. W rejonie skrzyżowania z ul. Racławicką prosimy o przesunięcie przystanku autobusowego na ulicy Odyńca (w kier. al Niepodległości) bliżej przystanków tramwajowych na ul. Wołoskiej, co ułatwi pasażerom przesiadki.
Forsowana przez Państwa koncepcja budowy pięciu pasów jezdni w jedną stronę wydaje nam się wyjątkowo niefortunna i pasuje raczej do tras wylotowych lub obwodnic, a nie miejskiej ulicy w centralnej dzielnicy Warszawy. Poza tym, brak odpowiednio szerokich wlotów i wylotów do tego fragmentu ul. Wołoskiej (pozostałe odcinki są głównie trzypasmowe) nie poprawi zasadniczo płynności ruchu samochodowego, bo poza odcinkami realizowanej inwestycji i tak tworzyć się będą korki. Dlatego to rozwiązanie wydaje się nam wyjątkowo nietrafione i wymaga zasadniczej korekty.
Zwracamy uwagę, że projektowana inwestycja nie jest zgodna ze strategią transportową m. st. Warszawy, która zakłada: ograniczenie funkcji ulic i jej parametrów technicznych w obszarze centralnym miasta z uwagi na konieczność przeciwdziałania nadmiernemu wzrostowi ruchu i pogarszaniu się środowiska naturalnego oraz ze względu na dążenie do podniesienia jakości przestrzeni miejskiej; w centralnych obszarach miasta, dobrze obsługiwanych transportem zbiorowym. Zobowiązuje do budowy nowych dróg lub poszerzanie istniejących będzie ograniczona do minimum i związana wyłącznie z realizacją miejskich planów rewitalizacji obszarów i planów zagospodarowania przestrzennego oraz powszechnego wdrażania zaawansowanych metod zarządzania ruchem służące większej efektywności wykorzystania infrastruktury.
(Jednocześnie – czytamy w strategii – podejmowane będą działania zmierzające do ograniczania roli samochodu indywidualnego poprzez wpływanie na zmianę zachowań transportowych mieszkańców. Samochód indywidualny jako najmniej efektywny środek transportu z punktu widzenia zajęcia terenu i emisji zanieczyszczeń przypadających na jednego pasażera. Przeciwdziałanie nadmiernemu użytkowaniu samochodu będzie oznaczać działania redukujące popyt na transport, dostosowanie go do aktualnych rzeczywistych potrzeb poszczególnych grup społecznych, zmianę modelu konsumpcji indywidualnej i społecznej oraz dążenie do internalizacji kosztów zewnętrznych generowanych przez transport).
Prezes Stowarzyszenia Wyględów
Luiza Zalewska
Członek zarządu Stowarzyszenia Wyględów
Jakub Buchalik
Do wiadomości:
Inżynier Ruchu m. st. Warszawy
Burmistrz Warszawa Mokotów
Zielone Mazowsze
Komisja Dialogu Społecznego ds. Transportu