Zatoki? To się leczy – w Barcelonie, część XI
W kolejnym odcinku antyzatokowej serii odwiedzimy Barcelonę – trzecie już (po Atenach i Palermo) miasto strefy śródziemnomorskiej, które zna i stosuje półwyspowe perony przystanków autobusowych. Rozwiązanie to upowszechnia się coraz szerzej, więc jeśli w czasie letnich wojaży zauważycie gdzieś przystanki półwyspowe lub wyleczone zatoki autobusowe – zróbcie zdjęcia i napiszcie do nas.
Rolę półwyspów w Barcelonie pełnią prefabrykowane płyty betonowe położone na jezdni, podobnie jak w Atenach [zobacz >>>].
Na zdjęciu przystanek Centre d’Art Santa Monica na słynnej ulicy La Rambla.
Na zbliżeniu widać jednak, że połączenie peronu z chodnikiem prezentuje się znacznie solidniej niż w ateńskim wydaniu. Można też dostrzec wkręty mocujące do podłoża.
W Atenach mamy do czynienia z gęstą, stalową siatką.
Tutaj łącznik jest solidnym, masywnym odlewem zabezpieczonym przed korozją.
Podobnie jak w większości prezentowanych wcześniej przypadków autobus podczas postoju wstrzymuje ruch. Widać za nim dwa samochody.
Niestety – w tym przypadku wstrzymuje też ruch rowerów.
Do kompletu ten sam przystanek na filmie z udziałem autobusu.
Na kolejnym przystanku przy Ronda de la Universitat zatrzymuje się więcej linii i pasażerów.
Rowerowo-autobusowa intermodalność w Barcelonie dopiero czeka na wsparcie takie, z jakim można się zetknąć np. w Berlinie [zobacz >>>].
Ale troska o niewidomych pasażerów przybiera już realne kształty – ścieżka naprowadzająca wskazuje drogę do pierwszych drzwi autobusu.
Choć pokusa nielegalnego parkowania przy półwyspowym peronie jest wielokroć mniejsza niż w zatoce, ale i jej trudno się oprzeć niejednemu południowemu Europejczykowi.
W następnym odcinku
W następnym odcinku serialu odwiedzimy miasto niezbyt odległe od Barcelony [zobacz >>>].
Dotychczas opisaliśmy
Wady zatok [zobacz >>>]
Lekarstwa na zatokowe schorzenie [zobacz >>>]
Berlin [zobacz >>>]
Oerlinghausen [zobacz >>>]
Wiedeń [zobacz >>>]
Budapeszt [zobacz >>>]
Ateny [zobacz >>>]
Kopenhagę i okolice [zobacz >>>]
Palermo [zobacz >>>]
Dublin [zobacz >>>]
W artykule wykorzystano zdjęcia i obserwacje z wyjazdu w ramach projektu VOCA [zobacz >>>] realizowanego w ramach programu Uczenie się przez całe życie – Grundtvig
i finansowanego ze środków Unii Europejskiej.
© Wszelkie prawa zastrzeżone