Zatoki? To się leczy – w Madrycie, część XIV
Półwyspy iberyjskie
W XI odcinku tego serialu odwiedziliśmy stolicę Katalonii [zobacz >>>], a dziś pokażemy kilka migawek z Madrytu.
Będzie to kolejny (i nie ostatni) dowód popularności przystanków półwyspowych nie tylko w Hiszpanii, ale i w strefie śródziemnomorskiej.
Tam gdzie ostrzega się kierowców przed dziećmi na drodze, powinno się też stosować fizyczne środki uspokojenia ruchu. Jednym z nich jest brak zatoki czy dalej idące dobudowanie na jezdni peronu półwyspowego.
Zbliżenie konstrukcji. Prefabrykowaną płytę betonową tworzącą peron znamy z Barcelony i Aten [zobacz >>>]. Tu jednak między krawężnikiem a peronem zamiast metalowego przykrycia znajdują się wyprofilowane segmenty betonowe z prześwitem odwadniającym.
Wszystko całkiem porządnie spasowane, bez przerw i uskoków.
Tak prezentuje się przystanek od strony jezdni.
Autobus podczas postoju blokuje ruch, z czym jednak można się pogodzić, gdy większość ruchu Calle de Alfonso XII prowadzi bezkolizyjnie tunel (fragment wjazdu do niego widać po prawej).
Gdyby peron leżał trzy metry bliżej skrzyżowania, odstęp nie zachęcałby do takiego parkowania ze szkodą dla widoczności.
Białe kwadraty to oznakowanie przejścia dla pieszych.
Tu widzimy je w całości. I jakże swojskie parkowanie…
Natężenie ruchu autobusów też nie jest duże, jeździ tędy tylko jedna linia.
Madryt podobnie jak np. Dublin stosuje globalną numerację przystanków. To dobry zwyczaj ułatwiający szybką i bezbłędną identyfikację zarówno klientom jak i operatorom.
Przystanek dla przeciwnego kierunku leży symetrycznie względem osi ulicy, czyli za skrzyżowaniem. Peron tylko jedną krawędzią przylega do pasu parkingowego, wykształconego odpowiednio dalej.
Tak wygląda z przeciwnej stony.
C.D.N.
Dotychczas opisaliśmy
Wady zatok [zobacz >>>]
Lekarstwa na zatokowe schorzenie [zobacz >>>]
Berlin [zobacz >>>]
Oerlinghausen [zobacz >>>]
Wiedeń [zobacz >>>]
Budapeszt [zobacz >>>]
Ateny [zobacz >>>]
Kopenhagę i okolice [zobacz >>>]
Palermo [zobacz >>>]
Dublin [zobacz >>>]
Barcelonę [zobacz >>>]
Perpignan [zobacz >>>]
Genewę [zobacz >>>]
W artykule wykorzystano zdjęcia i obserwacje z wyjazdu w ramach projektu VOCA [zobacz >>>] realizowanego w ramach programu Uczenie się przez całe życie – Grundtvig
i finansowanego ze środków Unii Europejskiej.