Spółka PKP Intercity jak pies ogrodnika
Wracamy do sprawy niszczejących elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 spółki PKP Intercity.
Przypomnijmy: okresowe naprawy rewizyjne większości jednostek serii ED74 nie zostały wykonane w wymaganym terminie – kolejne przetargi na przeprowadzenie napraw, ogłoszone w lutym i czerwcu 2014 r., zostały przez PKP Intercity anulowane. W efekcie osiem z 14 składów ED74 zamiast wozić pasażerów, od kilkunastu miesięcy stoi bezużytecznie na stacji Kraków Prokocim Towarowy [zobacz >>>].
Jak się dowiedzieliśmy, chęć zagospodarowania składów ED74 wyraziły Koleje Dolnośląskie. Udało nam się potwierdzić tę informację: – W styczniu 2015 r. wystąpiliśmy do PKP Intercity z zapytaniem o możliwość dzierżawy trzech sztuk zespołów trakcyjnych serii ED74
– mówi magazynowi „Z Biegiem Szyn” Justyna Stachniewicz z Kolei Dolnośląskich. – Wypożyczone jednostki miały być użyte do obsługi linii Wrocław – Legnica – Bolesławiec – Węgliniec, wykonując dodatkowe połączenia, jak również zastępując składy Impuls w czasie ich przeglądów u producenta.
Powyższych planów nie udało się jednak zrealizować, gdyż spółka PKP Intercity odrzuciła propozycję przewoźnika z Dolnego Śląska. – PKP Intercity odmówiło wynajmu jednostek, wskazując na trudną sytuację taborową
– mówi Justyna Stachniewicz. – Nadal jesteśmy zainteresowani dzierżawą zespołów ED74, dopuszczając opcję wykonywania na swój koszt napraw rewizyjnych tego taboru.
O sprawę zapytaliśmy również w PKP Intercity. Z informacji otrzymanych od tego przewoźnika wynika, że kwestia udostępnienia zespołów trakcyjnych ED74 ugrzęzła na etapie analiz: – Obecnie analizujemy, jak taka ewentualna współpraca wpłynęłaby na naszą docelową strukturę taborową i potrzeby ramowego rozkładu jazdy
– stwierdza Marta Ziemska z biura prasowego PKP Intercity prawie pół roku po tym jak jej spółka odmówiła Kolejom Dolnośląskim wypożyczenia składów ED74.
Tekst pochodzi z dwumiesięcznika Z Biegiem Szyn
nr 3/77 (maj / czerwiec 2015):
www.zbs.net.pl