Niepokojące propozycje Zarządu Transportu Miejskiego
Od stycznia bulwersuje mieszkanców Warszawy sprawa podwyżki cen biletów i zmian w regulaminie transportu miejskiego w Warszawie. Za pierwszym podejściem, w styczniu tego roku ZTM nie było przygotowane do kompetentnego przedstawienia proponowanych zmian, choć zgłosiło je Radzie Warszawy. W tym czasie planowane podwyżki niektórych biletów wynosiły nawet 150%.
Nastepnie w marcu ZTM zastosowało taktykę zaskoczenia. Zgłoszono radnym projekty uchwał na dzień przed obradami rady, co zmusiło Komisję ds. Infrastruktury do obrad wczesnym rankiem. W ich wyniku postanowiono odłożyć głosowania do czasu dokładnego zapoznania się radnych z propozycjami ZTM. Na pierwszym kwietniowym posiedzeniu Komisji ds. infrastruktury omówiono jednak tylko uchwały dotyczące ulg na przejazdu i reglaminu przewozów – obie zresztą zostały uznane przez radnych za nie nadające się do uchwalenia. Po zgłoszeniu wielu zastrzerzeń, radni zalecili ZTM kolejne opracowanie tych uchwał.
Od marca Zielone Mazowsze, pod szyldem projektu Centrum Zrównowazonego Transportu (CZT), trzyma ręką na pulsie tej sprawy. Już przed marcową sesją radni otrzymali od nas opinie ze stanowiskiem CZT. A w czasie kwietniowych obrad Komisji ds. Infrastruktury każdy członek komisji otrzymał krótki raport na temat cen i regulaminów transportu publicznego wraz z propozycjami rozwiazań alternatywnych do propozycji ZTM.
Co bowiem proponuje obecnie ZTM:
1. Podwyżkę cen biletów okresowych o średnio 6-7%, by pozyskać dodatkowe środki;
2. Zniesienie biletów czasowych – 60-, 90- i 120-minutowych umożliwiających przesiadki w czasie podróży;
3. Zakaz przewozu rowerów w autobusach i tramwajach transportu publicznego;
4. Same zakazy dla pasażerów, właściwie bez respektu dla ich praw i obowiązków własnych w regulamienie przewozów;
CZT natomiast postuluje:
1. Podwyżkę opłat za parkowanie i poszerzenie strefy płatnego parkowania, a przekazanie części uzyskanych z tego tytułu przychodów miasta na funkcjonowanie i poprawę jakości transportu publicznego;
2. Opracowanie i wdrożenie programu porawy jakości transportu publicznego, zawierającego wydzielanie pasów dla autobusów na kolejnych ulicach miasta, priorytetu na skrzyzownaiach z sygnalizacją świetlną. Dopiero widoczne wyniki takiego programu usprawiedliwiałyby podwyżkę cen biletów;
3. Pozostawienie biletów czasowych, jako korzystnych dla pasażerów – szczególnie w kontekście integracji systemu biletowego ZTM i PKP w aglomeracji warszawskiej – a także obniżenie ich ceny lub połączenie z biletami jednorazowymi.
4. Wprowadzenie, wzorem Krakowa, możliwości przewozu rowerów w autobusach i tramwajach.
5. Wprowadzenie praw pasażera i obowiązków przewoźnika do regulaminu przewozów.
Następne posiedzenie komisji ds. infrastruktury w tej sprawie odbędzie się 5 maja o 14:00 w sali 2019 w Pałacu Kultury i Nauki. Rada Warszawy zajmie się propozycjami prawdopodobnie 19 maja. Centrum Zrównoważonego Transportu będzie tam obecne.