Wniosek w/s hałasu lotniczego nad rezerwatem przyrody Las Bielański i obszarem Natura 2000 – Dolina Środkowej Wisły
Pismo do Ministra Środowiska
Warszawa, 14 sierpnia 2009 r.
Do: Minister Środowiska
Prof. Maciej Nowicki
Dotyczy: intensywnego ruchu lotniczego nad rezerwatem przyrody Las Bielański i obszarem Natura 2000 -Dolina Środkowej Wisły
Szanowny Panie Ministrze,
Stowarzyszenie Zielone Mazowsze zwraca się z uprzejmą prośbą o podjęcie działań w celu ograniczenia, a docelowo całkowitej eliminacji cywilnego ruchu lotniczego z lotniska Warszawa-Babice nad rezerwatem przyrody Las Bielański i obszarem Natura 2000 – Dolina Środkowej Wisły. Prosimy o poinformowanie, czy do wytyczenia tras ruchu lotniczego nad w/w obszarami podlegającymi ochronie doszło za wiedzą i zgodą Ministra Środowiska. Jeśli tak, prosimy o przekazanie kopii wniosków oraz opinii, uzgodnień czy decyzji Ministra Środowiska wydanych w tej sprawie.
Lotnisko Warszawa-Babice należy do najintensywniej eksploatowanych w Polsce. Rocznie odbywa się na nim ponad 26 tysięcy operacji lotniczych cywilnych (blisko 25% liczby operacji na Okęciu!) i liczba ta stale rośnie. Większość z tych operacji to loty treningowe po tzw. kręgu nadlotniskowym, biegnącym obecnie nad rezerwatem przyrody Las Bielański (zał. 1). W efekcie ustawicznie rozlega się w rezerwacie dokuczliwy warkot silników lotniczych. W świetle ustawowego zakazu zakłócania ciszy w rezerwatach (art. 15 ust. 1 pkt 20 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody) oraz zakazów umyślnego płoszenia i niepokojenia i nakazu dostosowania terminów i sposobów wykonania prac do okresów lęgu, rozrodu lub hibernacji z Rozporządzenia Ministra Środowiska z 28.09.2004 r. w sprawie gatunków dziko występujących zwierząt objętych ochroną (Dz. U. Z 11.10.2004 r.) takie sytuacje nie powinny mieć miejsca i należy je traktować jako naruszenie w/w przepisów.
Wiele lotów odbywa się też nad korytem Wisły lub przecina je, ponieważ punkt 21.10 Instrukcji Operacyjnej Lotniska nakazuje holowanie szybowców na wschodnią stronę Wisły (nad Żerań lub Tarchomin Przemysłowy). Przy tak wielkiej intensywności lotów nie pozostają one bez wpływu na warunki siedliskowe obszaru Natura 2000 – Dolina Środkowej Wisły. Wpływ ten powinien być dokładnie zbadany przed wydaniem ewentualnych decyzji dopuszczających loty w omawianym rejonie.
Na podstawie art. 6. 1. ustawy Prawo ochrony środowiska prosimy o dokładne zbadanie oddziaływania ruchu lotniczego z lotniska Babice na rezerwat Las Bielański i obszar Dolina Środkowej Wisły. Zgłoszenia od mieszkańców i nasze obserwacje wskazują, że loty odbywają się bardzo często i na niewielkiej wysokości, co rodzi uzasadnione podejrzenia znaczącego negatywnego oddziaływania na środowisko, zarówno naturalne, jak i warunki życia ludzi. Kierując się zasadą przezorności należy więc wykonać obiektywne badania tego oddziaływania. Ponadto wydaje się uzasadnione aby do czasu uzyskania miarodajnych opinii w w/w kwestii loty nad obszarami podlegającymi ochronie zostały całkowicie wstrzymane.
W załączeniu: fragment mapki z przebiegiem kręgu nadlotniskowego lotniska Babice z 2006 roku
Pismo GDOŚ
Warszawa, 24 lutego 2010 r.
GDOŚ/DONoo/4143-3//10/lb
Do: Zielone Mazowsze
W odpowiedzi na pismo z dnia 14 sierpnia 2009 r. skierowane do Ministra Środowiska, w sprawie podjęcia działań w celu ograniczenia, a docelowo całkowitej eliminacji, ruchu lotniczego z lotniska Warszawa-Babice nad rezerwatem przyrody Las Bielański i obszarem Natura 2000 „Dolina Dolnej Wisły” Departament Obszarów Natura 2000 Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wskazuje, co następuje.
Generalny Dyrektor Ochronny Środowiska działa w granicach ustalonych w art. 127 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227, ze zm.) – dalej ustawa OOŚ. Zgodnie z ww. przepisami Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska nie ma kompetencji do podjęcia działań zmierzających do ograniczenia ruchu lotniczego z lotniska Warszawa-Babice.
W odniesieniu do naruszenia przepisów: art. 15 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t. j. Dz. U. z 2009 r. 151, poz. 1220, ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 28 września 2004 r. w sprawie gatunków dziko występujących zwierząt objętych ochroną (Dz. U. Nr 220, poz. 2237) oraz wpływem „na warunki siedliskowe” obszaru Natura 2000 „Dolina Dolnej Wisły” należy wskazać, iż zgodnie z art. 131 ust. 1 pkt 4 ustawy OOŚ za ochronę i zarządzanie obszarami Natura 2000 i innymi formami ochrony przyrody, na zasadach i w zakresie określonych ustawą o ochronie przyrody odpowiedzialny jest regionalny dyrektor ochrony środowiska. Jednakże kwestie poruszone w ww. piśmie dotyczące emisji hałasu lotniczego normuje ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, ze zm.) wraz z aktami wykonawczymi oraz ustawa z dnia 27 kwietnia 201 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2008 r., Nr 25, poz. 150, ze zm.) -dalej Poś.
W świetle ustawy Prawo lotnicze z dnia 3 lipca 2002 r. (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, ze zm.) dostępność przestrzeni powietrznej może być ograniczona m.in. z uwagi na potrzebę ochrony przyrody. Wprowadzone ograniczenia obejmują odpowiednio zakazy lotów poniżej określonych wysokości, zakazy przekraczania prędkości dźwięku i lotów z prędkością naddźwiękową. W niektórych przypadkach zakazy obejmują tylko pewne okresy doby. Nad niektórymi obszarami ograniczenia polegają na potrzebie uzyskania odrębnego zezwolenia na wykonywanie lotu. Z uwagi na ochronę przed hałasem ograniczeniami objęto przestrzeń powietrzną nad obszarami parków narodowych i rezerwatów oraz nad obszarami szeregu aglomeracji. Wprowadzono też zakaz przekraczania prędkości dźwięku i lotów z prędkością naddźwiękową nad terenem całej Polski w godzinach 23-6. Wprowadzone zakazy i ograniczenia nie dotyczą lotów wykonywanych w interesie publicznym. Dodatkowo w odniesieniu do ochrony obszarów rezerwatowych zastosowanie ma rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 października 2003 r. w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące (Dz. U. Nr 183, poz. 1793, ze zm.) dla części przestrzeni powietrznej nad obszarami parków narodowych i rezerwatów przyrody zajmującymi powierzchnię o szerokości równej i większej niż 3600 m, nad którymi obowiązuje zakaz wykonywania lotów poniżej 1000 m nad poziomem terenu, oraz o szerokości mniejszej niż 3600 m, nad którymi obowiązuje zakaz wykonywania lotów poniżej 300 m nad poziomem terenu. Rezerwat przyrody Las Bielański o powierzchni ponad 130 ha ma około 2 km szerokości (największa geometryczna odległość), zatem zgodnie z ww. rozporządzeniem nad obszarem przedmiotowego rezerwatu istnieje ograniczenie lotów poniżej 300 m nad powierzchnią terenu.
Kwestia organizacji ruchu lotniczego w rejonie lotniska i dopuszczenia lotów w okolicy lotniska, podobnie jak kontrola przestrzegania Instrukcji Operacyjnej Lotniska, regulowana jest ustawą Prawo lotnicze.
W odniesieniu do postulatu dokładnego zbadania oddziaływania ruchu lotniczego z lotniska Warszawa Babice na rezerwat przyrody Las Bielański i obszar Natura 2000 „Dolina Środkowej Wisły” oraz wstrzymania lotów do czasu uzyskania miarodajnych opinii należy wskazać, iż Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nie ma instrumentów prawnych do zastosowania takich działań. Zgodnie z art. 237 Poś organ ochrony środowiska może nałożyć na korzystającego ze środowiska obowiązek sporządzenia i przedłożenia przeglądu ekologicznego, gdy w związku z funkcjonowaniem konkretnej instalacji występuje możliwość negatywnego jej oddziaływania na środowisko. Należy, przy tym, zaznaczyć, iż zgodnie z art. 378 ust 1 organem ochrony środowiska właściwym w tej sprawie jest starosta. Dodatkowo należy wskazać, iż zgodnie z art. 379 ust. 1 Poś marszałek województwa, starosta oraz wójt, burmistrz lub prezydent miasta sprawują kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością tych organów.
Dyrektor Departamentu Obszarów Natura 2000
Anna Liro
[skan kopii pisma
PDF, 186 kB]