Co licealiści sądzą o problemach transportowych Warszawy
W minionym semestrze Federacja Zielonych przeprowadziła ponad 75 godzin
zajęć w 25 warszawskich szkołach średnich na temat transportu w mieście.
Uczniowie dyskutując w grupach zastanawiali się nad wadami i zaletami
poszczególnych środków transportu, starali się też znaleźć rozwiązanie dla
zakorkowanej Warszawy.
Podczas zajęć została również przeprowadzona pisemna ankieta, w której
wzięło udział ponad 1000 uczniów liceów i techników. Jej wyniki zaskoczyły
nawet samych organizatorów. 90,2% ankietowanych popiera budowę sieci ścieżek
i parkingów rowerowych w Warszawie; 70,9% uważa, że może się to odbywać
kosztem udogodnień dla samochodów. Gdyby uczniowie decydowali o budżecie
Warszawy, zaledwie 16,8% środków na transport przeznaczyliby na drogi i aż
42,9% na ułatwienia dla komunikacji rowerowej.
Temat spotkał się z dużym zainteresowaniem licealistów
– mówi Jacek
Wajszczak, jeden z prowadzących zajęcia – Trafiali się zagorzali zwolennicy
.
czterech kółek i asfaltowania każdej wolnej przestrzeni, ale jednak
większość opowiadała się za ograniczeniami dla samochodów, a udogodnieniami
dla transportu publicznego i rowerzystów
Poproszeni w ankiecie ewaluacyjnej o ocenę zajęć w skali szkolnej
uczniowie wystawiali najczęściej oceny dobre, bardzo dobre lub celujące.
Wysoko oceniany był zarówno dobór zagadnień do prezentacji tematu (średnia
4,4) jak i sami prowadzący (średnia 4,8).
Rower tanim i zdrowym remedium na korki
Zdecydowana większość ankietowanych posiada rower własny (69,3%) lub może
korzystać z roweru domownika (15,0%). Prawie połowa jeździ na rowerze
przynajmniej kilka razy w miesiącu, jedna czwarta – przynajmniej kilka razy
w tygodniu, zaledwie 10% nie jeździ wcale. Ponad dwie trzecie (67,6%)
deklaruje chęć dojeżdżania do szkoły rowerem. Główne przeszkody w
poruszaniu się rowerem po Warszawie to: duże odległości (26,0%), brak
ścieżek (23,5%) i parkingów (20,6%) rowerowych oraz chamstwo kierowców
(15,9%). Mimo iż większość ankiet wypełniona została w lutym i marcu,
zaledwie 5% osób wskazało na niesprzyjające warunki pogodowe. Przeczy to
utartym stereotypom o sezonowej roli roweru, coraz więcej osób uświadamia
sobie, że z roweru można korzystać także kiedy pada deszcz lub śnieg. Jest
– mówi Aleksander
to wielka szansa usprawnienia naprawdę niewielkim kosztem komunikacji w
Warszawie, którą kolejne władze konsekwentnie ignorują
Buczyński – Jeżeli więcej osób będzie dojeżdżać do szkoły, do pracy lub na
.
zakupy rowerem, to odpowiednio zmniejszy się liczba samochodów na ulicy lub
zatłoczenie w środkach komunikacji publicznej
Prawie wszyscy ankietowani popierają budowę sieci ścieżek i parkingów
rowerowych w Warszawie (90,2% za, 3,7% przeciw). Co ciekawsze, ponad dwie
trzecie (70,9%) uważa, że powinno się to odbywać nawet kosztem udogodnień
dla samochodów (czyli np. poprzez wydzielanie ścieżki rowerowej z
istniejącej jezdni). Świadczy to o olbrzymiej akceptacji dla posunięć
– uważa Zuzanna Iskierka, koordynator projektu.
zmierzających do stworzenia na terenie Warszawy możliwości bezpiecznego
poruszania się rowerem
Aleksander Buczyński dodaje: Budowę ścieżek rowerowych popierają nawet
.
osoby, które na rowerze nie jeżdżą i nie zamierzają jeździć. Młodzież
znacznie lepiej niż miejscy urzędnicy zdaje sobie sprawę, że na zwiększeniu
udziału rowerzystów w ruchu miejskim wygrywają wszyscy
W otwartym pytaniu o główne zalety roweru jako środka transportu
ankietowani najczęściej wskazywali na to, że nie zanieczyszcza środowiska
(81,8%), zajmuje mało miejsca i nie powoduje korków (49,6%), jest zdrowy i
poprawia kondycję (34,1%) oraz nie hałasuje (19,5%).
Złoty środek: 17% na drogi, 43% na rowery
Największym zaskoczeniem były dla nas wyniki ostatniego pytania
–
przyznają Zieloni. Gdyby uczniowie decydowali o budżecie Warszawy, środki na
transport podzieliliby w następujących proporcjach: 35,1% na transport
publiczny, zaledwie 16,8% na drogi oraz aż 42,9% na ułatwienia dla
komunikacji rowerowej. 5,2% z budżetu transportowego proponowali
przeznaczyć na inne cele (m.in. zieleń miejską, rekreację, kulturę).
Wskazywali też na konieczność remontowania istniejących dróg, a przede
wszystkim znajdujących się w fatalnym stanie chodników.
Oczywiście nie domagamy się przeznaczenia połowy budżetu transportowego
– mówi Zuzanna Iskierka –
na budowę ścieżek rowerowychale wynik ten
.
świadczy, iż większość osób dostrzega fakt, że rower jest najbardziej
zaniedbanym środkiem transportu i że trzeba to natychmiast zmienić
Niestety, władze Warszawy czynią wszystko, by powiększyć wieloletnie
opóźnienie dzielące nas od Europy. W bieżącym roku wydatki na infrastrukturę
rowerową stanowią mniej niż 1 promil (ok. 0,08%) ogółu wydatków na
cele transportowe. W najbardziej prorowerowych gminach, jak Ursynów czy
Bielany, ścieżki i stojaki rowerowe to zaledwie 0,3-0,4% budżetu,
wielokrotnie mniej niż np. wydatki na administrację. Nawet kiedy do
wybudowania ścieżki nie trzeba dużych nakładów finansowych (jak podczas
prowadzonej obecnie modernizacji Al. Jana Pawła II), potrzeby rowerzystów są
ignorowane.
A przecież potrzeba tak niewiele – ścieżka rowerowa jest kilkadziesiąt
razy tańsza od drogi. Nakłady w wysokości 0,5% budżetu i przestrzeganie
uchwały nakazującej uwzględnienie
potrzeb rowerzystów podczas budowy i modernizacji dróg (obowiązuje od 3
lat i od 3 lat jest ignorowana) pozwoliłyby w ciągu kilku lat zrealizować
709 km Ogólnomiejskiego Systemu Dróg dla Rowerów i diametralnie zmienić
sytuację rowerzystów w Warszawie. Wiele osób chętnie przesiadłoby się na
rower, ale trzeba im to umożliwić…
Wyniki ankiety
Sondaż przeprowadzony w lutym, marcu i kwietniu 1999 roku
w 25 warszawskich szkołach średnich.
Liczba wypełnionych ankiet: 1050, błąd statystyczny: 3,1%
Opracowanie: Federacja Zielonych, 1999.
Jak oceniasz (w skali od 1 do 6) | |
---|---|
4,4 | dobór zagadnień do prezentacji tematu ? |
4,8 | prowadzących zajęcia ? |
Co Cię najbardziej zaciekawiło? (pytanie otwarte) | |
12,4% | sytuacja rowerzystów w Holandii |
7,4% | rozwiązania dla Warszawy |
5,7% | nowoczesna infrastruktura rowerowa |
5,2% | dane statystyczne |
4,5% | negatywne skutki motoryzacji |
4,3% | zalety roweru w mieście |
Czy masz rower ? | |
69,3% | własny |
15,0% | domowy |
15,7% | wcale |
Jak często jeździsz na rowerze ? | |
6,7% | codziennie |
17,9% | kilka razy w tygodniu |
25,1% | kilka razy w miesiącu |
40,1% | kilka razy w roku |
10,2% | wcale |
Czy chciałbyś dojeżdżać do szkoły rowerem? | |
67,6% | tak |
27,3% | nie |
5,1% | nie mam zdania |
Główne przeszkody w poruszaniu się rowerem po Warszawie: | |
26,0% | zbyt duże odległości |
23,5% | brak ścieżek rowerowych |
20,6% | brak parkingów rowerowych |
15,9% | chamstwo kierowców |
12,8% | złodzieje / bandyci |
5,0% | niesprzyjające warunki pogodowe |
Czy jesteś za poprawą infrastruktury rowerowej w Warszawie? | |
90,2% | tak |
3,7% | nie |
6,1% | nie mam zdania |
A gdyby odbywało się to kosztem udogodnień dla samochodów? | |
70,9% | tak |
19,3% | nie |
9,8% | nie mam zdania |
Główne zalety roweru (3 otwarte odpowiedzi): | |
81,8% | nie zanieczyszcza środowiska / nie truje |
49,6% | zajmuje mało miejsca / nie powoduje korków |
34,1% | zdrowy / poprawia kondycję |
19,5% | nie hałasuje |
17,4% | jest tani |
13,4% | jest szybki |
12,6% | jest uniwersalny |
7,0% | nie powoduje wypadków |
Jak podzieliłbyś pieniądze wydawane na transport w Warszawie? | |
35,1% | transport publiczny |
16,8% | ułatwienia dla samochodów osobowych |
42,9% | ułatwienia dla komunikacji rowerowej |
5,2% | inne |