Jak przejść przez tory po łódzku
Sygnalizacja
Choć znajduje się raptem półtorej godziny podróży pociągiem od Warszawy, w Łodzi w przeciwieństwie do polskiej stolicy, udaje się montować przyciski dla pieszych zgodnie z prawem [zobacz >>>], stosować bezpieczne przystanki dla tramwajów zatrzymujących się na środku jezdni [zobacz >>>], a także stosować sygnalizację informującą pieszych o tramwajach na miarę Europy Zachodniej.
Przejście przez tory przy największym łódzkim centrum handlowym, Manufakturze. Widoczne są sygnalizatory na obu jezdniach, ale przy torach nic się nie świeci. No tak, światła znów się popsuły. Jednak gdyby obrazek był nieco bardziej rozjaśniony, widoczne by było, że awaria idzie dalej — światło na przejściu przez tory nie tylko się nie świeci, ale składa się z tylko jednego sygnalizatora. Co za wandalizm!
A jednak, to nie awaria. Tak samo jak w krajach o znacznie lepszych statystykach bezpieczeństwa niż Polska [zobacz >>>], Łódź zrezygnowała z niepotrzebnie palących się czerwonych świateł na przejściach przez tory. Piesi nie są na tyle głupi, by czekać, gdy i tak widać, że nic nie jedzie. Światło się włącza wraz z dźwiękowym komunikatem ostrzegawczym (’Uwaga, nadjeżdża tramwaj.’) tylko i wyłącznie, gdy tramwaj faktycznie nadjeżdża. Gdy tylko przejedzie przez przejście, sygnalizator jest znowu ciemny i piesi mogą spokojnie przechodzić, nie łamiąc prawa.
Przestrzeń publiczna
A skoro już jesteśmy przy Manufakturze, warto zwrócić uwagę na dość istotne różnice pomiędzy łódzkim centrum handlowym a standardowym warszawskim modelem centrum handlowego w stylu „wielka betonowa/ceglana bryła + parking”. Przed i wśród budynków Manufaktury znajduje się ogromna przestrzeń publiczna, a na niej fontanny, ławki, czasowo również ogólnodostępna plaża. Duża część sklepów dostępna jest z zewnątrz. Choć jest to centrum handlowe, nie jest ono fragmentem wyciętym z miasta, a wręcz przeciwnie, integruje się z nim.
Tak samo jak w przypadku głównego łódzkiego deptaka, Piotrkowskiej (na zdjęciu dość opustoszałej ze względu na święto). Poza dużą ilością przestrzeni (brak wyniesionych krawężników między umownymi chodnikami a częścią po której mogą się poruszać pojazdy uprzywilejowane), warto zwrócić uwagę na stojaki rowerowe ustawione przy latarniach.
Również na placach Manufaktury dopuszczony jest ruch rowerowy (choć dobór oznakowania jest nieco nietypowy).
Dodatkowe znaki informują o tym, gdzie można znaleźć strzeżony parking rowerowy. (Choć dostępne są też zwykłe stojaki na zewnątrz.)