Najważniejsze sukcesy w roku 2009 – ankieta Redakcja 14 stycznia 2010 Zaktualizowana 8 grudnia 2022 Wybierz największe sukcesy ZM Podobnie jak rok temu pytamy Was o opinie, które sukcesy Zielonego Mazowsza A.D. 2009 uważacie za największe, najważniejsze, najbardziej pożyteczne. Aby konkurencja była uczciwa, proponujemy głosowanie w dwóch kategoriach. W pierwszej głosujemy na bezpośrednie i bardzo konkretne rezultaty naszych niedawnych działań. Druga to sukcesy strategiczne – takie, które stanowią zwieńczenie wieloletnich starań. Nie rościmy sobie wyłączności do autorstwa tych sukcesów (jak wiadomo, sukcesy miewają wielu ojców 😉 , ale przez lata o te sprawy walczyliśmy, ,,tworzyliśmy klimat”, lobbowaliśmy i edukowaliśmy. Jesteśmy ciekawi Waszej opinii! Sukcesy bezpośrednie Remont ścieżki rowerowej przy ul. Podleśnej i Marymonckiej Gruntownej modernizacji doczekała się jedna ze starszych warszawskich tras rowerowych – z Kępy Potockiej Podleśną i Marymoncką do AWF. Ścieżkę poszerzono, wymieniono nawierzchnię z kostki betonowej na asfalt, zabezpieczono przed nielegalnym parkowaniem [zobacz >>>]. ZDM zastosował się do naszych sugestii także wprowadzając parę rozwiązań dotychczas w Warszawie nieznanych – zachowanie ciągłości nawierzchni drogi rowerowej na wyjazdach z bram i parkingów czy łączniki komunikujące ścieżkę z ulicami poprzecznymi jako czwarty wlot skrzyżowania. Sukces nieco wymęczony – przygotowania do remontu ciągnęły się ponad dwa lata, a nasze skargi na opieszałość urzędników oparły się nawet o Samorządowe Kolegium Odwoławcze – ale efekt końcowy satysfakcjonujący. Rowerowy projekt ustawy o zmianie Prawa o Ruchu Drogowym 16 grudnia do Marszałka Sejmu wpłynął, po uzyskaniu pozytywnej opinii Ministerstwa Infrastruktury, poselski projekt ustawy o zmianie ustawy PoRD, dotyczący ruchu rowerowego. Projekt ten został opracowany społecznie w ramach sieci Miasta dla rowerów, a następnie doszlifowany w toku ponad rocznych prac z udziałem Ministerstwa i Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego [zobacz >>>]. Celem zmian jest zażegnanie sprzeczności z Konwencją Wiedeńską, dopuszczenie rozwiązań technicznych znanych z miast europejskich oraz ograniczenie dyskryminacji rowerzystów na drodze [zobacz >>>]. Wprawdzie zmiany nie zostały jeszcze przegłosowane przez parlament, ale pozwalamy sobie je już wymienić wśród sukcesów jako przykład udanej współpracy, zarówno z innymi organizacjami pozarządowymi, jak i z posłami oraz urzędnikami rządowymi. Krótko mówiąc – lobbing na najwyższym poziomie. Audyt rowerowy W 2009 r. zaopiniowaliśmy kolejne kilkadziesiąt projektów drogowych pod kątem warunków dla ruchu rowerowego. To mało spektakularna forma naszych działań – pracochłonna i mało medialna, ale pod względem skutków długofalowych – bardzo owocna. Dzięki działaniom tym systematycznie poprawia się jakości powstającej infrastruktury rowerowej, choć efekty w terenie są często widoczne dopiero po 2-3 latach. Przykładami, które zmaterializowały się w tym roku, mogą być nowe realizacje np. w ul. Marymonckiej na odc. Dewajtis – Prozy czy w al. Ujazdowskich (opiniowane w 2007 r.: [zobacz >>>] [zobacz >>>]). W tej ostatniej w wyniku audytu doprojektowano m.in. przejazd dla rowerów przez ul. Szucha, oszczędzając noszenia rowerów po schodach i podniesiono przejazd przez ul. Agrycoli, poprawiając bezpieczeństwo na skrzyżowaniu. Za sukces uważamy również fakt, że proces audytu rowerowego udało się częściowo zdecentralizować, przekazując część spraw nowopowstałemu stowarzyszeniu Rowerowy Ursus – lokalni rowerzyści najlepiej wiedzą co dla nich dobre. Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowego w Warszawie Przyjęcie zarządzeniem prezydenta standardów rowerowych [zobacz >>>] pozwoliło Warszawie nadgonić część zaległości dzielących ją od miast takich jak Kraków, Gdańsk czy Wrocław. Aczkolwiek pod pewnymi względami standardy te są słabsze od projektu, który przedłożyliśmy jako załącznik do petycji o ich wprowadzenie 6 lat temu, tak czy owak wypełniają ważną lukę w obowiązujących przepisach i wiedzy wyniesionej przez projektantów ze studiów. Uwierzcie lub nie – dla pseudoinżynierów kształconych na polskich politechnikach wcale nie jest oczywiste, że rower np. nie zakręci w miejscu pod kątem prostym, w związku z czym zapisanie w prawie lokalnym minimalnych promieni łuków pozwala oszczędzić mnóstwo bicia piany na Radach Technicznych. Utworzenie Komisji Dialogu Społecznego ds. Transportu Komisja Dialogu Społecznego ds. Transportu powstała przy Urzędzie Miasta Stołecznego Warszawy w efekcie konfliktu wokół przebudowy wiaduktu ul. Andersa [zobacz >>>]. Zrzesza 16 warszawskich organizacji pozarządowych i w ciągu pół roku działalności przyjęła 18 stanowisk [zobacz >>>], pokazując że w wielu sprawach transportowych istnieje szeroki konsensus dotyczący zarówno ogólnego kierunku jak i rozwiązań szczegółowych. Jest to też przykład, że działania ZM nie służą jedynie forsowaniu naszego punktu widzenia, ale rozwijaniu systemowych mechanizmów społeczeństwa obywatelskiego. Oczywiście, od władz miasta zależy czy z nich skorzystają, czy wpakują się w kolejne konflikty… Udaremnienie nielegalnej rozbudowy ul. Dewajtis Metodą faktów dokonanych usiłowano rozbudować przebiegającą przez rezerwat Las Bielański ul. Dewajtis [zobacz >>>]. Po pikiecie na miejscu budowy i nagłośnieniu sprawy okazało się, że inwestor nie uzyskał wymaganych uzgodnień – m.in. Regionalnego Konserwatora Przyrody [zobacz >>>] – i materiały budowlane równie szybko i po cichu sprzątnięto [zobacz >>>]. Mamy nadzieję, że to starcie kończy pewien etap batalii o ocalenie Lasu Bielańskiego i pozwala przejść do konstruktywnej dyskusji nad rozwiązaniem problemu [zobacz >>>]. Nowa polityka parkingowa Warszawy Przygotowane przez nas raporty o parkowaniu, opublikowane w lipcu 2008 r. [zobacz >>>] i w lutym 2009 r. [zobacz >>>] zmusiły miasto do aktywniejszej walki z dzikim parkowaniem i przemyślenia polityki parkingowej. Z roku 2008 na 2009 kilkukrotnie wzrosła liczba odholowań nieprawidłowo zaparkowanych pojazdów. W 2009 r. miasto zamówiło także opracowanie kompleksowej polityki parkingowej i podjęło kroki na rzecz sformalizowania współpracy Straży Miejskiej i Wydziału Kontroli Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Porozumienie ws. modernizacji linii kolejowej Warszawa – Radom W ramach konsultacji projektu modernizacji linii kolejowej Warszawa – Radom przestrzegaliśmy PKP PLK S.A. przed powieleniem błędów znanych np. z modernizacji linii do Siedlec. W efekcie m.in. doprojektowano posterunek odgałęźny Lesiów, podniesiono planowaną wysokość peronów, zastąpiono część rozjazdów umożliwiającymi przejazd z wyższą prędkością i ograniczono wykorzystanie szkodliwych dla środowiska wyrobów z PVC i PU [zobacz >>>]. Konferencja Forum LINK – Czas na przesiadkę W dniach 21-22 września zorganizowaliśmy w Bydgoszczy ogólnopolską konferencję poświęconą dobrym praktykom i rekomendacjom na rzecz podróży intermodalnych (czyli z przesiadką) w transporcie publicznym [zobacz >>>]. Konferencję patronatem objął prezydent Bydgoszczy, a w jej organizację włączyły się Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. W sesjach tematycznych zaprezentowano m.in. węzły przesiadkowe, rozwiązania organizacyjne i taryfowe sprzyjające przesiadkom. Uważamy ją za sukces ze względu na szeroki przekrój zgromadzonych uczestników – od organizacji pozarządowych przez samorządy po instytucje rządowe, od Lublina po Gorzów Wielkopolski – oraz wysoki poziom zarówno prezentowanych referatów, jak i dyskusji. Sukcesy strategiczne Zmiana spojrzenia na bezpieczeństwo ruchu rowerowego W 2007 r. wykonaliśmy pionierską analizę danych o zdarzeniach drogowych z udziałem rowerzystów w Warszawie [zobacz >>>]. Od tego czasu jej wyniki były wielokrotnie referowane na konferencjach w całej Polsce i cytowane w innych opracowaniach. W 2009 r. analogiczną analizę powtórzono m.in. w Warszawie, Olsztynie i Radomiu, a na skalę ogólnopolską – w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad [zobacz >>>]. Twarde dane pozwoliły m.in. zmierzyć się ze stereotypem, że wypadki rowerowe to problem pijanych i nieoświetlonych, i krytycznie zweryfikować dotychczasowe działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu rowerowego. Zmiana przebiegu obwodnicy Augustowa Wydana 29 grudnia 2009 r. decyzja środowiskowa zatwierdza wariant obwodnicy Augustowa omijający cenne torfowiska w dolinie Rospudy i wieńczy wieloletnie starania szerokiego ruchu społecznego. Od samego początku wspieraliśmy lokalne organizacje ekologiczne, starając się nie sprowadzać problemu do konfliktu „warszawka” – miejscowi. Już w 1998 r. wykonaliśmy dla Stowarzyszenia Oś z Augustowa pierwszą stronę internetową o Rospudzie. W 2003 r., gdy wydana została decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, odwoływaliśmy się od niej do kolejnych instancji, co pozwoliło zyskać na czasie do wejścia Polski do UE. W 2006 r. wspólnie z Greenpeace i Obywatelem zorganizowaliśmy Pociąg dla Rospudy i pokojową debatę ekologów z mieszkańcami Augustowa [zobacz >>>]. Jednocześnie udzielaliśmy pomocy prawnej przy pisaniu odwołań od decyzji środowiskowej i wywłaszczanym rolnikom [zobacz >>>]. Warszawska Masa Krytyczna Warszawska Masa Krytyczna to już instytucja, jeżdżąca ulicami miasta niezależnie od pory roku, pogody i świąt [zobacz >>>], by zwracać uwagę na problemy i potrzeby rowerzystów. Na Masie zbieraliśmy podpisy pod petycją o zmianę niebezpiecznych przepisów, reklamowaliśmy drugi etap ustawiania stojaków w Śródmieściu [zobacz >>>], przypominaliśmy o marnowanych funduszach na ścieżki rowerowe [zobacz >>>]. To także rok rekordowej ilości imprez charytatywnych i historycznych – poza tradycyjną Masą Powstańczą w sierpniu i wracającą po rocznej przerwie Masie na Autyzm [zobacz >>>], jechaliśmy także zbierając pieniądze dla WOŚP oraz dodając otuchy osobom chorym na raka [zobacz >>>]. Z kalendarza nie zniknęły przejazdy nocne, których tym razem, z racji dużego zainteresowania, Masowicze zorganizowali znacznie więcej niż 12. Rok 2009 to wreszcie rok ulepszeń w wyposażeniu zarówno rikszy jak i wolontariuszy. Początki uspokojenia ruchu na drogach ZDM Przez wiele lat uspokojenie ruchu było w Warszawie kojarzone głównie z uliczkami osiedlowymi, na których i tak było bezpiecznie. Na ulicach zbiorczych pod hasłem poprawy bezpieczeństwa gęsto i bez sensu stawiano sygnalizację świetlną. Rok 2009 można uznać za przełomowy, gdyż na ulicach Zarządu Dróg Miejskich pojawiło się parę tanich i prostych, a skutecznych rozwiązań, takich jak azyle na ul. Dwernickiego [zobacz >>>] czy prefabrykowane rondo na skrzyżowaniu ul. Stanisławowskiej i Terespolskiej [zobacz >>>]. Głównym motorem tych zmian był nieodżałowany Tomek Roliński [zobacz >>>], ale i my dołożyliśmy do nich cegiełkę, dostarczając przykładów dobrych praktyk w analogicznych sytuacjach w cywilizowanych miastach europejskich. Bezpieczne parkingi rowerowe w Warszawie Upowszechnia się w Warszawie bezpieczny model stojaka rowerowego typu „Sheffield” [zobacz >>>]. Po kilku edycjach naszej akcji Bezpieczne Parkingi Rowerowe [zobacz >>>] [zobacz >>>] [zobacz >>>] w Śródmieściu, podobne akcję przeprowadzono na Pradze Południe i w Ursusie (a także na Pradze Północ, ale tam Urząd Dzielnicy zebrał propozycje lokalizacji [zobacz >>>], a następnie schował do szuflady). Po udany wdrożeniach pilotażowych [zobacz >>>] [zobacz >>>] już rutynowo w stojaki wyposażane są parkingi Park and Ride. Dzięki staraniom Biura Drogownictwa i Komunikacji, bezpieczne stojaki pojawiają się przy budynkach Urzędu Miasta [zobacz >>>] [zobacz >>>] [zobacz >>>] [zobacz >>>]. Kto wie, może niedługo uda się także przełamać marazm stojakowy na drogach ZDM? [zobacz >>>] Piesi i rowerzyści uwalniani z kazamatów Rok 2009 może z perspektywy czasu okazać się przełomowy, jeśli chodzi o zmuszanie pieszych i rowerzystów do ganiania dookoła i po schodach. Otwarto wyremontowaną kładkę nad al. Niepodległości, z łagodnymi pochylniami zamiast schodów. W ramach uwag do remontu chodników w al. Ujazdowskich wywalczyliśmy nowy przejazd i przejście dla pieszych przez al. Szucha na placu na Rozdrożu [zobacz >>>], w ramach planowanej modernizacji ul. Prostej – rezygnację z likwidacji czterech przejść naziemnych [zobacz >>>]. Nasi sympatycy ostro zaatakowali na ul. Słowackiego [zobacz >>>] [zobacz >>>]. Metro zrezygnowało z likwidacji przejść dla pieszych przy okazji budowy stacji Świętokrzyska, a tam gdzie wciąż bruździ – na placu Wileńskim – plany likwidacji przejść dla pieszych [zobacz >>>] spotkały się z ostrym sprzeciwem społecznym. Jednogłośne stanowisko w sprawie przejść pod- i nadziemnych zajęła Komisja Dialogu Społecznego [zobacz >>>]. Głosowanie Sukces bezpośredni: Remont ścieżki rowerowej przy ul. Podleśnej i Marymonckiej Rowerowy projekt ustawy o zmianie Prawa o Ruchu Drogowym Audyt rowerowy Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowego w Warszawie Utworzenie Komisji Dialogu Społecznego ds. Transportu Udaremnienie nielegalnej rozbudowy ul. Dewajtis Nowa polityka parkingowa Warszawy Porozumienie ws. modernizacji linii kolejowej Warszawa – Radom Konferencja Forum LINK – Czas na przesiadkę Sukces strategiczny: Zmiana spojrzenia na bezpieczeństwo ruchu rowerowego Zmiana przebiegu obwodnicy Augustowa Warszawska Masa Krytyczna Początki uspokojenia ruchu na drogach ZDM Bezpieczne parkingi rowerowe Piesi i rowerzyści uwalniani z kazamatów Inne propozycje, uwagi, komentarze: