KDS architektury i transportu za zagospodarowaniem linii średnicowej
23 czerwca odbyło się drugie wspólne posiedzenie dwóch Komisji Dialogu Społecznego: do spraw Transportu oraz do spraw Architektury i Planowania Przestrzennego. Członkowie komisji dyskutowali nad aspektami komunikacyjnymi i przestrzennymi zagospodarowania istotnych części przestrzeni miejskiej, w tym placu Unii Lubelskiej…
…oraz przestrzeni nad torami linii średnicowej na odcinku od placu Zawiszy do Dworca Centralnego.
Na poprzednim posiedzeniu odbyła się dyskusja z przedstawicielami PKP SA, spółki deweloperskiej PKP – XCity, PKP PLK SA oraz Urzędem Miasta. We wtorek obie komisje przyjęły zaś stanowisko w sprawie zagospodarowania przestrzeni nad wykopem linii średnicowej.
Uchwała dwóch Komisji
Uchwała Komisji Dialogu Społecznego ds. Transportu
oraz Komisji Dialogu Społecznego ds. Architektury i Planowania Przestrzennego
z dnia 23 czerwca 2015 r.
w sprawie zagospodarowania terenu nad torami kolejowymi w centrum Warszawy
Na podstawie regulaminu działania Komisji Dialogu Społecznego ds. transportu z dnia 19 czerwca 2013 r., regulaminu działania Komisji Dialogu Społecznego ds. architektury i planowania przestrzennego z dnia 7 sierpnia 2009 r. oraz Programu współpracy m.st. Warszawy w roku 2015 z organizacjami pozarządowymi, uchwala się, co następuje:
1. Komisja pozytywnie ocena inicjatywę zagospodarowania terenów nad torami kolejowymi w centrum Warszawy w sposób zapewniający ogólnodostępne przestrzenie publiczne przy równoczesnym zapewnieniu zabudowy mieszkalno-biurowo-handlowej w miejscach łatwo dostępnych środkami transportu zbiorowego. Właściwym podejściem jest skoordynowanie tych prac z remontem torów, tak by ruch pociągów nie był wstrzymywany na dłużej niż dwa lata.
2. Komisja podkreśla potrzebę zastosowania całościowego podejścia, uwzględniającego wszystkie odcinki torów pomiędzy placem Zawiszy a al. Jana Pawła II, tak by dalsze prace w tym zakresie nie musiały czekać dziesięcioleci na kolejne prace modernizacyjne infrastruktury liniowej.
3. W szczególności konieczne jest:
– uzgodnienie z Warszawską Koleją Dojazdową sposobu i terminu zagospodarowania przestrzeni nad odsłoniętymi torami WKD,
– uwzględnienie w pracach PKP PLK oraz PKP SA/XCity zagospodarowania przestrzeni nad torami na odcinku plac Zawiszy-Żelazna, przynajmniej w zakresie wykonania lekkiej konstrukcji umożliwiającej poruszanie się po niej niezmotoryzowanych (tak by umożliwić np. wykonanie trasy rowerowej wzdłuż Alej Jerozolimskich),
– uzgodnienie z ewentualnymi pozostałymi interesariuszami (w tym zwłaszcza Urzędem Miasta i Urzędami Dzielnic Ochota i Wola) oczekiwań względem zagospodarowania przestrzeni nad torami, tak by mogły one zostać uwzględnione podczas modernizacji,
– przykrycie torów w sposób minimalizujący konieczność wycinki rosnących wzdłuż nich drzew.
Prezydium Komisji Dialogu Społecznego ds. Transportu:
Michał Harasimowicz
Piotr Kostrzewa
Maciej Sulmicki
Prezydium Komisji Dialogu Społecznego ds. Architektury i Planowania Przestrzennego:
Jacek Kuskowski
Małgorzata Pastewka
Patryk Zaremba