Rowerowy skok cywilizacyjny – efekt ronda Dmowskiego
Wskaźnik nr 1: trasy rowerowe z osiedli do centrum
Tym razem musieliśmy czekać ponad 3 lata na zmianę wskaźnika tras prowadzących do centrum. Na szczęście, jest to ponownie zmiana pozytywna. Dzięki utworzeniu przejazdu rowerowego przez Al. Jerozolimskie na wysokości ul. Poznańskiej, w końcu połączenie uzyskała trasa z pl. Zbawiciela, ironicznie będąca jedna z najkrótszych spośród ujętych w zestawieniu. To pokazuje, jak kluczowe dla wskaźnika jest tworzenie infrastruktury rowerowej w bezpośrednim sąsiedztwie centrum.
Dodatkowym pozytywnym aspektem jest też skrócenie trasy z Wilanowa, której ostatni odcinek dotychczas prowadził ul. Nowogrodzką i ul. E. Plater. Teraz można dojechać do centrum krótszą trasą – ul. Poznańską, bez konieczności pokonywania 3 sygnalizacji świetlnych przy skrzyżowaniu ul. E. Plater z Al. Jerozolimskimi.
Stan na 2022-07-19
6/30 (20%)
Punkty węzłowe, z których można dojechać ciągłą (bez konieczności schodzenia z roweru lub korzystania z jezdni z szybkim lub intensywnym ruchem samochodowym) i możliwie bezpośrednią (wydłużenie nie większe niż 20% w stosunku do odległości w linii prostej lub trasa krótsza od trasy dla ruchu samochodowego) trasą rowerową do ścisłego centrum (kwartał Świętokrzyska – Marszałkowska – Al. Jerozolimskie – al. Jana Pawła II). Stan na lipiec 2022 r. Link do mapy interaktywnej.
Obsługiwane dzielnice
W spisie poniżej pogrubioną czcionką wyróżniono nową trasę w stosunku do poprzedniej [zobacz >>>] oceny.
– z Tarchomina: Ćmielowska – Świderska – most Północny – Szlak Wisły – (tymczasowo: objazd przez Gwiaździstą i park Kępa Potocka) – przejazd przy Wenedów (alternatywnie: przejście podziemne przy Grodzkiej) – Oboźna – Kopernika – Świętokrzyska.
– z Piasków: Broniewskiego – al. Jana Pawła II
– z Wawrzyszewa: Reymonta – Broniewskiego – al. Jana Pawła II
– z zachodniej Woli: al. Prymasa Tysiąclecia – Kasprzaka – Prosta
– z Wilanowa: al. Rzeczypospolitej – Sobieskiego – Belwederska – Aleje Ujazdowskie – al. Armii Ludowej – Waryńskiego – Marszałkowska – Nowogrodzka – Emilii Plater Poznańska
– ze Śródmieścia Południowego: Nowowiejska – Waryńskiego – Marszałkowska – Nowogrodzka – Poznańska.
Pozostałe dzielnice
W związku m.in. z pandemią i zmianami podatkowymi, inwestycje rowerowe niestety wyhamowały. Na koniec 2021 r. udało się przekroczyć próg 700 km tras rowerowych w mieście. Jednocześnie rok ten wiązał się ze spadkiem długości nowo wybudowanych tras rowerowych do raptem 33 km, co jest najgorszym wynikiem od 9 lat.
Od ostatniej aktualizacji Rowerowego Skoku Cywilizacyjnego udało się m.in. zlikwidować kilka teleportów rowerowych, wybudować i wyremontować wysłużoną już infrastrukturę rowerową. Nie wiązało się to jednak z utworzeniem kolejnych spójnych połączeń rowerowych, które byłyby zgodne z metodologią wskaźnika. W prostych słowach – rowerowe teleporty oraz niebezpieczne skrzyżowania, nadal straszą i blokują tworzenie spójnych korytarzy rowerowych.
Plany, plany i jeszcze raz plany
Po wielu latach zapowiedzi, projektowania i perturbacji, rozpoczęły się prace budowlane związane z budową trasy tramwajowej do Wilanowa. Wraz z nią przebudowywana jest ul. Gagarina, gdzie budowana jest infrastruktura rowerowa (tylko) po północnej stronie drogi. W ten sposób połączenie z centrum ma szansę uzyskać punkt znajdujący się na Sielcach.
W ostatnim czasie pojawiły się też zapowiedzi budowy tras rowerowych m.in. w ciągu ul. Marszałkowskiej i ul. Andersa oraz w al. “Solidarności”, co umożliwiłoby w praktyce powstanie kolejnych połączeń z punktami na Woli i Muranowie oraz wzrost wskaźnika.
Ogłoszony został również przetarg na kompleksowe opracowanie dot. wyznaczania stref tempo 30 w Warszawie. Strefy takie mogą być dobrą alternatywą dla poprowadzenia trasy rowerowej, w przypadku trudności z budową drogi dla rowerów. Do tej pory jednak strefy te powstawały chaotycznie, raptem w kilku punktach w mieście.
Jak powszechnie wiadomo, rowerem nie jeździ się po planach czy projektach, a po infrastrukturze. Pozostaje nam jedynie cierpliwe czekać na szersze umożliwienie bezpiecznej i komfortowej jazdy do centrum europejskiej stolicy w XXI w.
Media
Dokumentacja zdjęciowa
Przejazd przez Aleje Jerozolimskie w osi ulicy Poznańskiej.
Skrzyżowanie ulic Poznańskiej i Nowogrodzkiej.
Plac Zbawiciela
Zobacz także
Przyjęta metodologia – dobór punktów węzłowych i wymogi wobec tras dojazdu: [zobacz >>>]
Inne wskaźniki rowerowego skoku cywilizacyjnego
:
– główne trasy w centrum: [zobacz >>>]
– bezpieczne przejazdy i skrzyżowania: [zobacz >>>]
– kontraruch rowerowy: [zobacz >>>]