Kontraruch rowerowy na połowie ulic jednokierunkowych
Współczynnik kontraruchu rowerowego na warszawskich ulicach jednokierunkowych osiągnął poziom 50%. Na co drugim kilometrze ulicy jednokierunkowej można już jechać rowerem w obu kierunkach. Według prowadzonej ewidencji przekłada się to na 93,6 km wobec 187,2 km wszystkich dróg jednokierunkowych. To prawdopodobnie najdłuższa sieć w Polsce. Jednak należy wziąć również pod uwagę, że Warszawa jest największym miastem w Polsce. W stosunku do całości dróg publicznych jest to około 3,7% wobec co najmniej 6,66% w Krakowie (Źródło: badania Obserwatorium Polityki Miejskiej IRMiR (ankieta przesłana do UM) – stan na 31.12.2021 r.).
W ostatnim czasie tempo wprowadzania kontraruchu znacznie wzrosło. Złożyły się na to dwa czynniki. Znaczna liczba ulic jednokierunkowych powstawała w efekcie zwiększania obszaru Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Wyznaczenie miejsc postojowych w strefie nie pozwalało zachować ruchu dwukierunkowego z powodu braku miejsca. Do niedawna miasto nie przejmowało się potrzebami rowerzystów. Pierwsze po długiej przerwie wdrożenie SPPN na Woli i Pradze-Północ w roku 2020 zakończyło się tylko obietnicami dla rowerzystów, do tej pory niespełnionymi. Kolejne wdrożenia SPPN wyglądały już inaczej. Za sprawą nowego Biura Zarządzaniem Ruchem Drogowym razem z SPPN na Ochocie i Żoliborzu poprawiła się sytuacja rowerzystów. Kontraruch pojawił się w znacznej mierze na Żoliborzu i na dwóch ulicach Ochoty. Kolejne rozszerzenie w okolicach pl. Hallera na Pradze-Północ i na Mokotowie zawierało komponent kontraruchowy. To diametralna i bardzo ważna zmiana podejścia ze strony miasta. Dzięki temu nie traci się pieniędzy i czasu na wielokrotne wprowadzanie zmian w tym samym miejscu. To także realizacja naszych postulatów sprzed 5 lat [zobacz >>>]. W punkcie 1 wnioskowaliśmy o uzależnienie wprowadzenia ruchu jednokierunkowego od realizacji jednocześnie kontraruchu rowerowego.
Drugim źródłem nowych ulic z kontraruchem jest realizacja projektów z Budżetu Obywatelskiego. Już 9 rok z rzędu mieszkańcy składają projekty o wprowadzenie kontraruchu na kolejnych ulicach. Znaczący przyrost nastąpił po realizacji dwóch projektów na 2022 r. – 52 ulice i na 2023 – 192 ulice. Tradycyjnie realizacja projektów nie kończyła się na czas. W kolejnych tygodniach możemy więc spodziewać się kolejnych zmian.
W mniejszym stopniu ulic z kontraruchem przybywa w ramach pojedynczych zmian ulic na jednokierunkowe. Niestety część dzielnic potrafi zapomnieć o kontraruchu [zobacz >>>]. Trzeba liczyć że powszechność tego rozwiązania spowoduje, że takie sytuacje nie będą się już zdarzać.
Lokalizacje ulic z kontraruchem na mapie sieci rowerowej Warszawy – stan na dzień 2023-11-25.
Wersja pełnoekranowa:
umap.openstreetmap.fr/en/map/kontraruch-rowerowy-w-warszawie-2023-11-25_990649