50 kilometrów na godzinę wystarczy
Sieć „Miasta dla rowerów” z zadowoleniem wita inicjatywę, zmierzającą do ustawowego ograniczenia prędkości w terenie zabudowanym do 50 km/godz. Ograniczenie to w oczywisty sposób poprawi bezpieczeństwo słabszych użytkowników dróg – między innymi rowerzystów.
Zmniejszanie różnicy prędkości między samochodami i rowerzystami jest – obok budowy wydzielonych dróg rowerowych – podstawowym sposobem promocji roweru jako ekologicznego środka transportu, poprawia bowiem bezpieczeństwo i wygodę słabszych uczestników ruchu.
We wszystkich krajach Europy Zachodniej w terenie zabudowanym (poza wyznaczonymi i oznakowanymi ulicami głównymi) obowiązuje ograniczenie prędkości właśnie do 50 km/godz.
Warto też zauważyć, że w wielu miastach większość sieci drogowej stanowią ulice o jeszcze niższej prędkości dopuszczalnej – 30 km/godz i tzw. „strefy zamieszkania”, gdzie ruch samochodowy jest podporządkowany pieszym i gdzie szczególną uwagę zwraca się na bezpieczeństwo i wygodę użytkowników rowerów, jako najbardziej przyjaznego dla środowiska środka transportu.
Marcin Hyła
Koordynator sieci „Miasta dla Rowerów”