Uwagi do planów budowy II linii metra
SRN/08/0423/01/MS-HP
Do: Metro Warszawskie.
Dotyczy: budowy II linii metra.
Szanowni Państwo —
W odniesieniu do planowanej budowy II linii metra, po zapoznaniu się z aktualnymi pracami projektowymi, wnosimy o uwzględnienie poniższych uwag i postulatów w projektach.
1. Synchronizacja projektów
modernizacji i rozbudowy różnych środków transportu:
z tramwajami:
Projekt II linii Metra w okolicach stacji Dworzec Wileński nie przewiduje reorganizacji przystanków tramwajowych. Od wielu lat jest postulowane przeniesienie przystanków tramwajowych za skrzyżowanie, dzięki czemu pasażerowie będą mogli jechać w danym kierunku z jednego przystanku a nie tak jest teraz z dwóch różnych. Projekt zmian ulokowania przystanków ma być elementem modernizacji linii tramwajowej Dworzec Wileński – Cmentarz Wolski. Wnosimy o uwzględnienie nowej lokalizacji przystanków w projekcie stacji Dworzec Wileński.
ze ścieżkami rowerowymi:
Projekt wyjść ze stacji dworzec Wileński nie jest skoordynowany z zaakceptowanym już projektem budowy ścieżki rowerowej wzdłuż Alei Solidarności. Dodatkowo, w przypadku wszystkich stacji, projekt powinien przewidywać rezerwy terenu na ścieżki rowerowe, zgodnie z obowiązującym Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego. Niestety na rysunkach nie jest zaznaczona rezerwa. Wnosimy o uwzględnienie rezerwy przestrzeni pod ścieżki rowerowe przy rozplanowywaniu wyjść ze wszystkich stacji drugiej linii, ze szczególnym naciskiem na już zaakceptowane projekty ścieżek.
2. Integracja środków transportu:
Integracja różnych środków transportu jest konieczna, aby ułatwić podróże z przesiadką.
kolei podziemnej i naziemnej:
Projekty nie zakładają pełnej integracji z transportem kolejowym, co stanowi poważny mankament przy tworzeniu sprawnego systemu komunikacji miejskiej. Problem ten jest aktualnie widoczny m.in. przy stacjach Metro Centrum i Metro Dworzec Gdański, gdzie w jednym przypadku do dziś nie udało się połączyć peronów metra ze stacją kolejową, a w drugim odbywa się to ze znaczącym opóźnieniem i dużym kosztem. Konieczne jest zatem uwzględnienie w projektach stacji II linii metra bezpośrednich podziemnych połączeń pieszych z metra na perony kolejowe.
Problem ten jest szczególnie widoczny przy dworcu Wileńskim. Zbudowanie peronów dworca za centrum handlowym oddaliło perony od skrzyżowania al. Solidarności z Targową i w ten sposób pogorszyło atrakcyjność komunikacyjną dworca. W związku z tym warto rozważyć poprowadzenie podziemnego przejścia, zaczynającego się nad peronami, na wschód od stacji, które zakończy się bezpośrednimi wejściami na perony kolejowe. W przejściu podziemnym można zastosować ruchome chodniki, które przyśpieszą wymianę pasażerów oraz zmniejszą uciążliwość związaną z dystansem do przejścia pomiędzy peronami metra a kolejowymi. Ruchome chodniki to bardzo popularne rozwiązanie, stosowane np. w metrze paryskim od kilkudziesięciu lat.
W przypadku stacji Stadion wydaje się wskazane wydłużenie podziemnego dojścia do stacji PKP Stadion tak, aby kończyło się pod peronami PKP, dzięki temu będzie można stworzyć bezpośrednie windy z poziomu metra na perony kolejowe.
metra i transportu autobusowego:
W przypadku stacji Metra Powiśle pominięto kwestię połączenia z podziemnym przystankiem autobusowym w tunelu Wisłostrady. Wskazane jest poprowadzenie bezpośrednich przejść podziemnych do przystanku w tunelu, tak by stworzyć atrakcyjny punkt przesiadkowy. Szybkie połączenia autobusowe będą mogły docierać do stacji Metra Powiśle Wisłostradą z północy oraz południa Warszawy. Być może docelowo możliwe będzie stworzenie w tym miejscu BRT (Bus Rapid Transit) – systemu szybkiej komunikacji autobusowej z wydzielonymi pasami ruchu. Konieczne jest jednak uwzględnienie zawczasu wygodnego połączenia przystanku autobusowego z metrem.
metra i komunikacji rowerowej:
Wskazane jest uwzględnienie w projektach organizacji przestrzeni przy wejściach do metra miejsca na stojaki rowerowe bądź od razu uwzględnienie ich w projekcie, tak by były zintegrowane stylistycznie i przestrzennie z wyjściami ze stacji. Znacząco ułatwi to dojazdy do stacji metra i przesiadki z roweru do pociągu, jak również zwiększy funkcjonalność przestrzeni nad metrem.
3. Poprawa jakości przestrzeni publicznej nad stacjami metra
Otwarcie linii metra spowoduje dalsze zwiększenie ruchu pieszego w okolicach stacji metra. W tej chwili natężenie ruchu np. przy stacji Dworzec Wileński jest na tyle duże, że powoduje poruszanie się pasażerów w ścisku. Budowa stacji metra stwarza warunki do naprawienia tej sytuacji: wzmożony ruch pieszy w okolicach Dworca Wileńskiego powinien poza przejściami podziemnymi być kierowany przejściami naziemnymi (szczególnie przydatne dla osób, które chcą np. dojść jedynie z chodnika na przystanek tramwajowy i nie ma potrzeby, by schodziły pod ziemię). Dodatkowo warto stworzyć warunki do rewitalizacji okolic Dworca Wileńskiego – m.in. poprzez utworzenie lepszych warunków do przemieszczania się pieszych, w tym naziemnymi przejściami przez jezdnie. W programie wyborczym Hanna Gronkiewicz-Waltz pisała o przekształceniu ulicy Targowej w targowy deptak (np. poprzez likwidację miejsc parkingowych na chodnikach oraz ograniczenie jezdni do dwóch pasów ruchu w każdą stronę). Wskazane byłoby skoordynowanie realizacji tego punktu programu wyborczego z budową II linii metra.
4. System informacji pasażerskiej
System informacji pasażerskiej uwzględniający inne środki transportu jest potrzebny aby ułatwić sprawne przesiadki.
Na stacjach metra Stadion oraz Dworzec Wileński powinny znaleźć się dokładne kierunkowskazy dojść do peronów kolejowych. Warto, by były na nich wyszczególnione nazwy miejscowości, do których dojeżdżają pociągi (np. Tłuszcz
, Małkinia
) lub numery linii SKM. Jako że stacje metra mają być wyposażone w duże ekrany plazmowe, wskazane byłoby wykorzystanie części z nich do wyświetlania planu lokalizacyjnego peronów i drogi dojścia do stacji kolejowych i innych przystanków, wraz z informacjami w czasie rzeczywistym na temat odjazdów najbliższych pociągów, metra lub tramwajów.
Uwzględnienie powyższych uwag znacząco ułatwi podróże pasażerom, również przed wejściem do i po wyjściu z pociągu metra.
Do wiadomości:
Biuro Drogownictwa i Komunikacji
Urzędu m.st. Warszawy
ul. Solec 48
00-382 Warszawa