Jakie postępy w POP?
ZM/08/0425/01/WS
Do: Samorząd Województwa Mazowieckiego
Rozporządzeniem Nr 67 z dnia 24 grudnia 2007 roku Wojewoda Mazowiecki
określił program ochrony powietrza dla strefy aglomeracja warszawska.
Rozporządzenie opublikowane zostało w Dzienniku Urzędowym Województwa
Mazowieckiego Nr 269 z dnia 31 grudnia 2007 roku, poz. 9320.
Od 1 stycznia 2008 roku – zgodnie z art. 19 pkt 1 i pkt 2 oraz art. 48
pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie niektórych ustaw w
związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji
terenowej (Dz. U. Nr 175, poz. 1462 z późn. zm.) programy ochrony
powietrza określa w drodze uchwały sejmik województwa.
Za realizację programu jest odpowiedzialny Samorząd Województwa
Mazowieckiego. W związku z tym prosimy o informację jakie konkretne
działania zostały podjęte w okresie 1 stycznia 2008 – 1 maja 2008 w
działaniach wymienionych w załączniku nr. 1, punkt 1:
b) zintegrowany system kierowania ruchem ulicznym (zwiększanie
płynności ruchu, ograniczanie tworzenia „korków”, tworzenie stref
„uspokojenia ruchu” do prędkości maksymalnie 30 km/h, uprzywilejowanie
komunikacji zbiorowej poprzez wydzielanie
dla niej osobnych pasów ruchu),
d) tworzenie stref z zakazem ruchu samochodów,
e) tworzenie stref z zakazem ruchu określonych typów pojazdów, w szczególności
pojazdów ciężkich,
f) podział miasta na strefy w zależności od jakości paliwa spalanego w
pojazdach,
g) rozwój systemu transportu publicznego, w szczególności szynowych systemów
transportu zbiorowego (miejskie i podmiejskie linie tramwajowe, system Parkuj
i Jedź, metro, szybka kolej miejska),
h) polityka cenowa opłat za przejazdy zachęcająca do korzystania z
systemu transportu
publicznego (np. uzależnienie stawki opłaty za parkowanie od ceny biletu
jednorazowego, normalnego komunikacji miejskiej; wprowadzenie opłaty za wjazd
samochodem do strefy śródmiejskiej),
i) organizacja systemu bezpiecznych parkingów na obrzeżach miasta oraz w okolicy
węzłów obwodnic miasta wraz z zapewnieniem obsługi tanim transportem zbiorowym
do centrum miasta,
j) tworzenie systemu ścieżek rowerowych,
k) tworzenie systemu płatnego parkowania w miecie,
l) wprowadzanie nowych nisko emisyjnych paliw i technologii,
szczególnie w systemie
transportu publicznego i służb miejskich,
m) systematyczna wymiana taboru samochodowego w komunikacji publicznej na tabor
spełniający wymagania obowiązujących norm EURO,
n) intensyfikacja okresowego czyszczenia ulic,
o) wprowadzanie ograniczeń prędkości na drogach o pylącej nawierzchni,
p) stosowanie przy modernizacji dróg i parkingów materiałów i technologii
gwarantujących ograniczanie emisji pyłu podczas eksploatacji;
Wnosimy również o podjęcie interwencji w celu realizacji punktu h i
punktu k. Na ostatniej Sesji Rady m.st. Warszawy (9 maja 2008 r.)została zablokowana
uchwała powiększająca strefę płatnego parkowania oraz podnosząca ceny
za postój. 1 czerwca jest wprowadzana podwyżka opłat za przejazd
komunikacją miejską. Zwiększenie dysproporcji pomiędzy cenami biletów
komunikacji publicznej a stawkami za parkowanie na niekorzyść
komunikacji publicznej stoi w rażącej sprzeczności z realizacją programu ochrony powietrza. Nie występujemy przeciwko podwyżce opłat za korzystanie z
komunikacji publicznej, ale przeciwko nierealizacji programu ochrony
powietrza. Stawki za parkowanie powinny ulec podwyższeniu wraz ze wzrostem cen biletów, a jednocześnie powinno nastąpięć rozszerzenie strefy płatnego parkowania, które to działania są zgodne z programem ochrony powietrza
Do wiadomości: Ministerstwo Środowiska