Prosta, a nie Szeroka
Uwagi dot. projektu przebudowy ulicy Prostej
Poniżej przedstawiamy uwagi odnośnie konkretnego projektu ulicy Prostej, poszerzonego do przekroju 2×2 pasy ruchu. Wcześniejsze uwagi [zobacz >>>] przesyłane były przed opracowaniem szczegółowego projektu, do którego odnosimy się teraz.
ZM/08/0428/01/AB
Do: Komprojekt s.c.
Uwagi ogólne:
Przepustowość
Podtrzymujemy opinię, że powiększanie poziomu przepustowości ul. Prostej w kierunku wschodnim jest sprzeczne z obowiązującą polityką transportową. Organizacja ruchu powinna zniechęcać do korzystania z ul. Prostej w kierunku wschodnim i kierować ruch na obwodnicę śródmiejską.
Zwracamy też uwagę, że w aktualnym Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego klasa ulicy Prostej obniżona została z głównej do zbiorczej. Konsekwencją tego powinno być np. tworzenie nowych przejść dla pieszych, nie likwidacja istniejących.
Uwagi szczegółowe:
Przejścia dla pieszych
Opiniujemy negatywnie likwidację naziemnych przejść dla pieszych na rondzie ONZ.
Opiniujemy negatywnie likwidację przejścia dla pieszych między rondem Daszyńskiego a ul. Żelazną. Postulujemy uzupełnienie projektu np. o przejście przez ul. Prostą przy ul. Wroniej, które m.in. zapewni dojście od strony wschodniej do przystanku autobusowo-tramwajowego.
Wskazane byłoby uzupełnienie projektu o przejścia dla pieszych w ciągu ul. Pańskiej przez Żelazną i Twardą.
Łuki na rondach
Konieczna jest korekta wyłukowań jezdni na rondach Daszyńskiego i ONZ. Obecne promienie łuków pozwalają na rozwijanie nadmiernej prędkości szczególnie podczas skręcania w prawo i niepotrzebnie wydłużają czas pokonywania przejścia przez pieszych (a po wykonaniu dróg rowerowych – również przejazdów przez rowerzystów).
Liczba pasów ruchu
Konieczne jest ograniczenie liczby pasów ruchu do jazdy na wprost w kierunku centrum na ul. Prostej przed rondem Daszyńskiego. Proponowany podział: pas do skrętu w lewo, pas autobusowy do skrętu w lewo (a także wjazdu na PAT), pas do jazdy na wprost, pas do skrętu w prawo.
Lokalizacja przystanków
Wskazane byłoby przeniesienie przystanku autobusowego przed rondem Daszyńskiego przed pierwsze wejście na stację metra. Lokalizacja przewidziana w projekcie utrudni wjazd na buspas (a także ewentualne zawracanie w przypadku skrócenia lub utworzenia linii dowozowych do metra). Ww. przeniesienie przystanku ułatwi wjazd na właściwy pas, a także skróci czas dojazdu do metra.
Należy zrezygnować z oddzielnego przystanku autobusowego i utworzyć wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy po wschodniej stronie ronda Daszyńskiego.
Opiniujemy negatywnie przesunięcie przystanku Norblin na Żelaznej w kierunku południowym: lokalizacja ta jest za blisko następnego przystanku (Sienna), a w przypadku braku przejścia przy ul. Pańskiej — trudno dostępna pieszo. Co więcej, w nowej lokalizacji brak miejsca na oczekiwanie na autobus. Wystarczy kilka osób oczekujących na przystanku, a przechodnie będą musieli korzystać z jezdni.
Obecna lokalizacja przystanku autobusowego po wschodniej stronie ronda ONZ utrudnia ruch wszystkim użytkownikom drogi. Brakuje miejsca dla ruchu pieszego, a wyjeżdżające z zatoki autobusy mają trudności z włączeniem się do ruchu. W ramach projektu wskazane byłoby uporządkowanie sytuacji poprzez np. likwidację zatoki i pasa do skrętu w prawo w ul. Mariańską.
Należy zrezygnować z oddzielnego przystanku autobusowego i utworzyć wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy po zachodniej stronie ronda ONZ. Skręt w ul. Żelazną może zostać zapewniony poprzez zjazd z PAT na jezdnię za ul. Twardą.
Droga rowerowa
Droga rowerowa pomiędzy rondem Daszyńskiego a Wronia powinna być prowadzona na wprost. Przebieg Prosta — Pańska — Wronia — Prosta oznacza niepotrzebne nadkładanie drogi. Należy także zwrócić uwagę na ograniczoną widoczność na skrzyżowaniu Wronia / Pańska.
Podtrzymujemy opinię, że powinna być zapewniona ciągłość drogi rowerowej po północnej stronie ul. Prostej, ze względu na możliwości kontynuacji drogi rowerowej w ul. Świętokrzyskiej.
Wskazane byłoby zapewnienie łącznika rowerowego z wlotem ulicy Twardej po północno-wchodniej stronie ronda ONZ, co zapewni możliwość kontynuowania podróży ulicami lokalnymi.
Szerokość pasów ruchu
Podtrzymujemy postulat przyjęcia jako podstawowej szerokości pasów 3,0 m, a w rejonie Norblina — 2,75 m. Po przeniesieniu ruchu autobusowego na PAT szersze pasy nie będą konieczne, a uzyskana przestrzeń pozwoli zlikwidować wąskie gardła dla ruchu pieszego i rowerowego.
Parkowanie
W związku z rezygnacją z obszarów na zachód od ul. Żelaznej w aktualnym projekcie poszerzenia strefy płatnego parkowania, na całym odcinku rondo Daszyńskiego — Żelazna konieczne są wygrodzenia uniemożliwiające parkowanie na chodnikach i drogach rowerowych.
Postulujemy rezygnację z uliczki parkingowej między rondem ONZ i Żelazną i zastąpienie jej miejscami parkingowym z wjazdem bezpośrednio z jezdni. Ulica parkingowa to rozwiązanie terenochłonne i mało estetyczne, nie przystające do ścisłego centrum miasta. Dla miejskiej ulicy zbiorczej właściwszym rozwiązaniem są miejsca parkingowe z wjazdem z jezdni.
Skrzyżowanie z Twardą
Nowe skrzyżowanie ul. Twardej i Pańskiej powinno zostać wykonane z podniesioną tarczą.
Zieleń
W ramach zakresu inwestycji należy przewidzieć miejsce na nasadzenia drzew kompensujące wycinkę związaną z budową drugiej jezdni i przesunięciem skrzyżowania z ul. Twardą. Budowa drugiej jezdni przybliży ulicę do fasady budynków wielorodzinnych po północnej stronie ulicy, a tym samym wzmocni oddziaływanie hałasu na elewację i mieszkania. Może to oznaczać protesty mieszkańców na etapie otrzymywania decyzji środowiskowych – przewidzenie zawczasu środków zaradczych w postaci zieleni wysokiej obniży to zagrożenie.
Rysunki
Rondo Daszyńskiego.
Prosta / Żelazna.
Prosta / Twarda.
Rondo ONZ.