Uwagi dot. planowanego remontu trasy tramwajowej W-Z
ZM/08/0431/01/HP-MS
Do: Tramwaje Warszawskie
Uwagi ws. modernizacji trasy tramwajowej W-Z
Odnosząc się do zamówień publicznych Tramwajów Warszawskich w sprawie modernizacji trasy tramwajowej W-Z, wnosimy o poprawienie niżej opisanych rozbieżności pomiędzy treścią zamówienia a założeniami modernizacji oraz polityki zagospodarowania przestrzennego miasta. Przy tak poważnej inwestycji konieczna jest dbałość o interesy wszystkich użytkowników drogi oraz o dopilnowanie, by odniesiono się do wszystkich problemów, bez odkładania czegokolwiek na później.
Odnosząc się do dokumentów miejskich i wojewódzkich, wnosimy też o uwzględnienie załączonego wniosku odnośnie przebudowy odcinka plac Bankowy-Dworzec Wileński.
I. Rozbieżności pomiędzy zamówieniem a innymi dokumentami:
Infrastruktura rowerowa
„Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta stołecznego Warszawa” zakłada wykonanie na całej długości trasy W-Z ścieżki rowerowej. Również studium wykonalności dla projektu: „Modernizacja trasy tramwajowej W-Z od pętli Cm. Wolski do Dworca Wileńskiego”, wykonane przez Faber Mausell Polska Sp. z o.o., na stronie 7 przewiduje: „zastąpienie dotychczasowych konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej na odcinku mostowym (od przystanku Stare Miasto do ul. Sierakowskiego) nowymi słupami trakcyjno-oświetleniowymi, na Moście Śląsko-Dąbrowskim zamontowanymi od spodu płyty pomostu – dla zwolnienia przestrzeni chodnika i wprowadzenia ciągów pieszorowerowych”. Na stronie 11 ponownie podkreślono, że „proponowana w projekcie zmiana sposobu zamocowania słupów trakcyjnych na Moście Śląsko- Dąbrowskim stwarza możliwość wyznaczenia dwóch (obustronnych) ciągów pieszo rowerowych na odcinku od przystanku Stare Miasto do przystanku Park Praski”.
Tymczasem Tramwaje Warszawskie w zamówieniu publicznym NZ-125-2008 „Wykonanie dokumentacji projektowej remontu i rozbudowy trasy tramwajowej W-Z w Warszawie, etap II- odcinek w ciągu al. Solidarności od węzła rozjazdowego pl. Bankowy do ul. Jagiellońskiej” na stronie 32 podają następujące rozwiązanie: „Most Śląsko-Dąbrowski: renowacja i malowanie istniejących słupów trakcyjnych i/lub trakcyjno oświetleniowych”. Wnosimy o zastosowanie się do rozwiązań opisanych w studium wykonalności w celu realizacji Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta stołecznego Warszawa. Aktualnie proponowane rozwiązanie, szczególnie w postaci dwumetrowego ciągu pieszo-rowerowego w rejonie przystanku Stare Miasto, w żadnym wypadku nie stwarza warunków do bezpiecznego ruchu pieszego ani rowerowego. Poza likwidacją słupów oświetleniowych proponujemy zwężenie pasów jezdni pozostałych poza komunikacją miejską pojazdów z 3,5m do 3,0m. Takie rozwiązanie zapewni dodatkowe uspokojenie ruchu samochodowego zapewniając bezpieczeństwo przy przystankach i przejściach dla pieszych oraz przejazdach dla rowerzystów.
Przystanki
Na stronie 8 studium wykonalności dla projektu: „Modernizacja trasy tramwajowej W-Z…” jest napisane: „W projekcie przyjęto, że wszystkie przystanki na trasie będą miały ujednolicony standard w zakresie stosowanych materiałów, rozlokowania urządzeń dla podróżnych, podstawowego wyposażenia i kolorystyki. Będzie to sprzyjać identyfikacji trasy tramwajowej, podniesie jej wizerunek oraz będzie korzystne z punktu widzenia komfortu odczuwanego przez pasażerów tramwajów. Modernizacja zapewni długości przystanków dostosowanych do taboru i częstotliwości ruchu (długość platform zasadniczo będą wynosić 66m, a szerokości 3,50m).”
Tymczasem zamówienia publiczne NZ-066-2008 „Zaprojektowanie oraz wykonanie remontu i rozbudowy trasy tramwajowej W-Z w Warszawie, etap I – odcinek w ciągu ul. Wolskiej i al. Solidarności od pętli Cm. Wolski do al. Jana Pawła II.” jak i NZ-125-2008 „Wykonanie dokumentacji projektowej remontu i rozbudowy trasy tramwajowej W-Z w Warszawie, etap II- odcinek w ciągu al. Solidarności od węzła rozjazdowego pl. Bankowy do ul. Jagiellońskiej” zakładają jedynie odtworzenie stanu istniejącego (czyli w uproszczeniu nawierzchnia z kostki Bauma i tradycyjna wiata przystankowa). Uważamy, że w celu podniesienia estetyki i funkcjonalności przystanków jest wskazane ogłoszenie konkursu architektonicznego na projekt przystanku tramwajowego. Projekt ten powinien być indywidualny dla linii tramwajowej na trasie W-Z w celu podkreślenia „nowej jakości” na tej linii. Przystanek powinien posiadać zadaszenie na pełnej długości przystanku, zintegrowaną tablicę elektroniczną systemu informacji, tablice rozkładowe, mapę schematyczną komunikacji miejskiej, mapę z rozmieszczeniem sąsiednich przystanków przesiadkowych, automat biletowy, system monitoringu oraz tradycyjny zegar. Ścianę boczną przystanku może stanowić półprzezroczysty schemat trasy tramwajowej W-Z.
Zwracamy także uwagę, że w przypadku platform przystankowych o długości 66m przejścia dla pieszych po winny bezwzględnie być zapewnione po obydwu stronach platformy.
II. Wniosek dot. odcinka pl. Bankowy – Dw. Wileński:
W związku z faktem, że razem z przebudową trasy tramwajowej na odcinku plac Bankowy – dworzec Wileński następuje przebudowa infrastruktury drogowej, wnosimy o zastosowanie na całej długości od placu Bankowego do dworca Wileńskiego jednego pasa ruchu samochodowego.
Obecnie odcinki z więcej niż jednym pasem ruchu to:
w stronę ulicy Targowej: plac Bankowy – Bielańska, plac Weteranów 1863 – Targowa;
w stronę placu Blankowego: Targowa – Jagiellońska, Kapucyńska – plac Bankowy.
Uzasadnienie:
Trasa W-Z na wspomnianym odcinku przekroczyła limity przepustowości, dlatego należy ograniczyć liczbę aut wjeżdżających na trasę od strony dworca Wileńskiego oraz od placu Bankowego. Najlepszym sposobem ograniczenia jest wcześniejsze zwężenie do 1 pasa ruchu.
Odzyskane tereny w okolicach dworca Wileńskiego powinno się przeznaczyć na przestrzeń publiczną wysokiej jakości, co będzie zgodne ze „Strategią rozwoju Warszawy do roku 2020”. W programie 5.3.1. Strategii „Realizacja zespołów zabudowy o funkcjach administracyjnych, handlowych, kulturalnych i mieszkalnych” wyraźnie zastrzeżono: „Przywrócimy charakter lokalnych centrów miejscom, które tą rolę pełniły w przeszłości (przykładem może być rejon skrzyżowania al. Solidarności z ul. Towarowa, gdzie niegdyś znajdował się plac Kercelego)”. Analogiczne rozwiązanie proponujemy dla odzyskanych przestrzeni przy placu Bankowym.
Zgodnie z programem ochrony powietrza realizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, odcinek trasy W-Z pomiędzy placem Weteranów 1863 roku, a ulicą Targową powinien być dostępny tylko dla pojazdów komunikacji publicznej oraz aut osobowych mieszkańców obszaru objętego programem ochrony powietrza.
Do wiadomości:
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Zarząd Transportu Miejskiego
Zarząd Dróg Miejskich
Biuro Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m.st. Warszawy