Kto wytycza pasy dla autobusów?
Pismo od Inżyniera Ruchu
BD-RO-OR/KK/55120-135-6/08
Warszawa, 04.06.2008r.
Do: Społeczny Rzecznik Niezmotoryzowanych
W odpowiedzi na pismo nr SRN/08/0409/04/MS [zobacz >>>] z dn. 27.05.2008 r. dot. wyznaczania wydzielonych pasów dla autobusów uprzejmie informuję, że swoje stanowisko w tej sprawie przedstawiłem już w piśmie z dn. 26.03.2008 r (nr BD-RO-OR/KK/55120-135/08).
Zgodnie z informacjami zwartymi w w/w piśmie informuję, że popieram wyznaczanie wydzielonych pasów dla autobusów i stoję na stanowisku, że pasy takie usprawniają komunikację w mieście. Jednak ponownie zwracam uwagę, że wyznaczanie wydzielonych pasów dla autobusów powinno być poprzedzone przeprowadzeniem analizy ruchu. Jednocześnie informuję, że wykonanie takiej analizy nie leży w kompetencjach zarządzającego ruchem, czyli tut. Urzędu. Kompetencje organu zarządzającego ruchem określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem.
p.o. Zastępcy Dyrektora Biura Drogownictwa i Komunikacji ds. Inżynierii Ruchu, Janusz Galas
Pismo do Inżyniera Ruchu
SRN/08/0409/05/MS
Warszawa, 17 czerwca 2008 r.
Do: Pan Janusz Galas, Inżynier Ruchu m. st. Warszawy
W odpowiedzi na pismo BD-RO-OR/KK/55120-135-6/08, proszę o doprecyzowanie pojęcia „analizy ruchu”. Przypominam, że w przytoczonym piśmie (BD-RO-OR/KK/55120-135/08) stwierdzono, że „każdorazowo wyznaczenie w/w pasów wymaga przeprowadzenie analizy ruchu”, po czym skierowano wniosek do ZDM w celu „przeprowadzenia analizy opartej o pomiary natężenia ruchu oraz rozważenie zasadności wyznaczenia wydzielonych pasów”. Taka analiza została wykonana, a jej kopia przesłana wraz z pismem BD-RO-OR/KK/55120-135-4/08.
Wynika z niej, że na omawianych fragmentach ulic istnieją warunki do wytyczenia pasów dla autobusów. Jeżeli bowiem przyjmie się, że 1/3 ruchu pasażerskiego na drodze o trzech pasach to zbyt mało, by wytyczyć wydzielone pasy, automatycznie dyskwalifikuje się jeszcze szersze drogi, gdzie z natury rzeczy mieścić się będzie więcej samochodów.
Jeżeli chodziło o inną analizę niż przysłał Zarząd Dróg Miejskich, prosimy o skierowanie wniosku w sprawie wykonania takowej do właściwego organu. Przypominamy przy tym, że zgodnie z przytoczonym Rozporządzeniem, organ zarządzający ruchem podejmuje czynności organizacyjno-techniczne, a w szczególności analizę istniejącej organizacji ruchu oraz opracowuje lub zleca do opracowania projekty organizacji ruchu uwzględniające wnioski wynikające z przeprowadzonych analiz organizacji i bezpieczeństwa ruchu.