Al. Wojska Polskiego – pierwsze pasy dla rowerów na Żoliborzu
W alei Wojska Polskiego oraz na północno-zachodniej jezdni placu Inwalidów wykonano w 2014 roku pasy dla rowerów. To pierwsze, ale nie ostatnie pasy rowerowe na Żoliborzu. W 2015 roku w tej dzielnicy mają powstać w ramach budżetu partycypacyjnego pasy w ul. Krasińskiego na odcinku od Broniewskiego do placu Wilsona [zobacz >>>]. W niedalekiej przyszłości powinno się także wyznaczyć pasy dla rowerów w ul. Słowackiego (zamiast obecnej niefunkcjonalnej i niebezpiecznej ścieżki) oraz w ul. Mickiewicza od pl. Wilsona do wiaduktu nad torami, gdzie są już po obu stronach drogi dla rowerów [zobacz >>>]. Pasy to najtańsza, a często także najbezpieczniejsza forma przygotowania przestrzeni miejskiej dla rowerzystów, szczególnie na przewymiarowanych jezdniach.
W al. Wojska Polskiego zostały wykonane także wysepki przed skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych, mające za zadanie uniemożliwienie ograniczania widoczności przez nielegalne parkowanie. Takie rozwiązania znakomicie podnoszą bezpieczeństwo. Niestety, nie wszyscy kierowcy to rozumieją. Z powodu zachowania niektórych trzeba uaktywnić straż miejską albo budować dodatkowe zabezpieczenia na wysepkach.
Plac Inwalidów
Początek pasa na placu Inwalidów. Inżynier Ruchu z zasady odmawia uzgadniania pasów rowerowych w połączeniu z parkowaniu skośnym, twierdząc że to niebezpieczne. Jak widać, kierowcy nie przejmują się zanadto obawami Inżyniera.
Połączenie placu Inwalidów i al. Wojska Polskiego. Sens pasów na samym placu jest dyskusyjny – ze względu na łuk jezdni, kierowcy skręcający w prawo mogą mieć ograniczoną widoczność na jadących prosto rowerzystów.
Wlot al. Wojska Polskiego, przystanek. Stara wysepka z prefabrykatów już dorobiła się słupka.
Plac Inwalidów – plac Grunwaldzki
Dzięki wyeliminowaniu parkowania przed przejściem, pieszy wchodzący na przejście i kierowca nawzajem dobrze się widzą, a ten drugi ma czas, aby zatrzymać pojazd przed pasami.
Niestety, zdolni kierowcy potrafią czasem przefrunąć nad wysepką.
Odmienny kształt wyspy – tutaj zapewnia widoczność kierowcom wyjeżdżającym z podporządkowanej.
Kolejne przejście dla pieszych. Nowe znaki poziome już do odmalowania.
Koniec pasa przed placem Grunwaldzkim. Zabrakło 80 m do początku drogi dla rowerów w ul. Broniewskiego.
Plac Grunwaldzki – plac Inwalidów
W drugą stronę pas rowerowy zaczyna się bezpośrednio za przejazdem.
Powierzchnia wyłączona z ruchu czy prywatne miejsce do parkowania?
Taksówka bohatersko osłania przed wiatrem pieszych na przejściu? Groźniejszy jednak jest bus na drugim planie, zaparkowany dwoma kołami na wyspie i zasłaniający widoczność na pieszych od strony nadjeżdżających pojazdów.
I kolejne TAXI na powierzchni wyłączonej z ruchu.
Inna konstrukcja nawierzchni wyspy – brukowana, a nie asfaltowa.
Do wykonania wysp nie potrzeba przebudowy odwodnienia – wystarczy odstęp między wyspą a właściwym krawężnikiem.