Wniosek w sprawie przebudowy ulic Andersa i Mickiewicza
Wniosek do Wojewody Mazowieckiego
W związku z zawiadomieniem WŚR.I.DW/6613/1/61/07 o wszczęciu postępowania w sprawie przedsięwzięcia polegającego na przebudowie ul. Andersa i ul. Mickiewicza wraz z wiaduktem nad torami PKP i ul. Słomińskiego na odcinku od ul. Międzyparkowej do pl. Inwalidów, zwracamy się z wnioskiem o nieodstępowanie od konieczności sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko i prawidłowe zdefiniowanie wariantowości inwestycji, obejmujące w szczególności wariant polegający na remoncie wiaduktów bez budowy drugiej jezdni (wariant „0”).
Uzasadnienie
1. Nadużyciem jest określanie w załączonej do wniosku Miasta Stołecznego Warszawy informacji przedsięwzięcia jako modernizacji stanu istniejącego. Inwestycja przewiduje budowę trzech wiaduktów w miejsce jednego, w tym budowę zupełnie nowej drugiej jezdni. W szczególności nieprawdziwe jest zawarte w informacji stwierdzenie, że wpływ na środowisko nie ulegnie zmianie
. Autor informacji pomija w swej niezwykle uproszczonej analizie co najmniej trzy istotne czynniki:
– Wzrost natężenia ruchu samochodowego związany ze niemal dwukrotnym wzrostem przepustowości jezdni.
– Związane z budową nowych wiaduktów przysunięcie jezdni do linii zabudowy, a zatem większe narażenie mieszkańców ul. Mickiewicza oraz uczniów zespołu szkół przy ul. Zajączka na hałas i zanieczyszczenia.
– Wycinka drzew przy ul. Mickiewicza, obecnie pochłaniających hałas i zanieczyszczenia i chroniących mieszkańców budynków przy ul. Mickiewicza, a także teren zespołu szkół przy ul. Zajączka (w tym np. boisko szkolne). Nowe nasadzenia nie są w stanie zrekompensować efektów wycinki ze względu na długi czas wzrostu i mniej korzystną lokalizację.
2. Zwracamy uwagę, że nieprawidłowo została określona klasa funkcjonalna ulicy. Według informacji przewiduje się wykorzystanie technologii dostosowanych do warunków technicznych dla ulic klasy G i prędkości projektowej 60 km/h. Tymczasem według Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego m.st. Warszawy ulice Andersa i Mickiewicza są ulicami klasy Z.
3. Nie można zgodzić się ze stwierdzeniem wariantowość projektowanej inwestycji realizowana jest tylko w związku z przebiegiem linii tramwajowej
. W raporcie powinny zostać w szczególności rozważone warianty:
a. Remontu wiaduktu w obecnym kształcie bez istotnych zmian geometrii (wariant „0”, z dopuszczeniem drobnych korekt związanych z lokalizacją ścieżek rowerowych czy powiązań pomiędzy przystankami komunikacji zbiorowej).
b. Budowy jednego wiaduktu drogowego i jednego tramwajowego (zgodnie z koncepcją przedstawioną w informacji o inwestycji, ale bez wiaduktu wschodniego).
4. Poza tym wariantowanie może obejmować takie elementy jak:
– szerokość pasów ruchu – informacja zakłada szerokość pasów 3,50 m, tymczasem dla dróg klas Z dopuszczalne są pasy o szerokości 3,00 m a nawet 2,75 m, co może wpływać np. na liczbę drzew do usunięcia;
– inne parametry, np. promienie łuków, związane z błędnie określoną klasą funkcjonalną ulicy;
– lokalizacja przystanków komunikacji zbiorowej;
– rozwiązanie skrzyżowania z ul. Zajączka.
5. Raport powinien zbadać wpływ poszczególnych wariantów inwestycji (w szczególności czynników takich jak przepustowość jezdni, lokalizacja przystanków komunikacji zbiorowej, powiązania piesze przy przesiadkach pomiędzy różnymi środkami transportu zbiorowego – koleją, metrem, tramwajami, autobusami) na podział zadań przewozowych i wynikające z tego podziału emisje zanieczyszczeń.
6. Raport powinien analizować także zgodność inwestycji z obowiazujacą polityką transportową m.st. Warszawy, w szczególności z zasadą niezwiększanie przepustowości ulic prowadzących do centrum. Cele nakreślone w tej polityce mają istotne znaczenie dla ochrony środowiska, np. w dziedzinie emisji pyłów.
7. Konieczne jest wykonanie prognozy ruchu na terenie dzielnicy Żoliborz. Planowana w ramach przedsięwzięcia budowa drugiej jezdni będzie się prawdopodobnie wiązać z przeniesieniem na ul. Mickiewicza części ruchu np. z ul. Popiełuszki. Obszar oddziaływania inwestycji może zatem sięgać dalej niż obecnie poszerzany odcinek, w szczególności może obejmować również odcinek ul. Mickiewicza na odcinku plac Inwalidów – plac Wilsona i ul. Słowackiego na odcinku plac Wilsona – Popiełuszki.