Blokada budowy autostrady na Górze Św. Anny
W Polsce planuje się budowę 2600 km autostrad i tyleż samo dróg
ekspresowych. Zostaną one wybudowane dzięki dotacjom i poręczeniom
kredytowym Skarbu Państwa (do 50%). Opolski odcinek autostrady jest
finansowany w 100% z budżetu państwa i kredytów, które państwo będzie
spłacać. Zyski zaś będą czerpali koncesjonariusze.
17 kwietnia 1998 r. stu ekologicznych aktywistów z całej Polski
zablokowało budowę wiaduktu na trasie planowanej autostrady A4 pod Gogolinem
na Opolszczyźnie, która ma przeciąć Park Krajobrazowy Góry Św. Anny.
Żywa barykada złożona z 4 osób i 5 półtonowych beczek przegrodziła jedyną
drogę na plac budowy już o szóstej rano, dwie godziny przed przyjazdem
robotników. Ekolodzy – alpiniści z Poznania zawiesili na nieskończonych
filarach transparent z napisem „NIE DLA AUTOSTRADY PRZEZ GÓRĘ ŚW. ANNY”.
Policja pojawiła się po kilku godzinach nielegalnego protestu. Nikogo nie
spisała. Jeden z policjantów powiedział wręcz, że będzie pilnował, aby nic
nie zakłócało naszej akcji.
Lokalizację A4 w pobliżu Góry Św. Anny wyznaczyli jeszcze hitlerowcy.
Wraz z gigantycznym pomnikiem miała świadczyć o zwycięstwie i potędze III
Rzeszy.
Rzesza upadła – pomysł pozostał. Góra Św. Anny jest dla Ślązaków i
Polaków miejscem szczególnym. Co roku przybywają do tamtejszego sanktuarium
tysiące pielgrzymów.
Tymczasem drzewa przeznaczone do wycięcia są już oznaczone białą farbą.
Ginie kolejny fragment dzikiej przyrody. Czy nad autostradą będą szybowały
myszołowy, tak jak robiły to na naszych oczach? Po co nam ciężarówki
przewożące pomidory z Ukrainy do Holandii i keczup z Holandii z powrotem?