Ankieta w sprawie parkingów rowerowych na SGGW
Rowerem na SGGW
SGGW jest jedną z największych uczelni w Warszawie. Codzienny dojazd na zajęcia wielu studentów jest utrudniony, nieraz w wyniku korków, ale także dość często z powodu wysokiego obłożenia autobusów linii obsługujących przystanki w pobliżu. Nic dziwnego, że coraz większe uznanie wśród studentów zdobywa rower jako codzienny środek transportu. Nie bez znaczenia dla wyboru roweru jest dość dobra sieć ścieżek rowerowych wokół kampusu. Ścieżki okalają teren SGGW z trzech stron, poza tym Ursynów jest jedną z lepiej przystosowanych do ruchu rowerowego dzielnic Warszawy.
Ścieżek nie brakuje, są w dość dobrym stanie, ale jest coś co budzi obawy wśród zroweryzowanej części braci studenckiej. Na terenie SGGW dochodzi do kradzieży na zatrważającą skalę. Co jakiś czas słychać o kolejnych studentach, którzy zostali okradzeni ze swojego roweru. Rozwieszają na całym kampusie ulotki ze zdjęciami, obiecują nagrody dla „znalazcy”. Efekt: żaden. Jest to powód do zastanowienia się nad działaniem Straży Akademickiej, możliwością zwiększenia liczby etatów itp.
Oczywiście część studentów jest sama sobie winna. Nieraz można zobaczyć rowery za niemałe pieniądze, które są przypinane linkami o grubości sznurówki. Dopóki rowery, na które wydawane są tysiące, będą zabezpieczane linkami za kilkanaście złotych, takie kradzieże będą coraz częstsze. Sprawdź czy odpowiednio zabezpieczasz rower przed kradzieżą:
www.rowery.org.pl/kradzieze.html
Ale zabezpieczenie roweru to nie wszystko. Życie pokazuje, że Polak potrafi. Jeżeli złodziej ma odpowiednią ilość czasu, żadne zapięcie nie będzie dla niego przeszkodą. Jeżeli nie zostanie zniszczona kłódka, to element, do którego rower został przypięty.
I tu dochodzimy do sedna sprawy. Takich elementów na terenie SGGW nie jest wystarczająco dużo. Większość z nich to stosowane prawdopodobnie od momentu wynalezienia koła tzw. wyrwikółki. Są to stojaki, w które wprowadza się przednie koło, i które pozwalają na zabezpieczenie jedynie przedniego koła od roweru. Jeżeli mamy szczęście, nie ma to znaczenia, ale większość złodziei tylko takich naiwnych rowerzystów szuka. Nieraz można spotkać się z widokiem przypiętego do takiego stojaka koła. Ciekawe, kto zaopiekował się resztą roweru? Sytuacja wydaje się tym gorsza, że wiekszość produkowanych obecnie rowerów ma koła mocowane na szybkozamykacz, co zdecydowanie ułatwia kradzież.
Jedynie słusznymi modelami stojaków rowerowych są stosowane coraz częściej stojaki w kształcie „odwróconego U”. Zapewnia on możliwość jednoczesnego zabezpieczenia ramy i obydwu kół [zobacz >>>].
O ile zakup zabezpieczenia roweru leży w kompetencjach samego rowerzysty, to zapewnienie odpowiedniego miejsca należy do administracji budynku. Zakup i wmontowanie jednego stojaka (na dwa rowery) to koszt rzędu 150-300zł. Jest to zdecydowanie mniejsza kwota niż budowa kolejnego miejsca parkingowego, które zapewne będzie używane przez jedną osobę. Ponadto nie trzeba chyba nikogo przekonywać o korzyściach dla zdrowia i środowiska, jakie przynosi korzystanie z roweru.
W celu potwierdzenia potrzeby tworzenia infrastruktury rowerowej, wszystkich studentów SGGW zapraszam do wypełnienia ankiety na temat dojazdu i parkowania rowerów na SGGW [ankieta zakończona – wyniki poniżej]. Masz możliwość pokazania, że ułatwienia dla rowerzystów są ważnym dla nas aspektem życia uczelni.
Wyniki ankiety będą przedstawione władzom uczelni.
Wyniki ankiety
Ankieta prowadzona była w dniach 28 kwietnia – 4 czerwca 2007 r. Liczba zebranych ankiet – 337. W niektórych pytaniach liczby nie sumują się do 100% ze względu na możliwość zaznaczenia więcej niż jednej odpowiedzi lub niewypełnione pola w części ankiet.
Metryczka
Kierunek studiów | N | % |
---|---|---|
architektura krajobrazu | 21 | 6% |
biologia | 17 | 5% |
biotechnologia | 6 | 2% |
budownictwo | 3 | 1% |
ekonomia | 4 | 1% |
finanse i bankowość | 8 | 2% |
gospodarka przestrzenna | 5 | 1% |
informatyka | 17 | 5% |
inżynieria środowiska | 24 | 7% |
inżynieria produkcji | 10 | 3% |
leśnictwo | 2 | 1% |
MSOŚ | 15 | 4% |
ogrodnictwo | 6 | 2% |
rolnictwo | 13 | 4% |
socjologia | 10 | 3% |
technika rolnicza i leśna | 6 | 2% |
technologia drewna | 9 | 3% |
technologia żywności | 48 | 14% |
towaroznawstwo | 4 | 1% |
turystyka i rekreacja | 10 | 3% |
weterynaria | 21 | 6% |
WNOŻCiK | 11 | 3% |
zarządzanie i marketing | 12 | 4% |
zootechnika | 18 | 5% |
żywienie człowieka | 11 | 3% |
brak oraz inne razem | 26 | 8% |
Tryb studiów | N | % |
---|---|---|
dzienne | 316 | 94% |
zaoczne | 11 | 3% |
wieczorowe | 10 | 3% |
Rok studiów | N | % |
---|---|---|
I | 97 | 29% |
II | 87 | 26% |
III | 81 | 24% |
IV | 41 | 12% |
V | 22 | 7% |
Rok urodzenia | N | % |
---|---|---|
1977 | 2 | 1% |
1980 | 4 | 1% |
1981 | 6 | 2% |
1982 | 9 | 3% |
1983 | 33 | 10% |
1984 | 55 | 16% |
1985 | 79 | 23% |
1986 | 75 | 22% |
1987 | 70 | 21% |
1988 | 4 | 1% |
Budynki, w których najczęściej mam zajęcia | N | % |
---|---|---|
3 | 11 | 3% |
4 | 10 | 3% |
5 | 16 | 5% |
6 | 21 | 6% |
7 | 21 | 6% |
8 | 4 | 1% |
18 | 5 | 1% |
19 | 4 | 1% |
21 | 11 | 3% |
22 | 4 | 1% |
23 | 73 | 22% |
24 | 39 | 12% |
28 | 15 | 4% |
32 | 70 | 21% |
33 | 43 | 13% |
34 | 109 | 32% |
35 | 5 | 1% |
36 | 5 | 1% |
37 | 101 | 30% |
Dojazdy na uczelnie
Dojeżdżam na zajęcia (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź):
Odpowiedź | N | % |
---|---|---|
komunikacją zbiorową | 276 | 82% |
rowerem | 70 | 21% |
samochodem | 57 | 17% |
Posiadam własny rower:
Odpowiedź | N | % |
---|---|---|
tak | 326 | 97% |
nie | 11 | 3% |
Rozważałeś kiedykolwiek możliwość dojazdu rowerem?
Odpowiedź | N | % |
---|---|---|
tak | 319 | 95% |
nie | 18 | 5% |
Jakie czynniki uważasz za najważniejsze przeszkody dla poruszania się tym środkiem transportu? (1 – nieważne, 5 – bardzo ważne)?
Przeszkoda | Ocena średnia | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
duża liczba kradzieży rowerów na terenie SGGW | 4,08 | 25 | 12 | 52 | 69 | 178 |
brak lub złej jakości ścieżki rowerowe | 2,81 | 92 | 47 | 83 | 60 | 54 |
klimat Polski | 1,85 | 167 | 80 | 66 | 17 | 6 |
Parking strzeżony na SGGW
Gdyby pod każdym z budynków istniał monitorowany parking rowerowy korzystał(a)bym z roweru: częściej / rzadziej / nie wpłynęłoby to na mój wybór środka transportu
Odpowiedź | N | % |
---|---|---|
częściej | 304 | 90% |
nie wpłynełoby to na mój wybór środka transportu | 29 | 9% |
rzadziej | 3 | 1% |
Uważam, że samochodowy parking podziemny powinien zostać zaadoptowany do przechowywania rowerów:
Odpowiedź | N | % |
---|---|---|
tak | 319 | 95% |
nie | 17 | 5% |
Wiedząc, że taki zadaszony, bezpieczny (monitoring, ochrona) parking istnieje, korzystał(a)bym:
Odpowiedź | N | % |
---|---|---|
właśnie z niego | 287 | 85% |
z mniej strzeżonego, ale bliżej budynku, w którym mam zajęcia | 50 | 15% |
Kontakt
Łukasz Olszewski, VeloWawa@gmail.com