Ku lepszej obsłudze PKP Powiśle
Warszawa, 18 marca 2008 r.
Zarząd Transportu Miejskiego,
ul. Senatorska 37,
00-099 Warszawa
dotyczy: linii autobusowych na obszarze Powiśla.
Szanowni Państwo–
Na podstawie napływających do nas wniosków od użytkowników komunikacji publicznej oraz własnych obserwacji, zwracamy się z wnioskiem o poprawę połączeń autobusowych do przystanku kolejowego PKP Powiśle.
Od ponad roku ZTM sukcesywnie wdraża projekty dojazdu autobusami miejskimi do stacji kolejowych. Z radością odnotowaliśmy powstanie węzłów przesiadkowych m. in. przy stacji PKP Stadion (autobusy 125, 160, 166, 512) czy zalążek takiego węzła przy stacji PKP Praga (autobus 204). Działania ZTM powodują, że kolej staje się coraz bardziej popularnym środkiem transportu przy poruszaniu się po Warszawie.
Niestety, przy wielu przystankach kolejowych nadal nie istnieje dobra komunikacja przesiadkowa. Przykładem jest tutaj przystanek PKP Powiśle, przy wschodnim wejściu od ulicy Leona Kruczkowskiego. Większość autobusów omija ulicę Leona Kruczkowskiego, mimo że przemierzają one Powiśle z północy na południe i odwrotnie. Szczególnie dotkliwy jest całkowity brak połączenia przystanku Powiśle z rejonem Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego i rozwijającego się tzw. dolnego kampusu uniwersyteckiego, gdzie dojeżdża wielu studentów – w tym również z rejonów obsługiwanych Szybką Koleją Miejską. Widzimy dwie możliwości rozwiązania tego problemu:
1) Sąsiednią ulicą Solec poprowadzone są na tym odcinku trzy linie autobusowe – 118, 155, 166. Przeniesienie ich na równoległą ulicę Kruczkowskiego, tak by przechodziły obok dworca PKP Powiśle, pozwoliłoby na stworzenie wygodnego węzła przesiadkowego. W przypadku decyzji o skierowaniu niektórych linii na ulicę Kruczkowskiego proponujemy, aby w pierwszej kolejności przy stacji PKP Powiśle zaczął jeździć autobus 118, który zapewni bezpośrednie skomunikowanie PKP Powiśle z Biblioteką Uniwersytetu Warszawskiego.
2) Przesunięcie jednej linii z trasy prowadzącej Nowym Światem oraz Krakowskim Przedmieściem na trasę Plac Trzech Krzyży – Książęca – Kruczkowskiego – Dobra – Wybrzeże Gdańskie – Sanguszki – Konwiktorska – Muranowska – Dworzec Gdański (lub np. Zakroczymska – Krajewskiego – Zajączka). Dodatkową zaletą tego rozwiązania byłoby stworzenie połączeń z nowych dzielnic do dolnego kampusu i odciążenie zabytkowego ciągu Traktu Królewskiego z ruchu autobusowego. Obecnie jedynie Bródno, Wola i Jelonki dysponują połączeniami w rejon BUW, studenci z pozostałych dzielnic zmuszeni są korzystać z linii jadących Krakowskim Przedmieściem. Efektem jest bardzo duże wykorzystanie zespołu przystankowego Uniwersytet oraz „pielgrzymki” piesze ulicą Oboźną. Wydaje się, że najlepszym wyjściem byłoby skierowanie na trasę przez Powiśle linii 195, gdyż połączenie Ursynowa z Krakowskim Przedmieściem zapewnia linia 503, a Żoliborza – 116.
Ciąg dalszy
Odpowiedź ZTM można [zobacz >>>]yć tutaj.