Ścieżka rowerowa w ciągu ul. Banacha – Bitwy Warszawskiej
SKE ZM
Warszawa, 27.02.2002
Do: mgr inż. Janusz Galas, Zastępca Dyrektora Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie
Szanowny Panie!
Wnosimy o wygrodzenie słupkami antysamochodowymi odcinków ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Banacha (od ul. Wolnej Wszechnicy do ul. Grójeckiej) oraz ul. Bitwy Warszawskiej (od ul. Grójeckiej do ul.
Dorotowskiej).
Na odcinkach tych występuje intensywny ruch pieszych, związany z Halą
Banacha, bazarem i węzłem przesiadkowym komunikacji miejskiej, oraz
rowerowy, związany z pobliskimi wydziałami oraz akademikami Uniwersytetu
Warszawskiego. Tymczasem znaczna część ciągu pieszo-rowerowego jest zajęta
przez nieprawidłowo parkujące samochody. Często samochody blokują całą
szerokość chodnika, zmuszając pieszych oraz rowerzystów do brnięcia w
błocie. Codziennie można oglądać widoki takie jak pokazany na zdjęciu
obok.
Wnosimy też o przeniesienie postoju taksówek przy ul. Banacha z powrotem
na jezdnie. Nawet gdyby ruch pieszy nie był tak intensywny, pozostawiona po
wyznaczeniu postoju taksówek szerokość 1,5 metra nie byłaby wystarczająca
do prowadzenia ruchu zarówno pieszego jak i rowerowego. Dodatkowe
zagrożenie stwarzane jest przy otwieraniu drzwi zaparkowanych na postoju
taksówek.
Zwracamy uwagę, że w „Warunkach technicznych jakim powinny odpowiadać
drogi publiczne i ich usytuowanie”, minimalna szerokość wspólnego ciągu
pieszo-rowerowego została określona na 3 m, a przy tym natężeniu ruchu
pieszego wskazane byłoby jego odseparowanie od ruchu rowerowego – co wymaga
jeszcze większej szerokości.
Wnosimy o jak najszybsze udrożnienie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul.
Banacha i Bitwy Warszawskiej, gdyż stanowi on istotny element Obwodowego
Szlaku Rowerowego – jest łącznikiem pomiędzy ścieżką rowerową wzdłuż Al.
Prymasa Tysiąclecia i Polem Mokotowskim.
Z poważaniem,
Aleksander Buczyński
ZDM
Warszawa dn.21.03.2002 r.
ZDM/IO/5512/33/2115/02
W odpowiedzi na Państwa wystąpienie z dn. 27.02.2002 r. Zarząd Dróg
Miejskich informuje, że na ul. Banacha na odcinku od postoju TAXI do ul.
Grójeckiej przewiduje się ustawienie słupków wzdłuż krawędzi jezdni. Słupki
zostaną ustawione po wykonaniu dokumentacji technicznej i uzgodnieniu jej w
Zespole Uzgodnień Dokumentacji. Natomiast nie ma możliwości przeniesienia
postoju TAXI na jezdnię ul. Banacha, ze względu na duże natężenie ruchu na
tej ulicy. W rejonie tym przewiduje się budowę ścieżki rowerowej obok
chodnika. Jednak ze względu na brak środków finansowych, nie jesteśmy w
stanie określić terminu jej realizacji. Jednocześnie informujemy, że
rowerzysta korzystając z drogi dla rowerów i pieszych jest obowiązany
zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym /Art. 33 pkt. l
ustawa „Prawo o ruchu drogowym”/.
Odnośnie ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. informujemy, że w rejonie
przystanku
autobusowego zostanie zmieniony przebieg ścieżki rowerowej. Rowerzysta i
pieszy na odcinku od ul. Grójeckiej do drogi wewnętrznej będą korzystać
wspólnie z ciągu pieszego. W związku z powyższym nie zostaną ustawione
słupki na chodniku, znajdującym się przy jezdni. Chodnik ten będzie
przeznaczony do parkowania pojazdów. W rejonie tym występuje duży deficyt
miejsc postojowych.
Zastępca dyrektora
Inżynier Ruchu m. st. Warszawy
mgr inż. Janusz Galas
SKE ZM 2
Warszawa, 10.04.2002
Do: mgr inż. Janusz Galas, Zastępca Dyrektora Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie
Szanowny Panie!
Dziękujemy za odpowiedź (znak ZDM/IO/5512/33/2115/02) na pismo w sprawie
nieprawidłowego parkowania w rejonie skrzyżowania ulic Grójeckiej i
Banacha. Cieszy nas zapowiedź Pana Dyrektora, że przynajmniej na odcinku
pomiędzy ul. Grójecką a postojem TAXI ustawione zostaną słupki
uniemożliwiających wjazd samochodów na ciąg pieszo-rowerowy, jednak uważamy
że nie wystarczy to do zapewnienia bezpieczeństwa ruchu w ww. rejonie.
Większość odcinka między po północnej stronie ul. Bitwy Warszawskiej
między ul. Grójecką a drogą wewnętrzną zajmuje przystanek autobusowy.
Zwracamy uwagę, że zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, „zabrania się
zatrzymania pojazdu w odległości mniejszej niż 15 m od słupka lub tablicy
oznaczającej przystanek, a na przystanku z zatoką – na całej jej długości”.
Zapis ten jest głęboko uzasadniony, wszystkie obecnie tam parkujące
samochody łamią prawo, utrudniając ruch i zagrażając bezpieczeństwu.
Natomiast między przystankiem a ulicą wewnętrzną można wydzielić co
najwyżej 4 miejsca parkingowe – ale parkujące tam samochody ograniczałyby
widoczność wyjeżdżającym z drogi wewnętrznej, również stwarzając zagrożenie
dla bezpieczeństwa ruchu.
Jednocześnie przystanek autobusowy jest miejscem szczególnie dużego
natężenia ruchu pieszych, dlatego błędem jest łączenie na ww. odcinku ruchu
pieszych i rowerzystów.
Natężenie ruchu samochodów na ul. Banacha nie uzasadnia konieczności
zajmowania połowy szerokości chodnika pod postój taksówek. Na dodatek ze
względu na niewielką liczbę skręcających z ul. Banacha w prawo w ul.
Grójecką, nie jest potrzebny pas skrętny na całej długości od ul.
Pawińskiego do ul. Grójeckiej. Wnosimy o przeznaczenie części tego pasa
skrętnego na miejsca parkingowe oraz postój TAXI i uwolnienie chodnika od
blokujących go samochodów.
Błędem – przynajmniej w stosunku do strefy wielkomiejskiej – jest próba
dostosowania podaży miejsc parkingowych do popytu. Nie jest możliwe
zapewnienie każdemu potencjalnemu chętnemu miejsca do parkowania w centrum
miasta. Prawidłowe zarządzanie ruchem polega również na zarządzaniu
popytem – poprzez np. ograniczanie przepustowości dróg prowadzących do
centrum oraz płatne parkowanie.
Jeżeli w rejonie występuje znaczący deficyt miejsc parkingowych, oznacza
to, że należy jak najszybciej wprowadzić odpłatność za parkowanie. Zgodnie
z rekomendacją Warszawskiego Okrągłego Stołu Transportowego nt. strefowania
ruchu, w których opracowaniu również ZDM uczestniczył, cała strefa miejska,
do której bez wątpienia należą okolice ww. skrzyżowania, powinna zostać
płatnym parkowaniem.
Z poważaniem,
Aleksander Buczyński