Drogi stołeczne są zbyt bezpieczne?
W ostatnim czasie prasa podała listę 52 ulic, na których warszawska drogówka zaleciła podniesienie dopuszczalnej prędkości. Jest to tym dziwniejsze, że policja zawsze walczyła z plagą zbyt szybkiej jazdy organizując akcje, kontrole i prowadząc edukację.
Zaczęło to nawet przynosić efekty i w 2005 roku po raz pierwszy od wielu, wielu lat czarne statystyki wypadków i ofiar w Warszawie zaczęły lekko spadać. Trend ten utrzymał się w roku 2006, czemu drogówka postanowiła widocznie zapobiec zgłaszając pomysł ponownego podniesienia prędkości na części ulic, gdzie jeszcze całkiem niedawno prędkość tę ograniczano.
Nasza ocena bezpieczeństwa
Sprawdziłem, co o ulicach proponowanych do podniesienia prędkości mówi raport n.t. bezpieczeństwa na drogach w 2005 roku przygotowany przez ZDM (
www.zdm.waw.pl/docs/doc1216.doc
), gdzie podano najbardziej niebezpieczne miejsca w Warszawie. Oceniłem też (z pamięci, więc niestety niekompletnie), czy przy danej ulicy występuje ryzyko kolizji z rowerzystą (zakładałem, że nie, gdy ulica posiadała ścieżkę rowerową lub ciąg pieszo-rowerowy na całej długości), pieszym (zakładałem, że ryzyka nie ma, gdy wszystkie przejścia dla pieszych posiadały sygnalizację świetlną), czy innym kierowcą (zakładałem, że ryzyko nie występuje, gdy wszystkie skrzyżowania są bezkolizyjne lub posiadają sygnalizacje świetlną, a parkowanie wzdłuż ulicy nie jest dozwolone). Krótko mówiąc warunki do spełnienia niezbyt wygórowane jak na ulice, po których mamy jeździć 70-80km/h, ale konieczne, by droga taka była rzeczywiście bezpieczna.
Druzgoczące wyniki
Otrzymane wyniki są druzgoczące dla pomysłodawców podnoszenia prędkości. Z 52 ulic wymienionych tylko 3 (Rosoła, Dolina Służewiecka i trasa Siekierkowska) są faktycznie na tyle bezpieczne, że można by tam podwyższyć dopuszczalną prędkość bez dużych obaw, że spowoduje to negatywne skutki. Pozostałych 49 ulic albo nie ma ścieżki rowerowej, albo nie ma świateł na skrzyżowaniach lub pasach, albo też jest usiane miejscami uznanymi przez ZDM i tę samą Komendę Stołeczną za najniebezpieczniejsze w Warszawie. Oto kilka przykładów wraz z proponowanym przez drogówkę nowym ograniczeniem prędkości:
– Grochowska (2 ofiary śmiertelne, 28 rannych i 4 stłuczki w samych tylko 6 miejscach niebezpiecznych) – proponowane podniesienie dopuszczalnej prędkości do 70km/h
– Al. Jerozolimskie (7 rannych i 28 kolizji w 6 miejscach niebezpiecznych) – proponowane 80km/h
– al. Jana Pawła II (4 punkty niebezpieczne z 2 zabitymi, 19 rannymi i 28 kolizjami) – proponowane 70km/h
– Jagiellońska (2 zabitych, 5 rannych i 8 kolizji w 2 czarnych punktach) – proponowane 80km/h, przy czym niedawno obowiązujące tam ograniczenie do 50km/h zastąpiono znakami ograniczenia do 60km/h
– al. Niepodległości (1 zabity, 10 rannych, 7 kolizji w 2 czarnych punktach) – proponowane 70km/h
– al. Solidarności (1 zabity, 7 rannych, 8 kolizji w 2 punktach) – proponowane 60km/h
– Łopuszańska (1 zabity, 11 rannych w 2 punktach) – proponowane 70km/h
– Puławska (1 zabity, 9 rannych w 2 punktach niebezpiecznych) – proponowane 80km/h
– Grójecka (13 rannych w jednym punkcie) – proponowane 70km/h
Są to ulice, na których prędkość raczej należałoby drastycznie ograniczać i egzekwować jej przestrzeganie, a nie podwyższać do wartości, która dodatkowo te liczby uczyni jeszcze bardziej czarnymi! Zresztą całe zestawienie świeci równo 40 takimi niebezpiecznymi miejscami, w których w samym 2005 roku zginęło łącznie 10 osób, a 149 zostało rannych. Wydarzyło się też w nich 159 kolizji. A przecież poza czarnymi punktami z listy ZDM, wypadki i stłuczki też się zdarzają (a w tej liście nie mogły zostać ujęte, bo nie ma ich w raporcie ZDM). Dodam też, ze raport ogranicza się tylko do 2005 roku, kiedy to liczba wypadków na drogach była najniższa od lat!
Powstaje więc pytanie: Czy to kolejny „cudowny” pomysł na korki, przedwyborcza kampania o głosy kierowców, czy może działanie na zlecenie firm pogrzebowych? I jaką role w tym odgrywa drogówka, której powinno zależeć na jak najmniejszej liczbie zdarzeń drogowych?
Dokładne zestawienie
Ulica | Odcinek | Ryzyko kolizji z rowerzystą | Ryzyko kolizji z pieszym | Ryzyko kolizji z samochodami | Miejsca niebezpieczne | Zabici | Ranni | Kolizje |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Boboli | brak ścieżki | przejścia bez sygnalizacji | skrzyżowania bez świateł | |||||
Chałubińskiego | brak ścieżki | – | parkowanie wzdłuż ulicy | |||||
Czecha | Do granicy obszaru zabudowanego | brak ścieżki | – | – | ||||
Czerniakowska | brak ścieżki | – | skrzyżowania bez świateł, parkowanie wzdłuż ulicy | |||||
Dolina Służewiecka | NIE (ciąg p-r) | – | – | |||||
Drewny | w kierunku z płd | Nie występuje | skrzyżowania bez świateł | |||||
Fieldorfa | ścieżka tylko na części | – | – | |||||
Górczewska | Od Prymasa 1000lecia do Powstańców śl. | NIE (ścieżka) | przejścia bez sygnalizacji | – | Skrzyżowanie z Powstańców Śl., Skrzyzowanie z Prymasa 1000-lecia | 15 | ||
Grochowska | brak ścieżki | – | skrzyżowania bez świateł | Skrzyzowanie z Terespolska, Zamieniecką, Wspólną droga, odc Lubelska-Mińska, Rondo Wiatraczna-Garwolińska, Mińska-Międzynarodowa | 2 | 28 | 4 | |
Grójecka | Od Banacha do Krakowskiej | ścieżka tylko na części | b.d. | b.d. | Skrzyzowanie z Korotyńskiego | 0 | 13 | |
Hynka | brak ścieżki | b.d. | – | Skrzyżowanie ze Żwirki i Wigury, Skrzyżowanie z Krakowską | 14 | |||
Jagiellońska | Od trasy Toruńskiej do Starzyńskiego | brak ścieżki | przejścia bez sygnalizacji | skrzyżowania bez świateł | Rondo Starzyńskiego, Odc. Budzyńskiej-Toruńska | 2 | 5 | 8 |
Jana Pawła II | ścieżka tylko na części | przejścia bez sygnalizacji | skrzyżowania bez świateł, parkowanie wzdłuż ulicy | Skrzyżowanie z al. Solidarności, Anielewicza i rondo AK Radosław | 2 | 19 | 28 | |
Jerozolimskie | Od Towarowej do granicy miasta | ścieżka tylko na części | przejścia bez sygnalizacji | skrzyżowania bez świateł, parkowanie wzdłuż ulicy | Skrzyżowanie z Łopuszańską, Rondo Zesłańców Syberyjskich, odc. Łopuszańska-Popularna, odc. Włodarzewska – Śmigłowcowa, odc. Sokołowskiego-Bitwy Warszawskiej | 7 | 26 | |
Kasprzaka | brak ścieżki | b.d. | skrzyżowania bez świateł, parkowanie wzdłuż ulicy | |||||
Komisji Edukacji Narodowej | NIE (ścieżka) | przejścia bez sygnalizacji | skrzyżowania bez świateł | |||||
Krakowska | brak ścieżki | b.d. | liczne wjazdy w bramy i boczne uliczki | Skrzyżowanie z Hynka | 7 | |||
Łazienkowska | brak ścieżki | – | – | |||||
Łopuszańska | brak ścieżki | b.d. | – | Skrzyżowanie z Al. Jerozolimskimi, odc. Jutrzenki – Światowa | 1 | 11 | ||
Maczka | NIE (ścieżka) | – | – | Skrzyżowanie z Rudnickiego | 7 | |||
Marynarska | brak ścieżki | – | – | |||||
Modlińska | ścieżka tylko na części | przejścia bez sygnalizacji | skrzyżowania bez świateł | |||||
Niepodległości | ścieżka tylko na części | przejścia bez sygnalizacji | parkowanie wzdłuż ulicy | Skrzyżowanie z Odyńca, skrzyżowanie z Batorego | 1 | 10 | 7 | |
Okopowa | ścieżka tylko na części | – | – | Rondo AK Radosław | 18 | |||
Ostrobramska | brak ścieżki | – | – | Odc. Rodziewiczówny – Lotnicza | 7 | |||
Pileckiego | Od Puławskiej do Ciszewskiego | ścieżka tylko na części | przejścia bez sygnalizacji | skrzyżowania bez świateł | ||||
Płowiecka | brak ścieżki | – | parkowanie wzdłuż ulicy | Odc. Marsa-Ostrobramska (?) | 4 | |||
Połczyńska | brak ścieżki | przejścia bez sygnalizacji | skrzyżowania bez świateł | Odc. Dźwigowa-Powstańców Sl. | 5 | |||
Popiełuszki | brak ścieżki | – | parkowanie wzdłuż ulicy | |||||
Powsińska | brak ścieżki | – | brak | |||||
Powstańców Śl. | ścieżka tylko na części | – | – | Odc. Dywizjonu 303-Bolkowska, Skrzyżowanie z Górczewską | 4 | 8 | ||
Przyczółkowa | w kierunku z płd | przejścia bez sygnalizacji | skrzyżowania bez świateł | |||||
Puławska | Od Piaseczna do Wałbrzyskiej | brak ścieżki | przejścia bez sygnalizacji | skrzyżowania bez świateł | Skrzyżowanie z al. Lotników, odc Łagiewnicka-Maryli | 1 | 9 | |
Racławicka | Od Wołoskiej do Żwirki i Wigury | NIE (ścieżka) | przejścia bez sygnalizacji | b.d. | ||||
Rosoła | Od Dolinki do Jeżewskiego | NIE (ścieżka) | – | b.d. | ||||
Rzymowskiego | brak ścieżki | b.d. | parkowanie wzdłuż ulicy | |||||
Sasanki | brak ścieżki | – | – | |||||
Siekierkowska | NIE (ścieżka) | – | – | |||||
Sikorskiego | NIE (ciąg p-r) | – | – | Skrzyżowanie z Witosa | 7 | |||
Sobieskiego | NIE (ścieżka) | – | parkowanie wzdłuż ulicy | Skrzyzowanie z Chełmską | 8 | |||
Solidarności | Od Andersa do Jana Pawła II | brak ścieżki | – | parkowanie wzdłuż ulicy | Skrzyzowanie z Jana pawła, Skrzyżowanie z Andersa | 1 | 7 | 8 |
Stanów Zjednoczonych | brak ścieżki | przejścia bez sygnalizacji | skrzyżowania bez świateł | Odc. Ostrobramska-Międzynarodowa | 3 | |||
Towarowa | brak ścieżki | przejścia bez sygnalizacji | skrzyżowania bez świateł, parkowanie wzdłuż ulicy | |||||
Trakt Brzeski | brak ścieżki | – | – | |||||
Wał Miedzeszyński | Od Wersalskiej do granicy miasta | ścieżka tylko na części | – | – | ||||
Wiertnicza | brak ścieżki | przejścia bez sygnalizacji | skrzyżowania bez świateł, parkowanie na ulicy | |||||
Wilanowska | Odcinek dwujezdniowy | NIE (ścieżka) | przejścia bez sygnalizacji | – | ||||
Wisłostrada | NIE (ścieżka) | – | parkowanie wzdłuż ulicy | |||||
Witosa | NIE (ścieżka) | – | – | Skrzyzowanie z Sikorskiego | 7 | |||
Wołoska | ścieżka tylko na części | – | – | |||||
Żwirki i Wigury | brak ścieżki | – | liczne wjazdy w bramy i boczne uliczki | Odc. 1 sierpnia-Racławicka | 4 | |||
RAZEM: | 40 | 10 | 149 | 159 | ||||
miejsc niebezpiecznych | zabitych | rannych | kolizji |