Wyniki ankiety rowerowej na Białołęce
Wprowadzenie
Ankieta na temat poruszanie się rowerem po Białołęce prowadzona była przez trzy tygodnie, od 6 do 27 września 2008 r. Dostępna była na stronie internetowej Zielonego Mazowsza www.zm.org.pl, a zaproszenia do udziału w ankiecie pojawiły się m.in. na stronie Urzędu Dzielnicy; na stronach infobike.pl, bialoleka.masa.waw.pl, tarcho.pl; w czasopiśmie Aveciarz; na grupach i na forach dyskusyjnych związanych tematycznie z rowerami lub Białołęką. W ankiecie udział wzięło 145 osób.
Metryczka respondenta
Związek z dzielnicą Białołęka
Na terenie dzielnicy Białołęka (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź):
Na terenie dzielnicy Białołęka | l. wskazań | % |
---|---|---|
mieszkam | 105 | 72% |
pracuje | 16 | 11% |
uczę się | 5 | 3% |
robię zakupy | 75 | 52% |
rekreacyjnie jeżdżę na rowerze | 108 | 74% |
Zdecydowana większość ankietowanych mieszka i rekreacyjnie jeździ na rowerze na terenie dzielnicy Białołęka. Ponad połowa także robi tu zakupy. Jednocześnie jedynie co siódmy ankietowany pracuje lub chodzi do szkoły w granicach dzielnicy. Oznacza to, że aby rozwinąć komunikację rowerową, kluczowe jest zapewnienie powiązań wykraczających poza granice dzielnicy, w szczególności w kierunku centrum miasta (lub stymulowanie poprzez planowanie przestrzenne większego wymieszania funkcji urbanistycznych, tak by zbliżyć do siebie typowe źródła i cele podróży, co jednak wykracza poza tematykę koncepcji rowerowej).
Wykorzystanie roweru
Rower wykorzystuję do (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź):
Rower wykorzystuję do | l. wskazań | % |
---|---|---|
rekreacji | 132 | 91% |
dojazdów do szkoły / pracy | 61 | 42% |
zakupów | 54 | 37% |
Rower wykorzystywany jest przede wszystkim do rekreacji, co potwierdza wyniki pomiarów ruchu. Jednak grupa osób wykorzystująca rower do dojazdów do pracy lub szkoły i zakupów również jest znaczna. Na tle wyników podobnych ankiet prowadzonych w innych dzielnicach Warszawy rower wykorzystywany jest nieznacznie rzadziej do dojazdów do szkoły i pracy, a nieznacznie częściej — do zakupów.
Na rowerze jeżdżę:
Na rowerze jeżdżę | l. wskazań | % |
---|---|---|
codziennie lub prawie codziennie | 78 | 54% |
co tydzień | 38 | 26% |
rzadziej | 23 | 16% |
Kierunki podróży rowerem
Na rowerze najczęściej jeżdżę na trasie / w kierunku:
(pytanie otwarte)
Kierunek podróży rowerem | l. wskazań | % |
---|---|---|
Śródmieście, Wola, Ochota, Mokotów | 33 | 23% |
Jabłonna, Legionowo, Chotomów, Rajszew | 25 | 17% |
Nieporęt, Kanał Żerański | 22 | 15% |
Wzdłuż Wisły, wał wiślany | 13 | 9% |
Wokół Tarchomina i Nowodworów, Światowida, Milenijna | 12 | 8% |
Praga Północ, Praga Południe | 10 | 7% |
Bródno, Targówek | 10 | 7% |
Choszczówka | 7 | 5% |
Zielona Białołęka, Juranda, Ostródzka | 6 | 4% |
Wieliszew, Zegrze | 5 | 3% |
Olesin, Puszcza Słupecka | 3 | 2% |
Poproszeni o wskazanie trasy lub kierunku, w którym najczęściej jeżdżą na rowerze, ankietowani najczęściej wymieniali lewobrzeżne dzielnice centrum Warszawy. Na drugim miejscu znalazł się przeciwny kierunek, do Jabłonny i Legionowa, wzdłuż ul. Modlińskiej lub wału wiślanego; a zaraz za nim — trasa wzdłuż Kanału Żerańskiego do Nieporętu. Inne często wymieniane relacje to: wzdłuż Wisły (bez wskazania konkretnego kierunku), wokół Tarchomina i Nowodworów (najczęściej wymieniane ulice: Światowida i Milenijna), na Pragę Północ i Południe, na Bródno i Targówek (najczęściej z osiedla Derby).
Liczby nie sumują się do 100%, gdyż część ankietowanych podała relacje tranzytowe (np. z Legionowa do centrum Warszawy, z Bródna do Nieporętu). Ze względu na otwarty charakter pytania i bardzo hasłowy charakter niektórych odpowiedzi (np. Zalew Zegrzyński), grupowanie kierunków i uzyskane wyniki należy traktować jako przybliżone. Można jednak przyjąć, że w odpowiedziach dominowały relacje wykraczające poza granice dzielnicy i miasta. Należy też zauważyć, że mimo bardzo niesprzyjających warunków, sporo osób jeździ w kierunku centrum Warszawy.
Deklarowane kierunki podróży rowerowych — rozmiar strzałki proporcjonalny do liczby wskazań.
Ocena stanu istniejącego
Korzystanie ze ścieżek
Czy korzysta Pan(i ) ze ścieżek i szlaków rowerowych na terenie dzielnicy Białołęka?
Korzystanie z istniejących ścieżek | ||
---|---|---|
tak | 116 | 80% |
nie | 29 | 20% |
Jakość ścieżek
Proszę ocenić w skali 15 jakość istniejących ścieżek i szlaków (1 – bardzo zła, 5 – bardzo dobra):
ocena | l. wskazań | % | |
---|---|---|---|
nie mam zdania | 22 | 15% | |
bardzo zła | 1 | 17 | 12% |
2 | 41 | 28% | |
3 | 50 | 34% | |
4 | 14 | 10% | |
bardzo dobra | 5 | 1 | 1% |
średnia | 2,52 |
Zdecydowana większość ankietowanych korzysta ze ścieżek na terenie dzielnicy Białołęka. W skali od 1 do 5 najcześciej jakość ścieżek oceniana była na 2 lub 3, średnia ocena to 2,52. Na tle wcześniejszych ankiet na ten temat, oznacza to sieć ścieżek lepszą niż w dzielnicy Ursus i nieznacznie lepszą niż w Wołominie, ale gorszą niż na Ursynowie.
Problemy
Jeśli nie korzysta Pan(i) ze ścieżek lub nisko ocenia ich jakość, proszę wyjaśnić dlaczego (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź):
Wady istniejących ścieżek | l. wskazań | % |
---|---|---|
są niespójne, kończą się ślepo | 93 | 64% |
jest ich za mało | 86 | 59% |
chodzą po nich piesi | 77 | 53% |
nawierzchnia jest nierówna | 64 | 44% |
na przejazdach przez jezdnie dochodzi do konfliktów i kolizji | 50 | 34% |
są wytyczone nie tam, gdzie jeżdżę | 48 | 33% |
zakręty są zbyt ostre | 17 | 12% |
nie wiem gdzie są | 17 | 12% |
inne przyczyny | 17 | 12% |
Podstawowe przyczyny niekorzystania ze ścieżek lub niskiej oceny ich jakości to brak spójności oraz ich niewystarczająca ilość. Wśród wad często wymieniane były też: ruch pieszy na ścieżkach, nierówności nawierzchni i zagrożenie na przejazdach przez skrzyżowania. Część osób stwierdziło, że nie wie, gdzie na terenie dzielnicy są ścieżki.
W otwartym pytaniu o inne przyczyny najczęściej powtarzały się uwagi dotyczące niewystarczającej równości ścieżek (wysokie krawężniki na przejazdach
; nie ma łagodnych zjazdów podczas przejeżdżania przez ulicę,
; Bardzo nieprzyjemnie jezdzi się po kostce brukowej!
itp. — razem 10 uwag). Problem ten był również często przywoływany w ramach innych pytań otwartych. Poza tym wymieniane były parkujące samochody; handel uliczny; kioski, słupy, znaki i inne przeszkody; słaba widoczność; światła wymagające naciśnięcia przycisku; niewystarczajaca odległość od ruchu samochodowego; brak mapy ścieżek rowerowych na stronach dzielnicy; zbyt krótki odcinek wyłożony kostką nad Wisłą; niewystarczająca szerokość ścieżek.
Ocena koncepcji
Priorytetowe trasy
Które z tras zaprezentowanych w koncepcji powinny powstać w pierwszej kolejności (proszę zaznaczyć nie więcej niż trzy)?
Uwaga: ponieważ część osób zakreśliła więcej niż trzy trasy (rekordzista — 14), aby zachować sprawiedliwość względem osób postępujących zgodnie z instrukcją, pod uwagę brano wyniki przeskalowano odpowiednio do liczby głosów (tzn. jeśli ankietowany wskazał 4 trasy, każde jego wskazanie zliczane było jako 0,75 głosu; jeśli wskazał 6 — 0,5 głosu itp.)
Trasa | l. głosów | po przeskalowaniu | % | |
---|---|---|---|---|
Modlińska | 51 | 48,7 | 33,6% | |
Szlak Wisły, odc. Most Grota – Picassa | 43 | 35,6 | 24,6% | |
Białołęcka (Toruńska – Kanał Żerański) | 40 | 32,3 | 22,3% | |
Kanał Żerański (modernizacja istniejącego szlaku) | 38 | 28,1 | 19,4% | |
Szlak Wisły, odc. Picassa – gr. miasta | 32 | 22,7 | 15,7% | |
Kanał Bródnowski | 27 | 22,5 | 15,5% | |
Dojazd z wału do promu do Łomianek | 27 | 20,1 | 13,8% | |
Mehoffera | 23 | 18,4 | 12,7% | |
Kanał Żerański (nowa ścieżka po stronie pn.-zach.) | 26 | 17,0 | 11,7% | |
Nowe dojazdy do wału na Nowodworach | 21 | 14,4 | 9,9% | |
Kanał Markowski (rzeka Długa) | 17 | 13,9 | 9,6% | |
Płochocińska | 17 | 13,7 | 9,5% | |
Świderska | 14 | 11,7 | 8,1% | |
Światowida (Ratusz – Myśliborska) | 13 | 10,4 | 7,2% | |
Rów Brzeziński | 9 | 11,4 | 7,8% | |
Marywilska | 16 | 10,1 | 6,9% | |
Aluzyjna | 8 | 8,9 | 6,1% | |
Annopol | 11 | 8,4 | 5,8% | |
Myśliborska | 9 | 6,6 | 4,6% | |
Po zachodniej stronie linii kolejowej | 7 | 6,5 | 4,5% | |
Park Leśny Henryków i Dąbrówka | 7 | 4,2 | 2,9% | |
Klasyków | 7 | 3,9 | 2,7% | |
Berensona | 3 | 3,5 | 2,4% | * |
Ostródzka | 4 | 3,3 | 2,3% | * |
Bohaterów | 6 | 2,7 | 1,9% | |
Kanał Henrykowski | 5 | 2,5 | 1,7% | |
Głębocka | 2 | 2,5 | 1,7% | * |
Kąty Grodziskie | 2 | 2,5 | 1,7% | * |
Kobiałka | 3 | 2,3 | 1,6% | * |
Obrazkowa | 1 | 1,5 | 1,0% | * |
Kanał Nowy | 1 | 1,5 | 1,0% | * |
Ruskowy Bród | 1 | 1,0 | 0,7% | * |
Olesin | 1 | 1,0 | 0,7% | * |
Pomorska | 1 | 0,8 | 0,5% | * |
Dzierzgońska | 1 | 0,2 | 0,1% |
* – wskazania w ramach odpowiedzi otwartej.
Priorytetowe inwestycje rowerowe — grubość kreski proporcjonalna do liczby wskazań.
Najwięcej wskazań uzyskała modernizacja trasy rowerowej w ulicy Modlińskiej, co wskazuje na jej kluczową rolę w systemie komunikacyjnym dzielnicy. Na drugim miejscu znalazła się trasa wzdłuż Wisły w kierunku centrum, a na trzecim — ul. Białołęcka. Często wskazywane były także modernizacja szlaku nad Kanałem Żerańskim, kontynuacja szlaku Wisły w kierunku granicy miasta, trasa nad Kanałem Bródnowskim, dojazd do promu do Łomianek, ul. Mehoffera i nowa ścieżka nad Kanałem Żerańskim po stronie północno-zachodniej. W dalszej kolejności znalazły się: nowe dojazdy do wału na Nowodworach, Kanał Markowski (rzeka Długa), Płochocińska, Świderska, Światowida, Rów Brzeziński, Marywilska, Aluzyjna i Annopol.
W ramach odpowiedzi otwartej (jako inne
) z reguły wskazywane były ulice na Zielonej Białołęce (Ostródzka, Berensona, Głębocka, Kąty Grodziskie, Kobiałka), jednak wskazania te były rozproszone na wiele ulic bez wyraźnego lidera — żadna nie uzyskała więcej niż 4 głosy.
Warto zwrócić uwagę na dużą liczbę wskazań na trasy wzdłuż Kanału Żerańskiego — trzy równoległe trasy (po obu stronach Kanału i Płochocińska), mieszczące się w korytarzu o szerokości 500 m, uzyskały łącznie niemal 60 głosów.
Z drugiej strony należy też zauważyć, że mimo bardzo dużego natężenia ruchu rowerowego na ul. Dzierzgońskiej i Misyjnej, tylko jedna osoba uznała za priorytetową budowę drogi rowerowej w tym ciągu — oznacza to, że obecnie na tej ulicy rowerzyści czują się relatywnie bezpiecznie na jezdni.
Wyniki są tylko częściowo zbieżne z wynikami pomiaru ruchu (Kanał Żerański, Modlińska, północny odcinek wału wiślanego). Rozbieżności łatwo wytłumaczyć warunkami dla ruchu rowerowego. Tam, gdzie warunki te są relatywnie dobre, ruch już obecnie jest duży, ale rowerzyści nie widzą pilnej potrzeby nowych inwestycji (np. Dzierzgońska). Na drugim biegunie znajdują się trasy, które potencjalnie są bardzo atrakcyjne dla ruchu rowerowego, a obecnie — całkowicie nieprzejezdne (szlak wzdłuż Wisły do Mostu Grota, nowe dojazdy do wału na Nowodworach, trasa nad Kanałem Bródnowskim).
Wytypowana przez ankietowanych lista priorytetowych inwestycji jest w dużej mierze zbliżona do zaproponowanej w roboczej wersji koncepcji sieci tras głównych (Modlińska, Szlak Wisły, Białołęcka, Kanał Żerański). Niedoszacowana została przez autorów koncepcji rola ul. Mehoffera, co uwzględnimy w finalnej redakcji koncepcji (prawdopodobnie jednak z naciskiem na ul. Mehoffera Bis).
Bike and Ride
Czy był(a)by Pan(i) zainteresowany(a) korzystaniem z systemu Bike&Ride? (dojazd rowerem do węzła komunikacji publicznej, pozostawienie roweru na strzeżonym parkingu i dalsza podróż pociągiem lub tramwajem
Zainteresowanie Bike+Ride | l. wskazań | % |
---|---|---|
tak | 63 | 43% |
być może | 62 | 43% |
nie | 20 | 14% |
Jeśli tak, to która lokalizacja parkingu przesiadkowego byłaby dla Pana(i) najdogodniejsza?
Preferowana lokalizacja przesiadki | l. wskazań | % | |
---|---|---|---|
Metro Marymont | 29 | 20% | |
Metro Młociny | 22 | 15% | |
Pętla tramwajowa Annopol | 15 | 10% | |
Pętla tramwajowa Żeran Wschodni | 11 | 8% | |
PKP Płudy | 11 | 8% | |
PKP Żerań | 8 | 6% | |
PKP Choszczówka | 7 | 5% | |
Bródno (Podgrodzie, CH Targówek, Kondratowicza) | 3 | 2% | * |
Pętla tramwajowa Winnica | 2 | 1% | * |
Rondo Żaba | 2 | 1% | * |
Inne, pojedyncze wskazania | 7 | 5% | * |
* – wskazania w ramach odpowiedzi otwartej.
43% ankietowanych wyraziło zainteresowanie korzystaniem z systemu Bike and Ride, drugie tyle odpowiedziało być może
.
Wśród preferowanych lokalizacji przesiadki z roweru na komunikację publiczną najczęściej wymieniana była stacja metra Marymont. Warto zwrócić uwagę, że już obecnie znajduje się tam strzeżony parking rowerowy, wąskie gardło stanowi natomiast dojazd wzdłuż Trasy AK przez Most Grota. Na drugim miejscu znalazła się stacja metra Młociny, do której dogodny dojazd powinien się pojawić po wybudowaniu Mostu Północnego. Po kilkanaście osób wskazało pętle tramwajowe Żerań Wschodni i Annopol, po ok. 10 — przystanki kolejowe Choszczówka, Płudy i Żerań.
Wśród lokalizacji zgłaszanych jako inne powtarzały się zgłoszenia Rondo Żaba i planowana pętla tramwajowa Winnica. Trzy zgłoszenia dotyczyły różnych przystanków na Bródnie (Bródno Podgrodzie, CH Targówek oraz optymistyczne Metro Kondratowicza).
Uwagi do koncepcji
53 osoby wypełniając ankietę złożyły wnioski i uwagi do koncepcji. Do zgłoszonych uwag odnosimy się w odrębnym materiale, wskazując sposób ich uwzględnienia w koncepcji lub przyczyny nieuwzględnienia. [zobacz >>>]