Ul. Mehoffera i Mehoffera-bis
Mehoffera, odcinek Wisła — Modlińska
Na przedłużeniu ul. Mehoffera w stronę Wisły konieczne utwardzenie przedeptu (budowa drogi rowerowej i chodnika) łączącego z wałem przeciwpowodziowym.
Konieczne może być dopuszczenie na drodze rowerowej ruchu pojazdów służb technicznych.
Odcinek od ul. Odkrytej do ul. Myśliborskiej charakteryzuje się bardzo szerokim pasem drogowym, umożliwiającym wytyczenie dróg rowerowych zarówno po północnej, jak i po południowej stronie ulicy.
Szeroka jest też sama jezdnia — ok. 10 m.
Na odcinku Myśliborska — Majolikowa budowa drogi rowerowej technicznie możliwa, ale wymagałaby przynajmniej częściowej wycinki zieleni ulicznej.
Wąskie gardło występuje na odcinku Majolikowa — Ordonówny w rejonie cmentarza. Przeprowadzenie tędy wydzielonej drogi rowerowej wymagałoby zamiany odcinka ulicy na jednokierunkowy.
Wprawdzie między ogrodzeniem cmentarza a jezdnią występuje pas zieleni, ale znajduje się on na stromej skarpie. Budowa tutaj drogi rowerowej byłaby bardzo kosztowna, a co więcej – nie wpłynęłaby pozytywnie na bezpieczeństwo rowerzystów, ze względu na różnice wysokości i ograniczoną widoczność na wjazdach i skrzyżowaniu z ul. Majolikową.
Na odcinku Ordonówny — Modlińska możliwa budowa drogi rowerowej po stronie południowej.
Rekomendowane rozwiązanie:
Droga rowerowa lub ciąg pieszo-rowerowy na odcinku Wisła — Odkryta. Na odcinku Odkryta — Myśliborska pasy rowerowe w jezdni z utrzymaniem rezerwy na wydzieloną drogę dla rowerów po stronie południowej na odcinku Odkryta — projektowana Leśnej Polanki. Na odcinku Ordonówny — Modlińska — wydzielona droga rowerowa po południowej stronie jezdni.
W przypadku budowy ul. Leśnej Polanki zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego należy wybudować drogę rowerową po południowej stronie ul. Mehoffera na odcinku Odkryta — Leśnej Polanki, nawiązującą do drogi rowerowej w ul. Leśnej Polanki.
W przypadku znacznego wzrostu natężenia ruchu rowerowego na terenie dzielnicy należałoby rozważyć wprowadzenie zmian w organizacji ruchu na odcinku od ul. Leśnej Polanki do ul. Ordonówny — np. zastosowanie środków uspokojenia ruchu przyjaznych dla autobusów (np. małe lub mini-ronda na skrzyżowaniach, wyspowe progi spowalniające) lub zamianę jezdni w jednokierunkową.
Mehoffera, odcinek Modlińska — Polnych Kwiatów
Ze względu na wąski pas drogowy i planowaną budowę ul. Mehoffera-Bis nie przewidujemy segregacji ruchu rowerowego w ul. Mehoffera na odcinku od ul. Modlińskiej do torów kolejowych.Zgodnie z prognozą ruchu na rok 2030, wykonaną w ramach projektu ul. Mehoffera-Bis łączne natężenie ruchu samochodowego w obu kierunkach nie powinno przekraczać 180 poj./godz. przy ul. Modlińskiej i 40 poj./godz. przy ul. Łąkowej, co nie wymaga segregacji ruchu rowerowego.
Mehoffera Bis
Na odcinku Modlińska — Parcelacyjna wydzielona droga rowerowa po stronie północnej, zgodnie z projektem konsorcjum Faber Maunsell Polska Sp. z o.o., Faber Maunsell Ltd. i Biura Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB Sp. z o.o. W związku z brakiem wydzielonej drogi rowerowej na wiadukcie zaprojektowanym nad torami przez Kolprojekt drogę rowerową należy włączyć jako dodatkowy wlot projektowanego małego ronda na skrzyżowaniu z ul. Parcelacyjną, co umożliwi kontynuację podróży zarówno ul. Parcelacyjną jak i wiaduktem nad torami.
Niezależnie od wybranego wariantu, warto przewidzieć możliwość kontynuacji drogi rowerowej po północnej stronie ul. Mehoffera-Bis w poziomie ,,0” do połączenia z ul. Zawiślańską. Skomunikuje to drogę rowerową z nieformalną trasą wzdłuż torów kolejowych, a w efekcie pozwoli rowerzystom mniej pewnie czującym się na jezdni na skorzystanie z przejścia przez tory w rejonie przystanku kolejowego Warszawa-Choszczówka. Z badań ruchu rowerowego wynika, że większość rowerzystów obecnie podróżujących ul. Mehoffera skręca z niej na północ, w kierunku pola biwakowego przy ul. Chlubnej i Lasów Legionowskich.
Mehoffera, odcinek Polnych Kwiatów — granica miasta
Ze względu na brak drogi rowerowej na zaprojektowanym przez Kolprojekt wiadukcie nad torami kolejowymi, nie przewidujemy segregacji ruchu rowerowego w ul. Mehoffera na wschód od torów kolejowych. Wprawdzie na odcinku Mehoffera-Bis — Raciborska prognozowane na rok 2030 natężenie ruchu pojazdów wyniesie 260 poj./godz., ale na tak krótkim odcinku (400 m) segregacja mogłaby przynieść więcej szkód niż pożytku. W ramach projektu modernizacji ulicy można rozważyć jednokierunkowe drogi dla rowerów lub pasy rowerowe po obu stronach jezdni do ul. Lidzbarskiej, zdecydowanie odradzamy rozwiązania z dwukierunkową drogą po jednej stronie jezdni.
Zdefiniowany w SUiKZP obszar zieleni leśnej na przedłużeniu ul. Mehoffera (w przybliżeniu ograniczony ulicami Ślepą, Wałuszewską, Ornecką i granicą miasta, wskazany na rysunku koncepcji jako teren o walorach rekreacyjnych) proponujemy w całości zamknąć dla ruchu samochodowego. Obecna, w zasadzie nieograniczona penetracja lasu przez ruch samochodowy, służy przede wszystkim wywozowi śmieci do lasu i zaborowi piasku. Po zabezpieczeniu wjazdu szlabanami drogę leśną na przedłużeniu ul. Mehoffera łączącą ul. Wyganowską w Choszczówce z ul. Leśną w Michałowie — Grabinie można utwardzić nawierzchnią tłuczniowo-klińcową i przekształcić w atrakcyjny ciąg spacerowo-rowerowy.