Ul. Modlińska
Stan obecny
Istniejąca ,,trasa rowerowa” wzdłuż ulicy Modlińskiej traci ciągłość w 6 miejscach.
W wielu innych jest niewystarczająco oznakowana.
Większość odcinków ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych nie spełnia podstawowych warunków technicznych (szerokość, skrajnia, wysokość nierówności).
Na ok. 600 m odcinku Płochocińska — Ekspresowa brak jakiejkolwiek możliwości legalnego przejechania rowerem — na jezdni obowiązuje zakaz ruchu rowerowego, drogi rowerowej brak, a chodnik jest zbyt wąski, by spełnić wymogi określone w art. 33 ust. 5 pkt 2 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym.
Rozwiązanie docelowe
Ze względu na klasę funkcjonalną ul. Modlińskiej (GP) i wynikające z niej rzadkie rozmieszczenie skrzyżowań, na całej długości ulicy powinny pojawić się dwukierunkowe trasy rowerowe po obu stronach ulicy. Trasy te mogą być prowadzone wydzielonymi dwukierunkowymi drogami rowerowymi lub razem z ruchem samochodowym drogami serwisowymi pod warunkiem zastosowania na nich technicznych środków uspokojenia ruchu.
Na odcinku most nad Kanałem Żerańskim — Mehoffera Bis ww. wymagania realizuje koncepcja programowo-przestrzenna rozbudowy ul. Modlińskiej opracowania przez BAKS Sp. z o.o. Na odcinku Mehoffera Bis — Aluzyjna konieczne jest doprojektowanie krótkich łączników rowerowych pomiędzy kolejnymi odcinkami planowanych dróg serwisowych. Szczegółowe uwagi do projektu przedstawione zostały na spotkaniu w Biurze Drogownictwa i Komunikacji 1 kwietnia br. oraz w piśmie z 2008.05.06.
Na odcinku Aluzyjna — Dębowa konieczne jest doprojektowanie krótkich łączników rowerowych pomiędzy kolejnymi odcinkami planowanych dróg serwisowych po zachodniej stronie ulicy.
Po stronie wschodniej wskazana likwidacja substandardowej drogi rowerowej i zastosowanie środków uspokojenia ruchu na jezdni serwisowej.
Na odcinku Dębowa — obwodnica Jabłonny wskazane jest doprojektowanie brakującego odcinka drogi rowerowej po wschodniej stronie ulicy (ok. 500 m).
Rozwiązanie tymczasowe
Stan obecny wymaga pilnego uporządkowania, bez czekania na kompleksową modernizację ulicy. Jako program minimum rekomendujemy:
Usunięcie znaków zakazu ruchu rowerów na odcinku Płochocińska — Ekspresowa w obu kierunkach, co stworzy możliwość legalnego przejazdu na odcinku niewyposażonym w żadną infrastrukturę rowerową.
Zalegalizowanie ruchu rowerów na pasie autobusowym na odcinku Światowida — Konwaliowa w kierunku centrum. Na większości odcinka pas ten ma ponadnormatywną szerokość, a zatem wyprzedzanie rowerzystów przez autobusy może się odbywać w ramach tego pasa. Warto nadmienić, że wg badań TransEko średnia prędkość komunikacyjna autobusów w godzinie szczytu porannego wynosi na tym odcinku ok. 21 km/h, zatem nie odbiega od prędkości komunikacyjnej sprawnego rowerzysty (a mniej sprawni i tak wybiorą chodnik / ścieżkę). Zmiana ta sprawi, że dojazd z Tarchomina i Nowodworów przynajmniej w kierunku centrum nie będzie wymagał dwukrotnego pokonywania ruchliwej jezdni ul. Modlińskiej.
Poprawę oznakowania, usunięcie nierówności i naruszeń skrajni — zgodnie z wynikami inwentaryzacji.