Nawierzchnia dróg rowerowych na Bielanach
Pismo PWŚ-7616/3/RP/2000 do ZM
Warszawa, 2000.03.23.
Stowarzyszenie Kulturalno-Ekologiczne „Zielone Mazowsze”.
Szanowni Państwo,
Gmina Warszawa-Bielany podejmując działania na rzecz popularyzacji komunikacji rowerowej realizuje program budowy dróg rowerowych określony w uchwale Nr 488/XIII/97 Rady Gminy Warszawa-Bielany z 13 czerwca 1997 r., w sprawie promowania rozwoju komunikacji rowerowej w Gminie Warszawa-Bielany.
Obecnie w wykonaniu jest projekt techniczno-realizacyjny ścieżki rowerowej w ciągu ulic: Podczaszyńskiego – Perzyńskiego – Rudnickiego – Kochanowskiego wraz z dokumentacją projektowo-kosztorysową oraz niezbędnymi uzgodnieniami. Projekt będzie obejmował rozwiązania komunikacji rowerowej w obrębie skrzyżowania ulic: Marymonckiej (w kierunku AWF) i ul. Podleśnej (w kierunku parku Kępa Potocka).
Podczas projektowania dróg rowerowych zachodzi konieczność wyboru i określenia jej nawierzchni. Wiadomym jest, że w rejonach skrzyżowań oraz w miejscach przechodzenia ścieżki nad mediami podziemnymi powinny być stosowane nawierzchnie rozbieralne. Na pozostałych długościach drogi istnieje możliwość doboru nawierzchni optymalnej m.in. z asfaltu mineralno-bitumicznego, z asfaltu kolorowego, z rozbieralnej kostki itp.
W związku z powyższym zwracam się z uprzejmą prośbą o wyrażenie opinii o zastosowaniu ww. materiałów lub innych, jako nawierzchni dla projektowanych dróg rowerowych w Gminie Warszawa-Bielany, w nawiązaniu do sieci już istniejących dróg rowerowych na terenie m. Warszawy. W przypadku wyboru określonego rozwiązania proszę podać uzasadnienie decyzji.
Sprawę proszę potraktować jako pilną.
Z poważaniem
Zastępca burmistrza
mgr inż. Jarosław Kaniewski
Odpowiedź ZM
Warszawa, 2000.03.30
Dotyczy: nawierzchni ścieżek rowerowych
(w nawiązaniu do pisma PWŚ-7616/3/RP/2000 z dnia 2000.03.23)
Szanowni Państwo,
Członkowie naszego Stowarzyszenia, na co dzień korzystający z roweru, jednoznacznie wskazują na nawierzchnię asfaltową (asfaltobeton) jako zapewniającą największy komfort jazdy. Również holenderska organizacja inżynierów C.R.O.W. – światowy autorytet w dziedzinie projektowania infrastruktury rowerowej – zaleca stosować na ścieżkach rowerowych asfaltobeton lub wylewkę betonową. Szczegółowe porównanie wad i zalet poszczególnych rodzajów nawierzchni znajdą Państwo w załączonym podręczniku projektowania przyjaznej dla roweru infrastruktury (rozdział 5 – Nawierzchnia).
Praktyka pokazała, że również w warunkach warszawskich możliwe jest wykonanie dobrej jakości asfaltowej nawierzchni ścieżek rowerowych (np. przy ul. Wrocławskiej i Radiowej).
W miejscach gdzie ruch rowerowy krzyżuje się z ruchem samochodowym lub pieszym wskazane jest stosowanie nawierzchni kolorowej (czerwonej). Jeżeli na dłuższym odcinku ścieżka jest wyraźnie oddzielona od jezdni i chodnika pasem zieleni, stosowanie nawierzchni kolorowej może być uzależnione od uwarunkowań finansowych.
Proponujemy również:
1. nieznacznie zróżnicować poziom chodnika i ścieżki rowerowej;
2. na skrzyżowaniach z ulicami podporządkowanymi (Barcicka, Jasnorzewskiej, Nałkowskiej, Staffa, Magiera) przejazd dla rowerów poprowadzić na szerokim trapezoidalnym garbie spowalniającym;
3. na pozostałych skrzyżowaniach rozważyć możliwość wprowadzenia tzw. „haskich górek” dla samochodów skręcających w prawo.
Jako następną trasę rowerową do zaprojektowania proponujemy ciąg od kładki nad trasą AK wzdłuż ulic Kolektorskiej, al. Słowianskiej i Kasprowicza do istniejącej ścieżki w Al. Zjednoczenia. Pozwoli on połączyć ścieżki wzdłuż Al. Zjednoczenia i ul. Podczaszynskiego z wykonaną przez dzielnicę Żoliborz ścieżką w Parku Kaskada, a tym samym zapewnić lepsze połączenie Bielan z gminą Centrum.
Z poważaniem,
Aleksander Buczyński
wiceprezes