Integracja kolei z systemem transportowym aglomeracji warszawskiej
List przewodni
Do: Wojciech Kozak, Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Dotyczy: integracji kolei z systemem transportowym aglomeracji
warszawskiej
Szanowny Panie Prezydencie!
Pragniemy wyrazić podziękowanie z powodu podpisania ze spółką „PKP
Przewozy Regionalne” umowy, umożliwiającej od 1 kwietnia 2002 r.
posiadaczom 30- i 90-dniowych biletów ZTM przejazdy pociągami w
znaczącej części aglomeracji warszawskiej. Sądzimy, że wyrazy uznania
składamy w imieniu nie tylko naszym, ale również setek tysięcy
warszawiaków, od lat oczekujących na tego typu rozwiązanie. Działanie
Zarządu Miasta odbieramy jako efektowną realizację jednego z punktów
III rekomendacji Warszawskiego Okragłego Stołu Transportowego z marca
2001r., dotyczącej transportu zbiorowego.
Mamy nadzieję, że stanie się to pierwszym krokiem na drodze do
wprowadzenia wspólnego systemu biletowego, obejmującego całą
aglomerację warszawską, i że zarówno oferta biletowa jak i strefa nią
objęta będą stopniowo poszerzane. Mamy również nadzieję, że
towarzyszyć temu będzie stopniowa modernizacja linii, wymiana taboru,
zagęszczenie liczby stacji, włączanie nowych linii. Po modernizacji
Warszawski Węzeł Kolejowy mógłby pełnić rolę podobną jak S-Bahn w
Berlinie czy koleje miejskie w większości stolic europejskich. Będzie
to z pewnością znacznie tańsze, szybsze i bardziej efektywne od budowy
kolejnych linii metra, a w każdym razie powinno rozbudowę metra
wyprzedzać.
Jednocześnie pozwalamy sobie w załączeniu złożyć kilka propozycji
doraźnych działań na rzecz dalszej integracji kolei z systemem
komunikacyjnym Warszawy. Zwracamy uwagę, że są to działania
praktycznie bezinwestycyjne, nie wymagające większych nakładów
finansowych, i leżące całkowicie w gestii Miasta, a zatem możliwe do
realizacji w najbliższych miesiącach. Naszym zdaniem, pozwolą one
lepiej wykorzystać istniejące zasoby oraz osiągnąć maksimum korzyści z
wynegocjowanego porozumienia z koleją.
Propozycje do planu działań na rok 2002
1. Przegląd wszystkich przystanków autobusowych i tramwajowych
zlokalizowanych w pobliżu stacji i przystanków kolejowych oraz ich
reorganizacje w celu skrócenia do minimum drogi przejścia między nimi (a
zatem również czasu potrzebnego na przesiadkę). Reorganizacja może
obejmować przesunięcie przystanków, wytyczenie nowych przejść dla pieszych,
ew. budowę nowych zejść na peron. Ideałem byłaby sytuacja, w której autobus
zatrzymywałby się przy samym peronie. Przykładem błędnie zlokalizowanych
przystanków jest PKP Toruńska, gdzie przystanek autobusowy dzieli od
zejścia na peron przeszło 200 m chodnika – mimo, że jest możliwość
zatrzymania się autobusu również przy samym zejściu na peron. Dla
przeciętnie sprawnej osoby oznacza to wydłużenie czasu przesiadki o 3
minuty.
2. Zsynchronizowanie rozkładów wybranych linii autobusowych z rozkładem
jazdy pociągów i korekta tras. Pod uwagę powinny być brane linie
autobusowe, które mogą być wykorzystywane przez mieszkańców peryferyjnych
dzielnic jako dojazd do przystanku kolejowego, w tym przede wszystkim: 115
(Falenica), 127 (Włochy), 147 (Międzylesie), 152 (Płudy), 153 (Rembertów),
161 (Radość, Falenica), 177 (Ursus), 194 (Ursus, Włochy), 322 (Falenica); w
dalszej kolejności również 104, 137, 176, 183, 191, 327, 702, 705, 713,
715, 716, 717, 727.
3. Organizacja dozorowanych parkingów rowerowych na wybranych
przystankach kolejowych. Zwiększy to zasięg oddziaływania przystanków,
dosyć rzadko rozmieszczonych w strefie miejskiej. Zasięg 10 min pieszo od
stacji obejmuje ok. 1,4 km2, zasięg 10 min rowerem to już ponad 20 km2.
Proponowane przystanki pilotażowe: Rembertów i Ursus; w drugim etapie
przystanki linii otwockiej (w szczególności Radość) oraz Włochy. System
dozoru parkingów można połączyć z szerzej rozumianą kwestią poprawy
bezpieczeństwa w okolicach przystanków kolejowych (monitoring wizyjny,
stałe bądź czasowe posterunki policji lub Straży Miejskiej).
4. Szersze upowszechnienie informacji o możliwości korzystania z
przejazdów koleją. Wielu mieszkańców Warszawy wciąż nie wie o
wynegocjowanym porozumieniu. Precyzyjna informacja powinna się znaleźć w
autobusach i na przystankach ZTM, przynajmniej w rejonach obsługiwanych
przez kolej. Informacja oprócz zasięgu porozumienia powinna zawierać
przykładowe czasy dojazdów.
Przykładowe czasy dojazdów koleją do centrum Warszawy
Rembertów – Śródmieście | 21 min |
Ursus – Śródmieście | 19 min |
Włochy – Śródmieście | 15 min |
Piastów – Śródmieście | 23 min |
Ożarów – Śródmieście | 27 min |
Sulejówek – Śródmieście | 32 min |
Ząbki – Wileńska | 7 min |
Legionowo – ZOO | 22 min |