Stanowisko BKDS w sprawie odśnieżania dróg rowerowych
Pismo z dnia 3 kwietnia 2023 r. do Zarządu Oczyszczania Miasta
Szanowni Państwo,
Powołany na podstawie Regulaminu pracy Branżowej Komisji Dialogu Społecznego ds. Mobilności z dnia 22.02.2023 r. zespół roboczy, zajmujący się tematem odśnieżania dróg rowerowych, w wyniku dyskusji z dnia 15 marca 2023 roku z udziałem m.in. przedstawicielki ZOM oraz przedstawiciela ZDM, opracował w imieniu Komisji następujące rekomendacje:
- Komisja z uznaniem przyjmuje propozycję zwiększenia zakresu odśnieżania infrastruktury rowerowej. Traktujemy to jako wyraz troski o bezpieczeństwo mieszkańców Warszawy korzystających z roweru jako podstawowego środka transportu również zimą. Dodatkowo zachęci to do całorocznego korzystania z rowerów tych, którzy dotychczas przemieszczali się tym środkiem transportu jedynie sezonowo.
- Wnioskujemy o nawiązanie współpracy z innymi zarządcami infrastruktury (Urzędy Dzielnic, Zarząd Zieleni Warszawskiej, GDDKiA) w celu stworzenia pełnej listy utrzymywanych w okresie zimowym odcinków infrastruktury rowerowej.
- Wnioskujemy o nieodkładanie odśnieżania do czasu ustania opadów. Ubijany pod kołami rowerów śnieg tworzy później podłużne, lodowe koleiny, na których nietrudno o upadek.
- Wnioskujemy o odśnieżanie również łączników między jezdniami a odśnieżaną infrastrukturą rowerową, co umożliwi jazdę zgodnie z przepisami i pełne wykorzystanie odśnieżania.
- Przykryte warstwą śniegu trasy rowerowe często są wizualnie trudne do odróżnienia od innego rodzaju infrastruktury. W poprzednich latach z tego powodu granice odśnieżania tras rowerowych nie zawsze pokrywały się z faktycznym przebiegiem trasy. Z tego powodu wnioskujemy o wpisanie w dokumenty przetargowe wymogu posługiwania się podkładami geodezyjnymi przez brygadzistów nadzorujących odśnieżanie.
- Wnioskujemy o monitorowanie zmian w kluczowych trasach rowerowych w celu aktualizacji listy odśnieżanych dróg dla rowerów.
- Wnioskujemy o traktowanie infrastruktury rowerowej nieobjętej odśnieżaniem jako pełnoprawnej infrastruktury rowerowej, nie zaś jako miejsca pryzmowania śniegu usuwanego z jezdni i chodników.
- Pasy rowerowe są integralną częścią jezdni, w związku z czym wnioskujemy o objęcie ich takim samym standardem odśnieżania jak pasy do ruchu ogólnego, obok których się znajdują.
-
Proponujemy następujące zmiany na liście odśnieżanych odcinków tras rowerowych:
-
Zmniejszenie priorytetu:
- fragmentów w ciągu ulic Zabranieckiej i Strażackiej
- ciągu Wydawnicza i Szpotańskiego
- ciągu Anielewicza i Świętojerska
- Olbrachta
- Lazurowa
- ciągu Księżnej Anny, Rzeczna i Rozwadowskiego
- Wał Miedzeszyński
-
Dodanie:
- Wybrzeże Szczecińskie od Okrzei do mostu Poniatowskiego wraz ze zjazdami na most
Świętokrzyski - Targowa
- Głębocka, św. Wincentego na odcinku od CH Targówek do Kondratowicza
- Conrada
- wiadukt na Andersa
- al. 4 Czerwca 1989 r. (niski priorytet)
- Kleszczowa
- Dolina Służewiecka
- al. Jana Rodowicza “Anody” (niski priorytet)
- Branickiego od Alei Rzeczypospolitej do POW
- węzeł Słowackiego/al. AK
- Rembielińska od Kondratowicza do trasy Toruńskiej
- Boboli od Rostafińskich do Pola Mokotowskiego
- al. Niepodległości od Batorego do kładki
- Wybrzeże Szczecińskie od Okrzei do mostu Poniatowskiego wraz ze zjazdami na most
-
Zmniejszenie priorytetu:
Z poważaniem
Agnieszka Nowak
Przewodnicząca Prezydium BKDS ds. Mobilności