Kontrapasy rowerowe na Starym Mokotowie
Projekty do budżetu partycypacyjnego Dzielnicy Mokotów, rejon 2 (Stary Mokotów), których nie zakwalifikowano do realizacji w 2015 r.
Kontrapas wokół skweru Słonimskiego
Lokalizacja: ul. Narbutta między ul. Kazimierzowską a al. Niepodległości.
Projektodawczyni: Joanna Erbel.
Wynik weryfikacji formalnej: pozytywny.
Opis
Projekt pozwoli na jazdę rowerem w dwóch kierunkach na ul. Narbutta wokół skweru Słonimskiego. W tym momencie rowerzyści i rowerzystki, aby dojechać do posesji położonych na wysokości środka skweru jeżdżą albo nielegalnie pod prąd
jezdnią, albo po chodnikach, albo przez skwer (gdzie też jest zakaz wjazdu rowerem). Projekt poprawi bezpieczeństwo rowerzystek i rowerzystów, jak i pieszych.
Wstępny kosztorys
Projekt organizacji ruchu, oznakowanie pionowe (10 szt. z montażem), malowanie na wlotach: 6200 zł
Kwota po weryfikacji: 7650 zł.
Stary Mokotów – chodniki wolne od rowerów!
Projekt zakłada dopuszczenie ruchu dwukierunkowego na ulicach jednokierunkowych na Starym Mokotowie. Dotyczy odcinków ulic: Wiktorska, Łowicka, Dąbrowskiego i Narbutta
Projektodawczyni: Agata Kowalska.
Opis
Dopuszczenie ruchu dwukierunkowego dla rowerów na ulicach jednokierunkowych na obszarze Starego Mokotowa:
– zastępuje kosztowną infrastrukturę rowerową
– uspokaja realnie ruch na ulicach z obowiązującym (często teoretycznie) ograniczeniem prędkości do 30 lub 40 km/h
– zmniejsza liczbę rowerzystów nielegalnie jeżdżących po chodnikach
– uprzywilejowuje ruch rowerowy względem samochodów prywatnych, realizując Strategię Transportową M.St. Warszawy
– zwiększa znacząco bezpieczeństwo rowerzystów, którzy są widoczni dla aut
– skraca trasy rowerowe
– rozwiązanie jest zgodne z przepisami (w tym ekspertyza Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju)
– nie ogranicza liczby legalnych miejsc parkingowych
1. ul. DĄBROWSKIEGO na odcinku Wołoska – Niepodległości:
– tabliczki nie dotyczy rowerów
przy zakazach wjazdu
– sygnalizacja świetlna do jazdy na wprost rowerem na skrzyżowaniu tego odcinka ul. Dąbrowskiego z Al. Niepodległości
– odcinek kontrapasa wyprowadzający ruch rowerów z ul. Dąbrowskiego na ulicę Al. Niepodległości i przeprowadzający go przez skrzyżowanie
– odcinek kontrapasa wyprowadzający ruch rowerów z ul. Wołoskiej w ulicę Dąbrowskiego
– likwidacja znaku droga dla rowerów
na ul. Wołoskiej (po wschodniej stronie) – łącznik.
2. ul. ŁOWICKA na odcinku Dąbrowskiego – Różyckiego oraz na odcinku Dąbrowskiego – Wiktorska
– tabliczki nie dotyczy rowerów
przy zakazach wjazdu
3. ul. WIKTORSKA na odcinku Kraushara – Wołoska
– tabliczki nie dotyczy rowerów
przy zakazach wjazdu
4. ul. WIKTORSKA na odcinku Kazimierzowska – Puławska
– tabliczki nie dotyczy rowerów
przy zakazach wjazdu
– odcinek kontrapasa wyprowadzający ruch z ulicy Wiktorskiej w ulicę Puławską
5. ul. NARBUTTA na odcinku Wołoska – Niepodległości
– tabliczki nie dotyczy rowerów
przy zakazach wjazdu
– odcinek kontrapasa wyprowadzający ruch z ulicy Narbutta w ulicę Al. Niepodległości
Wstępny kosztorys
1. ul. DĄBROWSKIEGO
– malowanie oznakowania poziomego na wlotach i wylotach = 1200 zł
– tabliczki x5 = 500 zł
– sygnalizator świetlny dla rowerzystów = 35000 zł
2. ul. ŁOWICKA
– tabliczki x 5 = 500 zł
3. ul. WIKTORSKA – odcinek 1 (Kraushara – Wołoska) + odcinek 2 (Kazimierzowska- Puławska)
– malowanie oznakowania poziomego na wlotach i wylotach = 2500 zł
– tabliczki x11 = 1100 zł
4. ul. NARBUTTA
– malowanie oznakowania poziomego na wlotach i wylotach 1200 zł
– tabliczki x5 = 500 zł
5. ul. WIŚNIOWA
– kontrapas 24000 zł
Całkowity koszt projektu = 66500 zł
Kosztorys po weryfikacji przez Urząd Dzielnicy Mokotów
Urząd uznał koszt zmiany oznakowania pionowego za wyższy o 320 zł za sztukę ze względu na prawdopodobną konieczność wymiany wszystkich sztyc (sztyca + demontaż starej sztycy + montaż nowej). Urząd uznał, że dodanie tabliczek nie
dotyczy rowerów do znaku zakazu wjazdu obniży położenie znaku poniżej przepisowego 2,20 m.
Urząd uznał, że dopuszczenie ruchu dwukierunkowego na ulicach jednokierunkowych oznacza konieczność likwidacji miejsc parkingowych po jednej stronie ulicy, by zachować 4 m szerokości jezdni dla samochodów parkujących po drugiej stronie
lub by zachować 2 m szerokości dla rowerzystów jadących pod prąd
. Mimo wskazań wnioskodawcy, że wniosek nie przewiduje budowy pasów rowerowych ani dróg dla rowerów.
Urząd uznał za konieczną przebudowę 2 progów zwalniających na ul. Łowickiej i 4 progów zwalniających na ul. Wiktorskiej, ze względu na wypadki rowerowe w czasie jazdy po skraju progu.
Urząd uznał, że wyznaczenie kontrapasa na ul. Wiśniowej oznaczałoby likwidację miejsc parkingowych po przeciwnej niż kontrapas stronie ulicy. Wg Urzędu konieczna byłaby zmiana tych miejsc z parkowania skośnego na parkowanie wzdłuż, ze
względu na brak miejsca do manewrowanie. Wg Urzędu jezdnia z kontrapasem powinna mieć 6 (4+2) m. W obliczu stanowiska Urzędu, wnioskodawca zrezygnował ze zmian na ul. Wiśniowej.
Zarząd Dróg Miejskich i Pełnomocnik Prezydenta M. St. Warszawy ds. Polityki Rowerowej nie odnieśli się do projektu.
1. ul. DĄBROWSKIEGO
– malowanie oznakowania poziomego na wlotach i wylotach = 1200 zł
– znaki pionowe (5×420 zł) = 2100 zł
– przebudowa sygnalizacji świetlnej = 40 000 zł
– projekt organizacji ruchu = 2×1500 = 3000 zł
– dokumentacja na przebudowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Dąbrowskiego z Al. Niepodległości = 2000 zł
2. ul. ŁOWICKA
– malowanie oznakowania poziomego = 1500 zł
– znaki pionowe (5×420 zł) = 2100 zł
– projekt organizacji ruchu = 2×1500 zł = 3000
– przebudowa progów zwalniających (skrócenie ich) = 5000 zł
3. ul. WIKTORSKA – odcinek 1 (Kraushara – Wołoska) + odcinek 2 (Kazimierzowska- Puławska)
– malowanie oznakowania poziomego na wlotach i wylotach = 2370 zł
– znaki pionowe (11×420 zł) = 4620 zł
– projekt organizacji ruchu = 1500 zł
– przebudowa 4 istniejących progów zwalniających = 10000 zł
4. ul. NARBUTTA – odcinek Wołoska – Niepodległości
– malowanie oznakowania poziomego na wlotach i wylotach 1200 zł
– znaki pionowe (5×420 zł) = 2100 zł
– przebudowa sygnalizacji świetlnej = 40000 zł
– projekt organizacji ruchu = 1500 zł
– dokumentacja na przebudowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Narbutta / Niepodległości = 20000 zł
Całkowity koszt projektu = 161490 zł