Rowerem po Ursusie
Również w dzielnicy Ursus cykliści złożyli wniosek do budżetu partycypacyjnego. Kompleksowy projekt obejmuje wyznaczenie pasów ruchu dla rowerów na 7 ulicach i zalegalizowanie dwukierunkowego ruchu rowerów na 23 odcinkach ulic jednokierunkowych. Jego realizacja podwoiłaby długość infrastruktury rowerowej w dzielnicy.
Usprawnienie ruchu rowerowego w Dzielnicy Ursus
Projekt ma na celu usprawnienie ruchu rowerowego w Dzielnicy Ursus poprzez zastosowanie tanich i bezpiecznych rozwiązań. Pierwszym z proponowanych rozwiązań jest wyznaczenie pasów rowerowych na jezdniach. Drugim rozwiązaniem jest dopuszczenie ruchu rowerowego w obu kierunkach na ulicach jednokierunkowych (ulicy z zakazem ruchu) poprzez zmianę oznakowania drogowego.
Projektodawca: Paweł Ziniewicz.
Złożone: 2014.02.14.
Mapa
Opis
Wyznaczenie obustronnych pasów rowerowych na drogach zbiorczych poprzez wymalowanie linii na jezdni oraz umieszczenie informacji na pionowych znakach drogowych.
Pasy rowerowe powinny zostać wyznaczone na poniższych odcinkach (w nawiasach przecznice stanowiące końce pasów na danej ulicy):
1. Dzieci Warszawy (Ryżowa – Plutonu Torpedy) – Plutonu Torpedy (Dzieci Warszawy – Kościuszki) – Kościuszki (Plutonu Torpedy – Spisaka) – Spisaka (Kościuszki – Aleje Jerozolimskie)
2. Cierlicka (Kościuszki – Lalki)
3. Walerego Sławka ( Dzieci Warszawy – Bohaterów Warszawy)
4. Keniga (na całej długości)
Dopuszczenie ruchu rowerowego w obu kierunkach na wszystkich ulicach jednokierunkowych w Ursusie, poprzez umieszczenie tabliczki „nie dotyczy rowerów jednośladowych” (T-22) pod znakami zakaz wjazdu (B-2), droga jednokierunkowa (D-3), zakaz skrętu (B-21, B-22), nakaz jazdy (C-1, C-2, C-4, C-5, C-8). W przypadku skrętu z ulicy Cierlickiej w prawo w Plutonu Torpedy należy zmodyfikować oznakowanie poziome.
Dopuszczenie ruchu rowerów na ulicy Brzechwy, gdzie jest zakaz ruchu w obu kierunkach, poprzez umieszczenie tabliczki „nie dotyczy rowerów jednośladowych” (T-22) pod znakami zakaz ruchu (B-1).
Lista odcinków ulic, na których ma zostać dopuszczony ruch rowerowy w obu kierunkach:
1. Plutonu Torpedy (Sosnkowskiego – Bohaterów Warszawy)
2. Rakietników (Sosnkowskiego – Bohaterów Warszawy)
3. Cierlicka (Rynkowa do Plutonu Torpedy)
4. Braterstwa Broni
5. Sosnkowskiego (Kościuszki – Regulska)
6. Spisaka (Kościuszki – Regulska)
7. Wiosny Ludów (Bohaterów Warszawy – Achera)
8. Achera (Rakietników – Plutonu Torpedy)
9. Orderu Uśmiechu
10. Konińska
11. Adamieckiego
12. Nurzyńska
13. Wapowskiego (Obrońców Helu – Plac 1905 roku)
14. Plac 1905 roku
15. Komunardów
16. Rydzyńska (Bandurskiego – Legnicka)
17. Zaczarowanej Dorożki
18. Grabskiego
19. Laskonogiego
20. Czerwona Droga (Orłów Piastowskich – Kadłubka)
21. Konotopska
22. Kadłubka (Czerwonej Drogi – Laskonogiego)
23. Królów Polskich (Zaczarowanej Dorożki – Barbary Radziwiłłówny)
Uzasadnienie
Projekt ułatwi poruszanie się po Ursusie rowerem, zwiększy bezpieczeństwo rowerzystów, a pośrednio pieszych jak i podróżujących samochodem. Prawie 5 km jezdni zostanie przekształconych w trasy bezpieczne dla rowerzystów. Na około 3,2 km ulic jednokierunkowych zostanie dopuszczony ruch rowerów w obu kierunkach.
Zastosowane rozwiązania będą jednocześnie tanie w wykonaniu. Realizacja będzie możliwa w ciągu jednego roku. Długość nowej infrastruktury rowerowej będzie porównywalna do długości obecnie istniejącej w dzielnicy.
Wydzielenie pasów rowerowych w jezdni jest rozwiązaniem tanim i bezpiecznym. Rowerzyści dostają własny pas do jazdy. Ruch rowerowy zostaje odseparowany od samochodowego. Na drogach o umiarkowanym ruchu samochodów pasy rowerowe są bezpieczniejsze od tradycyjnych dróg rowerowych, gdyż rowerzysta jest lepiej widoczny dla kierowcy, szczególnie na skrzyżowaniach.
Pasy rowerowe to też korzyści dla pieszych. Rowerzyści posiadający swoją infrastrukturę będą rzadziej korzystali z chodnika. Pasy rowerowe dodatkowo separują pieszych od ruchu samochodowego. Jest to szczególnie ważne w obszarach gdzie spaceruje wiele dzieci, które mogą wpaść pod samochód. Na korzyść pasów przemawia fakt, że nie krzyżują się z chodnikiem. Dzieje się tak w przypadku tradycyjnych dróg rowerowych. Koszt wyznaczenia pasów na istniejącej jezdni jest nawet 10-krotnie niższy niż budowa tradycyjnej drogi dla rowerów.
Dopuszczenie jazdy rowerem w obu kierunkach na jezdniach jednokierunkowych jest rozwiązaniem bezpiecznym i szeroko stosowanym w wielu miastach na świecie, a także w Polsce. Proponowane fragmenty ulic mają status dróg lokalnych, są to zazwyczaj krótkie odcinki, gdzie samochody nie rozwijają dużych prędkości. Jadący w przeciwnym do wyznaczonego kierunku rowerzysta dobrze widzi jadące z naprzeciwka samochody, jednocześnie jest dobrze widoczny dla kierowcy. Jazda w dowolnym kierunku pozwala skrócić trasę przejazdu, a także ominąć jezdnie o dużym natężeniu ruchu.
Jednocześnie jest to rozwiązanie tanie, gdyż nie wymaga prac budowlanych, a jedynie modyfikacji oznakowania drogowego.
Kosztorys
Pasy rowerowe (projekt + wykonanie 80 tys. zł/km):
1. Dzieci Warszawy – Plutonu Torpedy – Kościuszki – Spisaka – 3,5 km – 280 tys. zł
2. Cierlicka – 0,4 km – 32 tys. zł
3. Walerego Sławka – 0,45 km – 35 tys. zł
4. Keniga – 0,55 km – 44 tys. zł
Tabliczki na drogach jednokierunkowych (z montażem):
114 * 150 zł = 17,1 tys. zł
Projekty zmiany organizacji ruchu. Dla ulic leżących blisko siebie można robić wspólny projekt.
5 x 1,5 tys. zł = 7,5 tys. zł
3 x 1 tys. zł = 3 tys. zł
Całkowity koszt projektu: 418.600 zł.
Wynik głosowania
Projekt zdobył 1847 głosów (31% głosujących), zajął 2. miejsce w dzielnicy Ursus i został wybrany do realizacji. Dziękujemy!