Kontrapasy dla rowerów w Śródmieściu
12. Kontrapasy rowerowe – Zakroczymska, Podwale, Oboźna, Widok, Nowogrodzka, Emilii Plater, Poznańska, Hoża, Mokotowska, Koszykowa
Wniosek Kontrapasy rowerowe
do budżetu partycypacyjnego w dzielnicy Śródmieście (miejsce 12 na liście do głosowania) to dopuszczenie ruchu rowerów pod prąd
na 11 ulicach lokalnych (13 odcinków, razem ok. 4 km) dla ułatwienia poruszania się po Śródmieściu rowerem z pominięciem najbardziej ruchliwych i niebezpiecznych ulic. Wytypowano odcinki o największym znaczeniu dla ruchu rowerowego, a jednocześnie nie wymagające kosztownych inwestycji.
[Proponujemy np. wydłużenie istniejącego od 2006 r. kontrapasa na Oboźnej [zobacz >>>] – w jedną stronę do Kopernika, a w drugą do Browarnej].
Projektodawca: Aleksander Buczyński.
Opis
Projekt polega na dopuszczeniu ruchu rowerów pod prąd
na odcinkach 11 ulic lokalnych w dzielnicy Śródmieście o łącznej długości ok. 4 km. Po konsultacjach z Pełnomocnikiem Prezydenta ds. komunikacji rowerowej, dyskusji i ankiecie internetowej wytypowano odcinki, które mają największe znaczenie dla ruchu rowerowego, a jednocześnie nie wymagają ingerencji w sygnalizację świetlną, ani innych kosztownych inwestycji.
– Zakroczymska od Wójtowskiej do Franciszkańskiej – 180 m;
– Podwale od Kilińskiego do Senatorskiej – 350 m (dalej zalegalizowanie przejazdu rowerzystów przez plac Zamkowy do Krakowskiego Przedmieścia);
– Oboźna od Kopernika do Sewerynów – 100 m – i od Dynasy do Browarnej (przedłużenie istniejącego kontrapasa) – 170 m;
– Widok od Marszałkowskiej do Kruczej – 330 m;
– Nowogrodzka od Chałubińskiego do Emilii Plater – 220 m – i od Poznańskiej do Emilii Plater – 300 m;
– Emilii Plater od Koszykowej do Nowogrodzkiej – 540 m;
– Poznańska od Wspólnej do Al. Jerozolimskich – 300 m;
– Hoża od Poznańskiej do Chałubińskiego – 520 m;
– Mokotowska od Pięknej do placu 3 Krzyży (przed placem wyprowadzenie na chodnik do istniejącego przejazdu przez al. Ujazdowskie) – 490 m;
– Polna od projektowanej ścieżki w Waryńskiego do Jaworzyńskiej – 100 m;
– Koszykowa od Mokotowskiej do placu na Rozdrożu (do projektowanego przejazdu obok przejścia dla pieszych po północnej stronie placu) – 360 m.
Uzupełnieniem kontrapasów w Hożej i Poznańskiej powinno być dopuszczenie ruchu rowerów na kontrapasie dla karetek.
W zależności od lokalizacji, szerokości jezdni, natężenia i prędkości ruchu samochodowego możliwe jest wyznaczenie kontrapasów oznakowaniem zarówno poziomym jak i pionowym lub dopuszczenie ruchu pod prąd tylko oznakowaniem pionowym [zobacz >>>].
Uzasadnienie
Projekt ułatwi poruszanie się po Śródmieściu rowerem z pominięciem najbardziej ruchliwych i niebezpiecznych ulic. Poprawi dostępność Śródmieścia i bezpieczeństwo ruchu. Służyć będzie zarówno mieszkańcom jak i dojeżdżającym do Śródmieścia.
Jazda „pod prąd” Nowogrodzką lub Widok jest bezpieczniejsza niż „z prądem” w Al. Jerozolimskich. W miastach Niemiec, Holandii, Belgii [zobacz >>>] czy Francji większość ulic jednokierunkowych jest dwukierunkowa dla rowerzystów – np. w Brukseli [zobacz >>>] 80%. Również w wielu miastach polskich [zobacz >>>] [zobacz >>>] tabliczka „nie dotyczy rowerów” to normalny widok pod znakami zakazu wjazdu – w Gdańsku takie rozwiązanie jest już na 100 ulicach. Najwyższy czas, by szerzej zastosować tę organizację ruchu także w Warszawie!
Kosztorys
– dopuszczenie ruchu rowerów pod prąd na 4 km ulic (w tym projekty organizacji ruchu, oznakowanie pionowe i ewentualnie poziome) – ok. 360 tys. zł
Załączniki
Mapa lokalizacji proponowanych kontrapasów.
Zestawienie długości proponowanych kontrapasów.
Ulica | od | do | długość [m] | uwagi |
---|---|---|---|---|
Zakroczymska | Wójtowska | Franciszkańska | 180 | |
Podwale | Kilińskiego | Senatorska | 350 | dalej zalegalizowanie przejazdu rowerzystów przez plac Zamkowy do Krakowskiego Przedmieścia; |
Oboźna | Kopernika | Sewerynów | 100 | |
Oboźna | Dynasy | Browarna | 170 | |
Widok | Marszałkowska | Krucza | 330 | na końcu skręt w prawo w Kruczą |
Nowogrodzka | Chałubińskiego | Emilii Plater | 220 | |
Nowogrodzka | Poznańska | Emilii Plater | 300 | |
Emilii Plater | Koszykowa | Nowogrodzka | 540 | |
Poznańska | Wspólna | Al. Jerozolimskie | 300 | od Hożej do Wspólnej istniejący kontrapas dla karetek |
Hoża | Poznańska | Chałubińskiego | 520 | od Marszałkowskiej do Poznańskiej istniejący kontrapas dla karetek |
Polna | Waryńskiego | Jaworzyńska | 100 | początek dowiązany do projektowanej ścieżki w ul. Waryńskiego |
Mokotowska | Piękna | pl. 3 Krzyży | 490 | przez placem wyprowadzenie na chodnik do istniejącego przejazdu dla rowerzystów przez al. Ujazdowskie |
Koszykowa | Mokotowska | pl. Na Rozdrożu | 360 | zakończenie dowiązane do projektowanego przejazdu dla rowerzystów po północnej stronie placu na Rozdrożu |
Razem | 3960 |
Prezentacja
Prezentacja ze spotkania preselekcyjnego:
PDF, 3533 kB
Wynik głosowania
Projekt zdobył 3154 głosy (32% głosujących), zajął 1. miejsce w dzielnicy Śródmieście i został wybrany do realizacji. Dziękujemy!