W budżecie partycypacyjnym mieszkańcy wybierają rowery. Dlaczego?
Dziękujemy!
12 lipca 2016 r. ogłoszone zostały wyniki głosowania w budżecie partycypacyjnym m.st. Warszawy na rok 2017. To już trzecia edycja budżetu partycypacyjnego w Warszawie i trzecia, w której bardzo dużym poparciem mieszkańców cieszyły się projekty piesze, rowerowe i z zakresu zieleni miejskiej. Dziękujemy za Wasze głosy!
Poniżej parę przykładów zwycięzców z wybranych dzielnic. Przy każdej z dzielnic podajemy ile z projektów, które wytypowaliśmy na stronie
budzet.zm.org.pl
, zakwalifikowało się do realizacji. Pełne wyniki można sprawdzić pod adresem:
app.twojbudzet.um.warszawa.pl/2017/votingResult/selectMainRegion
Śródmieście 9/10
Połowa z 10 zwycięskich projektów ogólnodzielnicowych to projekty rowerowe! Mieszkańcy za potrzebne i pilne uznali zarówno budowę nowych ścieżek rowerowych (projekt Uzupełnienie sieci tras rowerowych w Śródmieściu
), poprawę bezpieczeństwa na istniejących (Bezpieczne przejścia i przejazdy dla rowerzystów
), wyznaczanie pasów ruchu dla rowerów na jezdni (Połączenie pasów rowerowych na Tamce z mostem Świętokrzyskim
) jak i dostosowanie do ruchu rowerów ulic lokalnych (Rowerem, dwukierunkowo po całym Śródmieściu
).
W obszarach lokalnych wygrały m.in. projekty dróg dla rowerów wzdłuż Wisłostrady oraz al. Armii Ludowej.
Bielany 8/12
Na Bielanach sieć tras rowerowych jest już spora, w związku z czym projekty koncentrowały się na poprawie jej spójności i korektach miejsc niebezpiecznych. Projekty uzupełnienia sieci tras rowerowych zajęły pierwsze miejsca w puli ogólnodzielnicowej i na Chomiczówce; drugie miejsca na Wrzecionie i Młocinach oraz Starych Bielanach.
Do realizacji zakwalifikowały się też projekty rowerowe w obszarach Słodowiec oraz Ruda, Marymont i Las Bielański. W sumie mieszkańcy przegłosowali m.in. wykonanie 9 odcinków dróg dla rowerów oraz przebudowę 6 przejazdów dla rowerzystów. Przy okazji ułatwione zostanie dojście do 6 przystanków komunikacji publicznej poprzez dobudowę brakujących odcinków chodników.
Ochota 4/7
Z projektów ogólnodzielnicowych Ochota poprawi bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów wzdłuż Grójeckiej i Banacha, a także postawi nowe stojaki rowerowe. Co ciekawe, w każdym z lokalnych obszarów wygrał mniejszy lub większy projekt uspokojenia ruchu.
Praga Południe 8/14
Zwycięskie projekty na Gocławiu i Saskiej Kępie w połączeniu z projektami z ubiegłego roku pozwolą dokończyć drogę dla rowerów w ciągu Bora Komorowskiego – Egipska – Saska.
Na Abrahama i Umińskiego powstaną pasy rowerowe, a przy okazji poprawi się bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych (w tym także na tym, na którym doszło do głośnego wypadku w marcu tego roku). W obszarach „grochowskich” wygrały pasy rowerowe na Grenadierów, kontraruch i dodatkowe dojścia do przystanków na Grochowskiej.
Praga Północ 7/9
Praga wciąż czeka na wdrożenie kompleksowych projektów rowerowych z I edycji budżetu partycypacyjnego [zobacz >>>] [zobacz >>>], które powinny być oddane do użytku najpóźniej 7 miesięcy temu. Dlatego w tym roku nie narzucaliśmy się z nową infrastrukturą rowerową i skupiliśmy na zieleni. Tym niemniej mieszkańcy przegłosowali realizację poprawek na ścieżce rowerowej przy Targowej i łącznik rowerowy na placu Weteranów. Na uwagę zasługuje też innowacyjny projekt wykonania wiat rowerowych na parkingach strzeżonych.
Wola 5/9
Projekty pieszo-rowerowe wygrały głosowania we wszystkich 5 obszarach dzielnicy, przy czym w 3 z nich (Czyste + Mirów, Młynów, Nowolipki + Powązki) zajęły pierwsze miejsca! Większość z nich to elementy kontraruchu rowerowego i poprawa bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów.
Ponadto w obszarze Czyste + Mirów do realizacji zakwalifikowało się uzupełnienie braków oficjalnej miejskiej inwestycji planowanej przy Towarowej [zobacz >>>] oraz wzorcowy projekt wykonania uszu Myszki Miki
[zobacz >>>] na skrzyżowaniu Ogrodowej i Wroniej.
Żoliborz 6/6
Do trzech razy sztuka: na Żoliborzu po raz pierwszy do głosowania dopuszczony został zgłaszany od trzech lat projekt ucywilizowania ul. Słowackiego – i od razu wygrał! Obejmuje m.in. wyznaczenie przejścia dla pieszych przed Urzędem Dzielnicy oraz uporządkowanie obecnego bałaganu w infrastrukturze rowerowej na tej ulicy.
Poza tym z budżetu partycypacyjnego powinien zostać zrealizowany kontraruch rowerowy na Żoliborzu Dziennikarskim i Marymoncie oraz poprawa bezpieczeństwa na kilku skrzyżowaniach na Sadach i Zatrasiu.
Sukces czy świadectwo rowerowego zapóźnienia?
Po raz trzeci głosowanie w stołecznym budżecie partycypacyjnym wygrywają projekty rowerowe. W Śródmieściu połowa ze zwycięskich projektów ogólnodzielnicowych ma w tytule rower! To ogromny sukces, ale niestety także świadectwo rowerowego zapóźnienia, zwłaszcza centrum miasta. Śródmieście Warszawy jest pod tym względem 10 lat za śródmieściem Gdańska, Wrocławia czy Krakowa.
Jeśli będziemy nadrabiać braki projekcikami z budżetu partycypacyjnego, to przez kolejne 20 lat mamy zwycięstwa w kieszeni, ale wolelibyśmy żeby miasto zakasało rękawy i zaczęło robić to, co do niego należy, z pozostałych 99,7% budżetu. Zaległości mają zarówno Zarząd Dróg Miejskich, odpowiedzialny za główne arterie (po 20 latach [zobacz >>>] budowy sieci rowerowej nie mamy ani jednej ukończonej trasy w centrum [zobacz >>>]), jak i urzędy poszczególnych dzielnic, które powinny systemowo wdrożyć kontraruch rowerowy na wszystkich lokalnych ulicach jednokierunkowych (a jak dotąd raczej blokowały inicjatywy mieszkańców [zobacz >>>] niż wykazywały własną). Swoje dokłada Inżynier Ruchu, dzięki któremu drobne usprawnienia kosztują 25x więcej niż np. w nieodległym Radomiu [zobacz >>>].