Dokumentacja fotograficzna trasy rowerowej Brzechwy – Cierlicka
Informacje ogólne
Odcinek Park Czechowicki – Kościuszki.
Krótki, ale dość istotny – ze względu na centralne położenie i dużą ilość celów podróży – odcinek łączący park Czechowicki ze skrzyżowaniem ul. Cierlickiej i Kościuszki, przedłużenie trasy w al. Bzów [zobacz >>>]. W zależności od przyjętego rozwiązania w rejonie ul. Kościuszki stanowić ma element trasy zbiorczej łączącej północną i południową część dzielnicy (Al. Bzów – Brzechwy – Cierlicka) lub (w przypadku wyboru wariantu trasy zbiorczej Al. Bzów – Malinowa – Kościuszki – Cierlicka) trasę dojazdową i alternatywną.
Ulica Brzechwy jest zamknięta dla ruchu samochodów (poza samochodami mieszkańców i służbami miejskimi), stanowi pasaż łączący centrum dzielnicy z Parkiem Czechowickim.
Ulica Cierlicka (odcinek Brzechwy – Kościuszki): jest ulicą gminną lokalną jednokierunkową. Pożądane umożliwienie dwukierunkowego ruchu rowerów.
Zdjęcia i opracowanie: Aleksander Buczyński.
Konsultacja: dr inż. Tadeusz Kopta.
Zdjęcia
Widok z północno-wchodniego krańca Parku Czechowickiego na ul. Brzechwy.
Przejście przez ul. Sosnkowskiego (ulica powiatowa zbiorcza, szer. 7 m, w tym miejscu wyłącznie samochody osobowe). Konieczne wyznakowanie przejazdu dla rowerów. Problem stanowi ograniczona widoczność. Pomysły do rozważenia to wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ul. Sosnkowskiego i miejscowe zawężenie jezdni lub przeprowadzenie przejazdu grzbietem szerokiego progu spowalniającego.
(zdjęcie do uzupełnienia)
Proponowana zamiana znaku B-1 na B-3/B-4 (zakaz wjazdu pojazdów silnikowych).
Widok na przejście z drugiej strony (w kierunku parku).
Skrzyżowanie ul. Brzechwy i Cierlickiej. Pod znakiem konieczne umieszczenie tabliczki „nie dotyczy rowerów”.
Skrzyżowanie ul. Cierlickiej i Rynkowej, widok w kierunku ul. Kościuszki. Ze względu na niewielki ruch samochodowy możliwe jest po prostu umieszczenie pod znakiem zakazu wjazdu tabliczki T-22 „nie dotyczy rowerów”, a z drugiej strony informacja o ruchu rowerowym pod prąd (adaptacja znaku F-18).
Alternatywne rozwiązanie to wytyczenie jednokierunkowej drogi dla rowerów szerokości 1,5 m z chodnika po wschodniej stronie jezdni. W przeciwnym kierunku ruch rowerów powinien odbywać się na zasadach ogólnych jezdnią.
Ruchliwe skrzyżowanie ul. Cierlickiej i Kościuszki, bardzo nieprzyjazne dla ruchu rowerów. Rozwiązanie zależy od planowanego rozwiązania dla ruchu drogowego. Dobrym pomysłem może być małe rondo, choć problematyczne będzie włączenie dodatkowych wlotów dla ruchu rowerowego.
Ze skrzyżowania w kierunku północnym potrzebny jest wyjazd zarówno na ciąg pieszo-rowerowy po wschodniej stronie skrzyżowania (przejazd na drugą stronę torów kolei wiedeńskiej – kierunek ZPC, Gołąbki, Niedźwiadek).
…jak i po stronie zachodniej (łącznik do ul. Regulskiej i trasy wzdłuż torów kolejowych – kierunek Piastów, ew. również centrum). Konieczna zamiana widocznej na zdjęciu barierki energochłonnej na zwykłe wygrodzenie, a także dodanie wygrodzeń uniemożliwiających nielegalne parkowanie przy samym skrzyżowaniu.